گزارش برگزاری کارگاه توانمندسازی داوران ثبت اختراع داخلی در دانشگاه صنعتی شریف
۲۶ شهریور ۱۳۹۷ گزارش برگزاری کارگاه توانمندسازی داوران ثبت اختراع داخلی در دانشگاه صنعتی شریف

به همت دفتر پتنت دانشگاه صنعتی شریف و همکاری کانون پتنت ایران، در روزهای ۱۶، ۱۷، ۲۳ و ۲۴ مرداد ‌ماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «توانمندسازی داوران ثبت اختراع داخلی» و با حضور جمعی از کارشناسان و دانشجویان، در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید.

در زمان شروع کارگاه، جناب آقای دکتر «فرهمند»، مدیر دفتر فناوری دانشگاه، ضمن خوش آمدگویی به حضار، در خصوص اهمیت مالکیت فکری و پتنت، اعلام نمودند که: «هدف از برگزاری این دوره، فراگرفتن مفاهیم پایه و کاربردی مالکیت فکری و بالا رفتن سطح تسلط و مهارت کارشناسان دفتر پتنت، در راستای بهبود فرآیند کارشناسی اختراع‌های داخلی است. انتظار می‌رود که با ارتقای سطح آگاهی در این مورد، روند داوری ثبت اختراع بهبود یافته و مراحل کارشناسی و داوری اختراعات داخلی ارجاع شده به دانشگاه، با استاندارد بالاتری دنبال گردد».

عناوین مطرح شده در روز اول این کارگاه، شامل آشنایی با مفهوم مالکیت فکری و پتنت، اجزای پتنت و شرایط احراز پتنت بود. در روز دوم نیز، کارگاهی تئوری، با عناوینی شامل اصول جستجوی پتنت و آشنایی با ابزار تحلیل پتنت، برگزار گردید. در روز سوم کارگاه، به آشنایی با مفاهیم اولیه ادعا،  آشنایی با انواع دعاوی و نحوه تشخیص گستره حفاظتی اختراع و همچنین، آشنایی با نحوه تفسیر دعاوی، پرداخته شد. نهایتاً، روز چهارم، به مطالعه پیش‌نیازهای راه‌اندازی سیستم بررسی، فرم‌ها و دستورالعمل‌ها، مهارت در جستجو، نگارش گزارش، داوری و بررسی موردی در «USPTO» گذشت.

برخی از نکات ویژه‌ای که در این کارگاه توسط مدرسین محترم، آقای دکتر «امیرحسین برنایی» و آقای دکتر «مهرداد خانلرخانی»  مطرح گردید، عبارتند از:

  • آشنایی با مفهوم مالکیت فکری و راه‌های مختلف حفاظت از دارایی‌های معنوی؛
  • مفهوم پتنت و اهمیت آن برای جامعه؛
  • بررسی قوانین مربوط به پتنت در کشورهای مختلف؛
  • شرایط ماهوی پتنت؛
  • تحلیل پتنت و ابزار جستجوی پتنت؛
  • مهارت در جستجو به منظور شناخت ابزار‌ها و یافتن ترفندهایی برای پیدا کردن کارهای مشابه، به صورت دقیق و سریع؛
  • گام‌های اساسی داوری؛
  • بررسی اختراعات بر اساس موضوعات فنی؛
  • ساختار ادعا؛
  • دعاوی مربوطه؛
  • تفسیر دعاوی؛
  • ...

ازجمله نکات مطرح در کارگاه، معرفی خدمات کانون پتنت ایران به حضار بود که از آن جمله، می‌توان به حمایت از ثبت اختراع در کشور آمریکا و ثبت در سیستم PCT و همچنین خدمات مربوط به تحلیل پتنت اشاره نمود.

میزان علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان در کارگاه، نسبت به مبحث ثبت اختراعات و دستاوردهای علمی خود، در انتهای کارگاه مورد ارزیابی قرار گرفت که مجموعه نظرات اخذشده، حاکی از این بود که مطالب بیان‌شده در کارگاه، جهت افزایش توانمندی کارشناسان دفتر سودمند بوده است.

 

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.