روند صعودی ایران در فعالیت‌های ثبت اختراع در «EPO» و «USPTO»
۰۷ مهر ۱۳۹۷ روند صعودی ایران در فعالیت‌های ثبت اختراع در «EPO» و «USPTO»

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط کانون پتنت ایران، تعداد پتنت‌های انتشاریافته ایران در دفتر ثبت اختراعات اروپا «EPO» و همچنین دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه اوت، به بیش از ۱۲۹ عدد رسیده است. بر همین اساس، اگر روند انتشار پتنت‌ها با همین نرخ ادامه یابد، در پایان سال، افزایشی ۶۵ درصدی در مقایسه با سال گذشته را نوید خواهد داد. لازم به ذکر است که پتنت‌های گرنت شده ایران در این بازه زمانی نیز برابر با ۳۳ عدد بوده است. علاوه بر این، ایران رشدی قابل‌توجه، در زمینه انتشار و گرنت پتنت‌های نانویی داشته و توانسته است تا پایان ماه اوت، ۳۲ پتنت انتشار یافته و ۱۰ پتنت گرنت شده در این حوزه را به خود اختصاص دهد (جدول ۱).

جدول ۱- تعداد پتنت‌های انتشار یافته و گرنت شده ایران در «USPTO» و «EPO»

 

آمار و ارقام نشان می‌دهد که در طی سال‌های اخیر، فعالیت‌های ثبت اختراع ایران در سیستم‌های پتنت معتبری همچون «USPTO» و «EPO»، به‌شدت افزایش یافته است (شکل ۱). برای مثال، تعداد پتنت‌های انتشاریافته در دو سیستم پتنت یادشده در طی سال‌های ۲۰۱۵ میلادی به این‌سو، به ترتیب برابر با ۴۷، ۹۴، ۱۱۷ و ۱۲۹ بوده است که بیانگر استقبال محققین و مخترعین ایرانی، از حفاظت از دستاوردهای فناورانه خود، از طریق سیستم پتنت است. در مجموع، از سال ۲۰۱۵ میلادی به این سو، بیش از 387 پتنت در «USPTO» و «EPO» انتشار یافته است. مجموع تعداد پتنت‌های گرنت شده نیز برابر با ۱۳۵ عدد است که از این تعداد، ۳۱ پتنت در سال ۲۰۱۵، ۳۰ پتنت در سال ۲۰۱۶، ۴۱ پتنت در سال ۲۰۱۷ و ۳۳ پتنت نیز تا پایان ماه اوت سال ۲۰۱۸ گرنت شده است.

 

شکل ۱-تعداد پتنت‌های انتشار یافته و گرنت شده ایران در USPTO و EPO در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸

 

در حوزه نانو فناوری نیز، روند صعودی فعالیت‌های ثبت اختراع کاملاً مشهود است، به‌طوری که در طی سال‌های ۲۰۱۵ به این‌سو، به ترتیب، ۲۳، ۲۷، ۲۵ و ۳۲ پتنت نانویی در «EPO» و «USPTO» انتشار یافته و تعداد پتنت‌های گرنت شده نیز برابر با ۱۲، ۱۱، ۱۳ و ۱۰ عدد بوده است. گفتنی است، از مجموع ۳۸۷ پتنت انتشاریافته و ۱۳۵ پتنت گرنت شده ایران از سال ۲۰۱۵ تا پایان اوت ۲۰۱۸، ۱۰۷ پتنت انتشار یافته و ۴۶ پتنت گرنت شده، مرتبط با فناوری نانو بوده است که موجب شده تا سهم این حوزه از فناوری از کل پتنت‌های انتشاریافته و گرنت شده، به ترتیب برابر با ۲۸ و ۳۴ درصد باشد.

 

شکل ۲-تعداد پتنت‌های نانویی انتشار یافته و گرنت شده ایران در USPTO و EPO در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸

 

حسین فریدی
حسین فریدی۱۳۹۷/۰۷/۰۸

لطفاً امار شش ماهه ثبت پتنت و اختراعات را در سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام بفرمایید

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day