سرمایه‌گذاری تسلا برای جلوگیری از افزایش دما در باتری‌های خودروهای برقی
۰۸ مهر ۱۳۹۷ سرمایه‌گذاری تسلا برای جلوگیری از افزایش دما در باتری‌های خودروهای برقی

برخلاف خودروسازان بزرگی که در خودروهای برقی خود، از چندصد سلول بزرگ استفاده می‌نمایند، تسلا برای این منظور، از هزاران سلول کوچک بهره می‌گیرد. این سلول‌های کوچک نیز مانند همتایان بزرگ خود، نیاز دارند تا در حین فرایند جریان ورودی و خروجی انرژی به آن‌ها، خنک نگه داشته شوند. در همین راستا، اخیراً، «USPTO» پتنت جدیدی از تسلا منتشر نموده که یک سیستم خنک‌کننده باتری، متشکل از محلولی از دو مایع متفاوت را معرفی می‌نماید. این پتنت که در ۳ می سال جاری میلادی و تحت عنوان «الکترولیز ولتاژ بالای محلول خنک‌کننده در باطری» به ثبت رسیده است، در اوایل ماه سپتامبر، توسط «USPTO» منتشر گردید.

محلول خنک‌کننده معرفی شده در این پتنت، از مخلوط دو مایع مختلف تشکیل شده، که وقتی در مقادیر مختلفی با یکدیگر مخلوط می‌گردند، با تغییر نقطه‌جوش همراه خواهند بود. بر اساس این فناوری، نوعی حسگر نیز در باطری تعبیه خواهد شد که بر الکترولیز ولتاژ بالا در ماژول‌های باطری نظارت نماید. این اقدام، جهت کاهش ریسک‌های مرتبط با ولتاژ بالای مورد استفاده در حین فرآیند الکترولیز، انجام می‌شود.

هدف اصلی از سیستم جدید معرفی‌شده، کاهش احتمال وقوع شرایط حرارتی بحرانی در باطری و ماژول‌های آن است. بر اساس ادعاهای ارائه شده در این پتنت، همزمان با شروع واکنش، تا زمانی که حرارت، به اندازه کافی کاهش یابد، محلول می‌تواند در بخش یا بخش‌هایی از باطری پخش گردد. یک باطری معمول، به خاطر حجم زیاد سلول‌ها، همراه با میزان بالایی از حرارت تولیدی بوده و به محض اختلال در یک سلول، بازده کل باتری تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، سلول‌های باتری، باید تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم شوند تا انرژی خود را آزاد نمایند. همان‌گونه که ریسک از دست رفتن شرایط حرارتی در الکترولیزهای دمای بالا اهمیت دارد، یک خطر نوظهور نیز وجود دارد که در نتیجه واکنش شیمیایی الکترولیز و آزاد شدن هیدروژن است. با توجه به خطرات احتمالی، نیاز به دستگاه و روشی جهت تشخیص و پاسخگویی به الکترولیز ولتاژ بالا در داخل محفظه باطری خودرو برقی است که در عین حال، شرایط حرارتی تشدید شونده در سلول‌های باطری را تا حدی محدود نماید.

 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.