اخبار
۰۹ مهر ۱۳۹۷

اولین پیروزی شرکت‌های چینی در یک پرونده اسرار تجاری

از ابتدای سال ۲۰۱۴ میلادی، مدیران شرکت هیتاچی و همچنین مت‌گلس که از شرکت‌های آمریکایی وابسته به هیتاچی است، متوجه رشد شدید رقبای چینی خود مانند شرکت «Qingdao Yunlu» شدند که محصولاتی با کیفیت نزدیک به محصولات آن‌ها تولید می‌نمایند. در راستای این جهش یک تا دو ساله، که همراه با سرمایه‌گذاری بسیار کم در فعالیت‌های تحقیق و توسعه بود، شکایتی مطرح گردید که مدعی افشای اسرار تجاری هیتاچی و قرار گرفتن آن‌ها در اختیار صنایع چینی یادشده بود. در این دعوی حقوقی، تأکید اصلی بر دسترسی شرکت چینی، به یک راز تجاری بسیار ارزشمند هیتاچی و همچنین، به اشتراک گذاشتن آن، با دیگر شرکت‌های زیرمجموعه بوده است.

هیتاچی که رقبای چینی خود را به کسب اطلاعات محرمانه از دو کارمند سابق خود و سپس انتشار آن به سایر شرکت‌های داخلی متهم نموده بود، این شکایت را در ماه ژوئیه، یعنی پیش از برگزاری دادرسی، بدون اشاره به جزئیات لغو نمود. بازپس‌گیری این قبیل شکایت‌ها، با توجه به ماهیت شکایت کاملاً طبیعی است، چراکه در چنین پرونده‌هایی، شاکی تا جایی که امکان دارد سعی در ابهام‌گویی داشته تا از درز اسرار تجارت خود جلوگیری نماید و حتی در صورت محاکمه نیز، از بیان جزئیات جلوگیری می‌نماید. در نتیجه، می‌توان این پرونده را به عنوان اولین پیروزی برای شرکت‌های چینی، در بخش ۳۳۷ مرتبط با اسرار تجاری دانست.

با نگاهی به لیست شرکت‌های چینی که درگیر پرونده‌های مشابهی در زمینه سرقت اسرار تجاری بوده‌اند، متوجه می‌شوید که بسیاری از آن‌ها در سطوح مختلف در «ITC» شکست خورده‌اند. به کمک فناوری مورد مناقشه اخیر که اصطلاحاً فلز آمورف «AMR» نامیده می‌شود، شرکت آمریکایی «مت‌گلس» موفق شده است که بازار تولید مبدل‌های بزرگ و باکیفیت بالای «AMR» را در دست گیرد. به‌کارگیری این مبدل‌ها در صنعت تلفن همراه هوشمند و افزایش توجهات به این فناوری، همراه با منقضی شدن برخی از پتنت‌های مرتبط با آن، موجب شده است تا حفظ اسرار تجاری به یک اولویت مهم هیتاچی و شرکت آمریکایی زیرمجموعه آن بدل شود.

 

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)
پربازدید‌ترین‌ها
۱۰ بهمن ۱۳۹۷ برگزاری کارگاه آموزشی ثبت اختراع پیشرفته در دانشگاه تهران
به همت مرکز مالکیت فکری معاونت پژوهشی دانشگاه تهران و همکاری کانون پتنت ایران، در مورخ ششم و هفتم بهمن‌ماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «ثبت اختراع پیشرفته»، در دانشگاه تهران برگزار گردید.
۱ بهمن ۱۳۹۷ برگزاری کارگاه آموزشی ثبت اختراع پیشرفته در دانشگاه صنعتی‌خواجه‌نصیرالدین‌‌طوسی
به همت دانشگاه صنعتی‌خواجه‌نصیرالدین‌‌طوسی و همکاری کانون پتنت ایران، در مورخ ۲۶ و ۲۹ دی ‌ماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «ثبت اختراع پیشرفته»، در محل پردیس ونک دانشگاه صنعتی‌خواجه‌نصیرالدین‌‌طوسی برگزار گردید.
۱ بهمن ۱۳۹۷ فرمولاسیون جدید داروهای موضعی برای درمان بیماری‌های پوستی
شرکت داروسازی «OWC» که یک توسعه‌دهنده پیشرو در درمان‌های مبتنی بر کانابینوئید، برای انواع بیماری‌ها و اختلالات پزشکی است، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراعی در جمهوری چک شده که شامل یک فرمولاسیون جدید موضعی، برای اختلالات پوستی، از جمله پسوریازیس است. این گواهی ثبت اختراع، درخواست مذکور را به عنوان یک یوتیلیتی مدل تأیید نموده که مبتنی بر آن، انحصار این اختراع، برای مدت ۱۰ سال، در اختیار «OWC» خواهد بود.
۸ بهمن ۱۳۹۷ برگزاری کارگاه آموزشی مقدمات اصول داوری و جستجو در دانشگاه علوم پزشکی ایران
به همت گروه توسعه، نوآوری و مالکیت فکری دانشگاه علوم پزشکی ایران و همکاری کانون پتنت ایران، در مورخ ۳۰ دی‌‌ماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارگاه عملی مقدمات اصول داوری و جستجو»، در دانشگاه علوم پزشکی ایران، برگزار گردید.
۶ بهمن ۱۳۹۷ فعال‌سازی کیسه‌های هوای هوشمند تسلا بر اساس ویژگی‌های سرنشین
با وجود امنیت قابل توجه خودروهای تسلا، این شرکت هرگز دست از تلاش برای بهبود بیشتر آن‌ها بر نداشته است. پتنت جدید این شرکت، نشان می‌دهد که تسلا به دنبال روش‌های بهتری برای ایجاد امنیت در خودروهای خود است. اختراع جدید این شرکت، حاکی از بکارگیری سیستم جدیدی است که بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مجموعه‌ای از سنسورهای کار گذاشته‌شده در صندلی‌های خودرو، قابلیت تشخیص و طبقه‌بندی سرنشینان بر اساس سایز، وزن و نوع بدن مسافر را فراهم نموده و بر اساس این پارامترها، در زمان حادثه، ایمن‌ترین شکل ممکن را برای فعال‌سازی کیسه‌های هوا، در نظر می‌گیرد.
۶ بهمن ۱۳۹۷ پیشتازی مایکروسافت در حوزه هوش مصنوعی
از سال ۲۰۱۰ میلادی، بیش از ۱۵۴۰۰۰ پتنت در سراسر جهان، در خصوص فناوری هوش مصنوعی ثبت شده که اکثریت آن‌ها، مربوط به حوزه سلامت (۲۹.۵ درصد)، راهکارهای خاص صنعتی (۲۵.۳ درصد) و امنیت دیجیتال (۱۵.۷ درصد) بوده است. در میان تلاش مدعیان مختلف این حوزه، شرکت‌هایی همچون مایکروسافت، فناوری‌های هوش مصنوعی را به گونه‌ای توسعه می‌دهند که قابل ادغام بر پلتفرم‌های موجود بوده و به راحتی، توسط مشتریان پذیرفته شوند. مایکروسافت با ۶۹۷ پتنت در حوزه هوش مصنوعی، از بقیه پیشی گرفته و یکی از شرکت‌های تأثیرگذار این حوزه شناخته شده است.