پرداخت‌های گوگل و فیسبوک به ناشران در نتیجه جستجو و به اشتراک‌گذاری مطالب
۱۴ مهر ۱۳۹۷ پرداخت‌های گوگل و فیسبوک به ناشران در نتیجه جستجو و به اشتراک‌گذاری مطالب

با حمایت قاطع اتحادیه اروپا از حق کپی‌رایت ناشران اروپایی، مجادلات حقوقی آن‌ها با غول‌های فناوری مستقر در دره سیلیکون، از جمله گوگل و فیسبوک، وارد فاز جدیدی شده است. بر اساس رأی جدید این پارلمان، حقوق قانونی جدیدی به ناشران اعطا خواهد شد که این به معنای دریافت پول بیشتر از گوگل و فیسبوک، بابت نمایش بخشی از مقالات و محتوای تولیدشده در جستجوهای گوگل و یا به اشتراک‌گذاری آن‌ها توسط کاربران در فیسبوک خواهد بود. البته قانون فوق، باید به تأیید دو نهاد دیگر اروپایی (کمیسیون اروپا و شورای کشورهای عضو اتحادیه) نیز برسد که البته با توجه به حمایت‌های گسترده از این پیشنهاد، نهایی شدن آن محتمل خواهد بود.

البته پیروزی ناشران اروپایی در برابر گوگل و فیسبوک، بدین معنا نیست که جنگ به پایان رسیده است، بلکه رقابتی شدید، برای برخورداری از سود قابل‌توجه ناشی از این حقوق، ادامه خواهد داشت. این مسئله از آنجا ناشی می‌گردد که شرکت‌هایی نظیر گوگل و فیسبوک، از طریق تبلیغات به سودهای بسیار بزرگی دست می‌یابند و در این میان، بابت انتشار محتوای حفاظت‌شده توسط قوانین کپی‌رایت، ملزم به پرداخت مبالغی به شرکت‌های دارنده حقوق مذکور هستند.

بنا بر گزارش بلومبرگ، شرکت‌های رسانه‌ای اروپایی، همچون «Axel Springer SE» و «Hubert Burda Media Holding» از یک‌سو و برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناور مستقر در دره سیلیکون، طی سال‌های اخیر، دوره‌ای پر فراز و نشیب را سپری نموده‌اند. در این سال‌ها، روابط فی‌مابین بنا به منافع مشترک و احیاناً برخی تضادهای رقابتی، رو به سردی یا گرمی نهاده است. «ماتیاس دوپفنر»، مدیر اجرایی اسپرینگر، در این باره می‌گوید: «روابط شرکت‌های رسانه‌ای اروپا، با فناوران دره سیلیکون را می‌توان نمونه‌ای کلاسیک از روابط استراتژیک دانست که مبتنی بر به اشتراک‌گذاری جریان‌های درآمدی است. البته در برخی شرایط نیز ممکن است تفاوت‌ها و تضادهایی در منافع استراتژیک طرفین نیز به وجود آید.»

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day