افزایش بهره‌وری سیستم‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء به کمک بلاک‌چین
۱۷ مهر ۱۳۹۷ افزایش بهره‌وری سیستم‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء به کمک بلاک‌چین

پتنت شرکت «IBM» که در سال ۲۰۱۶ میلادی، با موضوع «شبکه‌ای از دستگاه‌های خودمراقبتی هوشمند»، به ثبت رسیده بود، در تاریخ ۱۸ سپتامبر سال جاری میلادی، از سوی دفتر ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، مورد تأیید قرار گرفته و حق انحصاری بهره‌برداری از آن، به این شرکت اعطا گردید.

پتنت مذکور، عنوان نموده که کنترل‌کننده‌های اینترنت اشیاء «IoT»، اغلب متمرکز بوده و در نتیجه، راه‌حل‌های اختصاصی در این حوزه نیز از چنین معماری متمرکزی پیروی می‌نمایند. با این وجود، «IBM» مدعی است که بکارگیری یک سیستم غیرمتمرکز، می‌تواند بهره‌وری عملیاتی را افزایش داده و هزینه را نیز تا حد زیادی کاهش دهد. در این راستا، دستگاه‌هایی با قابلیت خودمراقبتی و ارائه خدمات به خودشان، راهکاری برای افزایش بهره‌وری این سیستم غیرمتمرکز خواهند بود که مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها را در موقعیت‌های مختلف فراهم می‌آورد که از آن جمله، می‌توان به پیش‌بینی خرابی تجهیزات و سطح نیاز به خدمات اشاره نمود. در واقع، این پتنت یک سیستم غیرمتمرکز «IoT» را معرفی نموده که در آن، دستگاه‌ها به‌صورت کاملاً خودکار کنترل می‌شوند.

گفتنی است، فناوری بلاک‌چین دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که موجب شده است تا کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف داشته باشد. «IBM» نیز به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری، طی سال‌های اخیر، علاقه‌مندی خود را به این فناوری نشان داده است. این شرکت، در فهرستی که اخیراً از بازیگران فعال در توسعه فناوری بلاک‌چین انتشار یافت، با ۸۹ پتنت، در یک قدمی «Alibaba»، با ۹۰ پتنت، قرار گرفته است. لازم به ذکر است که «IBM»، برای نخستین بار در مارس ۲۰۱۶ میلادی و با همکاری سامسونگ، یک اثبات مفهومی اولیه از سیستم سنجش از راه دور خودکار خود، تحت عنوان «ADEPT» عرضه نمود که در آن، از فناوری بلاک‌چین برای شبکه توزیع‌شده دستگاه‌ها استفاده می‌شود (چیزی که سامسونگ آن را «IoT» می‌نامد).



پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day