روند رو به رشد بازار نرم‌افزارهای مدیریت پتنت
۱۸ مهر ۱۳۹۷ روند رو به رشد بازار نرم‌افزارهای مدیریت پتنت

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار جهانی نرم‌افزارهای مدیریت پتنت، در طی یک دهه آینده از رشدی قابل‌توجه برخوردار خواهد بود. تغییر و تحولات در این بازار و تلاش‌های بازیگران کلیدی در ارائه پلتفرم‌های جدید، بیانگر اتخاذ نوعی رویکرد یکپارچه از سوی آن‌ها است.

یک نرم‌افزار مدیریت پتنت، به کاربران کمک می‌نماید تا مدیریت زمان در فعالیت‌های مرتبط با ثبت اختراع، با افزایش دقت لازم همراه گردد. آن‌ها می‌توانند از ابزارهایی همچون گزارش‌های جستجو برای سادگی بیشتر فرآیندهای مرتبط با ثبت و انتشار پتنت و نیز مدیریت دارایی‌های پتنت خود، بنا بر چرخه عمر آن‌ها استفاده نمایند. علاوه بر این، نرم‌افزارهای مذکور به شرکت‌های حقوقی «IP» کمک می‌نماید تا فعالیت‌های خود، شامل ذخیره‌سازی و بازیابی اسناد و پردازش آن‌ها را ساده و بسیار کارآمد به انجام برسانند. باید توجه داشت که با روند تغییرات در بازار رقابتی و افزایش تعاملات و همکاری‌های تحقیقاتی بین شرکت‌های فناور، مدیریت دارایی‌های فکری مشترک، به موضوعی مهم بدل شده است. نرم‌افزارهای مدیریت پتنت، می‌تواند خدماتی منحصربه‌فرد برای مدیریت پتنت‌های مشترک به شرکت‌های مختلف ارائه دهد که با توجه به سفارشی‌سازی‌های مکرر محصول، کاربرد وسیعی برای کاربران نهایی خواهد داشت.

بنا بر گزارش «Digital Journal»، با وجود تمامی مزایا و منافع حاصل از نرم‌افزارهای مدیریت پتنت، مواردی همچون هزینه به نسبت بالای این محصولات برای راه‌اندازی آن در یک شرکت خاص، موجب شده است تا شرکت‌های فناور، به‌ویژه آن‌هایی که در مراحل ابتدایی رشد و توسعه هستند، مشکلاتی برای برخورداری از مزایای نرم‌افزار داشته باشند. از مهم‌ترین بازیگران توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای مدیریت پتنت، می‌توان به شرکت‌های «آناکوا»، «آیستموس»، «کلاریویت»، «گریدلاجیک» و «گروه نوآوری» اشاره نمود.

گفتنی است، از مهم‌ترین حوزه‌هایی که می‌توانند از نرم‌افزارهای مدیریت پتنت استفاده نمایند، می‌توان به خدمات مالی و بانکی، انرژی، هوافضا و صنایع دفاعی، الکترونیک و نیمه‌هادی‌ها، خودرو و مراقبت‌های بهداشتی اشاره نمود. از لحاظ جعرافیایی نیز، آمریکای شمالی، دارای بیشترین سهم بازار در زمینه نرم‌افزارهای مدیریت پتنت است که بیشتر به دلیل آگاهی‌های بیشتر از منافع و مزایای این محصولات و نیز استفاده روزافزون از سیستم پتنت، توسط صنایع مختلف است. انتظار می‌رود که آسیا و اقیانوسیه نیز با توجه به روند رو به افزایش تقاضا در کشورهایی همچون هند، رشدی قابل‌توجه را در سال‌های آتی تجربه نمایند.

 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day