جدال حقوقی دانشگاه واترلو با یکی از استارت‌آپ‌های تحت حمایتش
۲۵ مهر ۱۳۹۷ جدال حقوقی دانشگاه واترلو با یکی از استارت‌آپ‌های تحت حمایتش

دانشگاه واترلو کانادا وارد یک جدال حقوقی با یکی از استارت‌آپ‌های تحت حمایت خود، ذیل برنامه شتاب‌دهی «Velocity Garage» شده است. این دانشگاه، از استارت‌آپ «Salient Energy» که در زمینه توسعه فناوری باتری‌های روی-یونی «Zn-ion Battery» فعالیت دارد، شکایت نموده و معتقد است که این فناوری پتنت شده، متعلق به دانشگاه واترلو است. 

بنا بر گزارش «The Record»، دانشگاه واترلو خواهان آن است تا حق صدور مجوز بهره‌برداری از این فناوری را به آزمایشگاه ملی «Argonne» در وزارت انرژی آمریکا واگذار نماید. علاوه بر این، واترلو مدعی است که خسارت قابل‌توجهی به دلیل عدم توجه شرکت استارت‌آپی فوق به فرصت‌های کسب‌وکار و ارزش‌های ناشی از پتنت متحمل شده و درخواست ۶۰۰ هزار دلاری بابت این خسارات را مطرح نموده است. «ریان براون»، مدیرعامل این استارت‌آپ، با تأکید بر تضاد بین شکایت دانشگاه واترلو و تعهداتش برای کمک به مخترعین برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری، اظهار داشت: «به نظر می‌رسد که مسئله آن‌چنان پیچیده نیست. هر کسی که به واترلو می‌آید، با این قول مواجه می‌شود که اختراعات متعلق به خودشان خواهد بود و ما صرفاً می‌خواهیم که این تعهد عملی شود».

این در حالی است که «نیک منینگ»، یکی از اعضای ارشد اطلاع‌رسانی دانشگاه، اقدام برای ثبت شکایت را آخرین اقدام دانشگاه برای حل مشکل دانسته که در پی تلاش‌های متعدد برای بررسی دقیق موضوع و رسیدن به یک تفاهم همه‌جانبه، در دستور کار قرار گرفته است. وی بر برآورده‌سازی تمامی تعهدات مندرج در قرارداد از سوی دو طرف و تمایل دانشگاه برای دستیابی به نتیجه از طریق مذاکرات و حل‌وفصل موضوع خارج از فرآیند دادرسی، تأکید نموده و می‌گوید که تا پیش از اختلافات چندماهه اخیر و حتی بعد از آن، حمایت‌های دانشگاه از این استارت‌آپ، از طریق برنامه‌های کارآفرینی ادامه داشته است. گفتنی است، سالینت انرژی از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی به کار بر روی فناوری باتری‌ها روی آورده و با پیشرفت‌های صورت گرفته، انتظار می‌رود که تا اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی، نمونه اولیه از این فناوری به بازار عرضه شود. این شرکت، معتقد است که باتری‌های روی-یونی می‌تواند نقش بسیار مهمی در پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و وسایل الکتریکی ایفاء نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day