راه‌اندازی پایگاه اطلاعات پتنت‌های دارویی از سوی وایپو
۲۶ مهر ۱۳۹۷ راه‌اندازی پایگاه اطلاعات پتنت‌های دارویی از سوی وایپو

سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO»، با همکاری فدراسیون بین‌المللی تولیدکنندگان و انجمن‌های داروسازی «IFPMA»، اقدام به راه‌اندازی یک پلتفرم جدید برای دسترسی به اطلاعات پتنت‌های دارویی نموده‌اند. پلتفرم «Pat Informed»، یک منبع منحصربه‌فرد از اطلاعات مرتبط با پتنت‌های دارویی است که از طریق یک پایگاه داده با دسترسی آزاد و رایگان، در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت و سازمان‌های تأمین‌کننده دارویی می‌توانند با استفاده از این ابزار آنلاین، وضعیت ثبت اختراعات دارویی در سطح جهان را بهتر درک نمایند. تاکنون، اطلاعات مرتبط با بیش از ۱۴۰۰۰ پتنت، ۶۰۰ پتنت فامیلی و ۱۶۹ «INN» (یک نام منحصربه‌فرد و جهانی که برای شناسایی مواد دارویی بکار می‌رود)، در این پایگاه داده قرار گرفته است.

میزبانی این پایگاه داده و تأمین منابع اطلاعاتی برای توسعه آن، بر عهده وایپو بوده و «IFPMA» نیز با همکاری ۲۰ شرکت پیشرو تحقیقاتی در حوزه دارو، اتخاذ یک رویکرد هماهنگ و یکپارچه در این زمینه را تضمین خواهد کرد. «فرانسیس گری»، مدیر ارشد وایپو، در این زمینه می‌افزاید: «وایپو متعهد به افزایش شفافیت سیستم پتنت و اطمینان از کارکرد آن در راستای منافع عمومی است. پلتفرم راه‌اندازی شده، با تمرکز بر دسترسی به اطلاعات پتنت‌های کلیدی، تهیه و تأمین داروهای مهم را تسهیل نموده و از این طریق، می‌تواند بر نرخ سلامت در سرتاسر جهان اثرگذار باشد. مشارکت با صنعت داروسازی، یک امر حیاتی برای موفقیت در زمینه سلامت عمومی است که با به اشتراک‌گذاری تخصص وسیع وایپو در زمینه ایجاد و بسط اطلاعات پتنت قابل‌دسترس و همکاری بیشتر با صنایع داروسازی برای اطمینان از موفقیت این ابتکار عمل، دور از دسترس نخواهد بود.»

گفتنی است، در حال حاضر اطلاعات مرتبط با پرونده‌های پتنت، به‌ویژه آن‌هایی که مستقیماً با داروهای موجود در بازار پیوند دارند، محدود هستند. از مهم‌ترین مراجعی که می‌توان در این زمینه به آن‌ها اشاره نمود، کتاب نارنجی آمریکا و نیز برخی پایگاه‌های داده خصوصی است که اقدام جدید وایپو می‌تواند این شکاف اطلاعاتی را پر نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.