گزارش برگزاری کارگاه پیشرفته مالکیت فکری در دانشگاه علوم پزشکی ایران
۱۸ مهر ۱۳۹۷ گزارش برگزاری کارگاه پیشرفته مالکیت فکری در دانشگاه علوم پزشکی ایران

به همت گروه توسعه، فناوری و مالکیت فکری دانشگاه علوم پزشکی ایران و همکاری کانون پتنت ایران، در مورخ ۳ و ۴ مهر‌ماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارگاه پیشرفته مالکیت فکری»، با حضور بیش از ۷۵ نفر از اعضای هیئت‌علمی, کارشناسان و دانشجویان، در محل سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی این دانشگاه، برگزار گردید.

در زمان شروع کارگاه، خانم دکتر کریم‌زاده، مدیر گروه توسعه، فناوری و مالکیت فکری دانشگاه، ضمن خوش آمدگویی به حضار، در خصوص اهمیت مالکیت فکری و پتنت، اظهار داشت: «با توجه به گستردگی و تنوع رشته‌های علوم پزشکی، نیاز مبرم به تربیت داوران مجرب در حوزه داوری اختراعات، احساس می‌شود». همچنین ایشان در خصوص رویکرد این مرکز نسبت به تمایل به محافظت از دارایی‌های فکری مجموعه از طریق ثبت پتنت، اعلام نمودند: «انعقاد قراردادهای محرمانگی، اولین گام به منظور اطمینان از عدم افشای ایده‌هاست؛ لذا در این خصوص، قرارداد محرمانگی با کمک مشاور حقوقی دانشگاه تنظیم و به امضای داوران و کارکنان دفتر ثبت اختراعات خواهد رسید».

این کارگاه تئوری/ عملی، با هدف آشنایی اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان، با مالکیت فکری و ثبت اختراع در مجامع بین‌المللی، تشویق محققین و مخترعین و ارتقای سطح علمی آن‌ها و با حضور آقای دکتر سنجری، مدیریت محترم توسعه فناوری سلامت، اعضای هیئت علمی در گروه‌های مختلف آموزشی، کارشناسان و دانشجویان برگزار گردید.

عناوین مطرح شده در روز اول این کارگاه، شامل مبانی، قوانین و معرفی پایگاه‌های ثبت اختراعات بود. در روز دوم نیز، کارگاه عملی با عناوینی شامل جستجو در پایگاه‌های جهانی، بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی برگزار گردید.

برخی از نکات ویژه‌ای که در این کارگاه توسط مدرس محترم خانم امین‌لو مطرح گردید، عبارتند از:

  • احراز قوانین جدید در حوزه داروهای نوترکیب؛
  • دقت در جستجوی اختراعات به منظور انجام داوری ایده‌آل؛
  • هماهنگی بین سازمان‌ها و نهادهای علمی به منظور ارتقای ثبت اختراعات در ایران.

از جمله نکات مطرح در کارگاه، معرفی خدمات کانون پتنت ایران به حضار بود که از آن جمله، می‌توان به مواردی نظیر مشاوره، آموزش و حمایت مخترعین در تسهیل فرآیند ثبت اختراع داخلی و خارجی، اشاره نمود.

در انتهای کارگاه، میزان علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان در کارگاه نسبت به مبحث ثبت اختراعات و دستاوردهای علمی خود، مورد ارزیابی قرار گرفت که مجموعه نظرات اخذ شده، حاکی از این بود که در این کارگاه، مطالب با زبانی ساده و قابل فهم ارائه گردید و مطالب ارائه شده، قابل استفاده و کارا بود.

 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day