تازه‌ها
۱۸ مهر ۱۳۹۷

گزارش برگزاری کارگاه پیشرفته مالکیت فکری در دانشگاه علوم پزشکی ایران

به همت گروه توسعه، فناوری و مالکیت فکری دانشگاه علوم پزشکی ایران و همکاری کانون پتنت ایران، در مورخ ۳ و ۴ مهر‌ماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارگاه پیشرفته مالکیت فکری»، با حضور بیش از ۷۵ نفر از اعضای هیئت‌علمی, کارشناسان و دانشجویان، در محل سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی این دانشگاه، برگزار گردید.

در زمان شروع کارگاه، خانم دکتر کریم‌زاده، مدیر گروه توسعه، فناوری و مالکیت فکری دانشگاه، ضمن خوش آمدگویی به حضار، در خصوص اهمیت مالکیت فکری و پتنت، اظهار داشت: «با توجه به گستردگی و تنوع رشته‌های علوم پزشکی، نیاز مبرم به تربیت داوران مجرب در حوزه داوری اختراعات، احساس می‌شود». همچنین ایشان در خصوص رویکرد این مرکز نسبت به تمایل به محافظت از دارایی‌های فکری مجموعه از طریق ثبت پتنت، اعلام نمودند: «انعقاد قراردادهای محرمانگی، اولین گام به منظور اطمینان از عدم افشای ایده‌هاست؛ لذا در این خصوص، قرارداد محرمانگی با کمک مشاور حقوقی دانشگاه تنظیم و به امضای داوران و کارکنان دفتر ثبت اختراعات خواهد رسید».

این کارگاه تئوری/ عملی، با هدف آشنایی اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان، با مالکیت فکری و ثبت اختراع در مجامع بین‌المللی، تشویق محققین و مخترعین و ارتقای سطح علمی آن‌ها و با حضور آقای دکتر سنجری، مدیریت محترم توسعه فناوری سلامت، اعضای هیئت علمی در گروه‌های مختلف آموزشی، کارشناسان و دانشجویان برگزار گردید.

عناوین مطرح شده در روز اول این کارگاه، شامل مبانی، قوانین و معرفی پایگاه‌های ثبت اختراعات بود. در روز دوم نیز، کارگاه عملی با عناوینی شامل جستجو در پایگاه‌های جهانی، بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی برگزار گردید.

برخی از نکات ویژه‌ای که در این کارگاه توسط مدرس محترم خانم امین‌لو مطرح گردید، عبارتند از:

  • احراز قوانین جدید در حوزه داروهای نوترکیب؛
  • دقت در جستجوی اختراعات به منظور انجام داوری ایده‌آل؛
  • هماهنگی بین سازمان‌ها و نهادهای علمی به منظور ارتقای ثبت اختراعات در ایران.

از جمله نکات مطرح در کارگاه، معرفی خدمات کانون پتنت ایران به حضار بود که از آن جمله، می‌توان به مواردی نظیر مشاوره، آموزش و حمایت مخترعین در تسهیل فرآیند ثبت اختراع داخلی و خارجی، اشاره نمود.

در انتهای کارگاه، میزان علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان در کارگاه نسبت به مبحث ثبت اختراعات و دستاوردهای علمی خود، مورد ارزیابی قرار گرفت که مجموعه نظرات اخذ شده، حاکی از این بود که در این کارگاه، مطالب با زبانی ساده و قابل فهم ارائه گردید و مطالب ارائه شده، قابل استفاده و کارا بود.

 

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)
پربازدید‌ترین‌ها
۲۳ آبان ۱۳۹۷ گام جدید گوگل در دستیابی به رؤیای توسعه و تجاری‌سازی لباس‌های هوشمند
گوگل پتنت جدیدی به ثبت رسانیده است که می‌تواند تحولی بزرگ در فناوری لباس‌های هوشمند ایجاد نماید.
۲۲ آبان ۱۳۹۷ روش جدید اپل برای چاپ سه‌بعدی سطوح خاص
پتنت جدید اپل، روش نوینی برای چاپ سه‌بعدی اشیاء معرفی نموده که مبتنی بر استفاده از طرح‌های مثلثی خاصی است که می‌تواند سرعت فرآیند چاپ سه‌بعدی را به شدت افزایش داده و در عین حال، تولید اشکال توخالی با سطوح یکنواخت را امکان‌پذیر نماید.
۲۷ آبان ۱۳۹۷ روند صعودی درخواست‌های ثبت پتنت در تایوان
در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، بیش از ۱۱۷۴۶ پرونده جدید در سیستم پتنت تایوان به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با افزایش یک درصدی، همراه بوده است.
۲۸ آبان ۱۳۹۷ استفاده فراگیر از ثبت اختراع در ورزش گلف
با توجه به اهمیت وافر جنبه‌های تجاری ورزش و استفاده گسترده از فناوری برای ارتقاء عملکرد کمی و کیفی، استفاده از پتنت برای حفاظت از نوآوری‌ها و اختراعات در این حوزه، به‌شدت افزایش یافته است. در این میان، رشته گلف نیز از ورزش‌هایی است که فعالان آن، به‌شدت به استفاده از ثبت اختراع روی آورده‌اند.
۲۷ آبان ۱۳۹۷ استفاده از لامپ‌های «OLED» برای طراحی و ساخت کیبوردهای کوچک و سبک
یکی از مواردی که بسیاری از کاربران کامپیوترهای خانگی را کلافه می‌نماید، نور پس‌زمینه مورد استفاده در اغلب اجزای کامپیوتری است که از موس تا رم کامپیوتر را شامل می‌شود. با این حال، شرکت «Dell» که با این نظریه مخالف است، اقدام به ثبت پتنت جدیدی نموده که استفاده از پانل «OLED» را در کلیدهای کیبورد تشریح می‌نماید.
۲۶ آبان ۱۳۹۷ گام بزرگ گوگل در پیشرفت فناوری واقعیت مجازی
پتنت جدید شرکت گوگل، در راستای سیاست این شرکت به منظور توسعه فناوری‌های واقعیت مجازی، استفاده از یک الگوریتم یادگیری ماشین، همراه با تعدادی سنسور رهگیری چشم را برای بیان حالات چهره کاربران معرفی نموده است که مشکلات گرافیک نسبتاً پایین، کارایی کند و عدم قابلیت ارائه تصویر نسبتاً واقعی برای کاربر را تا حدودی مرتفع می‌نماید.