افزایش ۴۳ درصدی پتنت‌های حوزه انرژی‌های پاک در سال ۲۰۱۷ میلادی
۲۸ مهر ۱۳۹۷ افزایش ۴۳ درصدی پتنت‌های حوزه انرژی‌های پاک در سال ۲۰۱۷ میلادی

بر اساس آمارهای ارائه شده، در سال ۲۰۱۷ میلادی، بیش از ۱۴۸۰۰ پتنت در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به ثبت رسیده است که در مقایسه با ۱۰۵۰۰ پتنت ثبت‌شده در سال قبل از آن، رشدی ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد. در تحقیقی که از سوی مؤسسه حقوقی «EMW» انجام گرفته است، داده‌های ثبت اختراع، بیانگر این حقیقت هستند که طی پنج سال گذشته، تعداد پتنت‌های به ثبت رسیده در زمینه انرژی‌های خورشیدی، باد، سوخت‌های زیستی، انرژی آبی و انرژی‌های مبتنی بر گرمایش زمین، به بیش از دو برابر رسیده است. لازم به ذکر است که تعداد پتنت‌های مذکور، در سال ۲۰۱۳ میلادی در حدود ۷۷۰۰ پتنت بوده است.

علاوه بر رشد قابل‌توجه پتنت‌های مرتبط با انرژی‌های پاک، نکته جالب دیگر، به سهم چشمگیر انرژی خورشیدی باز می‌گردد. تقریباً نیمی از کل ثبت اختراعات انرژی سبز در سال گذشته (۵۶ درصد)، متعلق به انرژی خورشیدی بوده است. به گزارش «Power Engineering International»، محصولات و فناوری‌های انرژی پاک، به‌طور فزاینده‌ای از طریق سیستم پتنت محافظت می‌شوند که عمده دلیل آن، کاهش هزینه‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش عوامل انگیزشی شرکت‌های فناور، برای سرمایه‌گذاری بیشتر در فعالیت‌های تحقیق و توسعه است. «جیمز گری»، مدیر اجرایی «EMW»، با تأکید بر سودآوری بسیار زیاد انرژی سبز اظهار داشت: «سودآوری قابل‌توجه انرژی سبز، باعث شده است تا شرکت‌های بسیاری، با هدف حفاظت از ابزارهای نوآورانه خود، اقدام به توسعه فناوری و سپس، ثبت آن در سیستم پتنت نمایند.»

گفتنی است، شرکت‌های چینی با ۱۱۳۰۰ پتنت، سهمی ۷۶ درصدی در پتنت‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر داشته و در صدر فهرست کشورهای فعال در این زمینه قرار گرفته‌اند. در حال حاضر، چین بزرگ‌ترین تولیدکننده پنل‌های خورشیدی به شمار می‌رود و در سال ۲۰۱۷ میلادی، بیش از ۴۴ میلیارد دلار، در پروژه‌های توسعه انرژی پاک سرمایه‌گذاری نموده است. پس از چین، آمریکا با ۱۵۰۰ پتنت (۱۰ درصد)، در رده دوم قرار گرفته و کشورهای استرالیا، هند، کانادا، روسیه، انگلیس، کره جنوبی، مالزی و فیلیپین، در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.