برگزاری کارگاه آموزشی مالکیت فکری پیشرفته با تأکید بر ثبت اختراع در دانشگاه گیلان
۳۰ مهر ۱۳۹۷ برگزاری کارگاه آموزشی مالکیت فکری پیشرفته با تأکید بر ثبت اختراع در دانشگاه گیلان

با تلاش پارک علم و فناوری گیلان، دانشگاه گیلان و همکاری کانون پتنت ایران، در مورخ ۲۵ و ۲۶ مهرماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «مالکیت فکری پیشرفته با تأکید بر ثبت اختراع» و با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی, دانشجویان، شرکت‌ها و هسته‌های فناور مستقر در پارک و مراکز رشد، کارشناسان و دانشجویان، در محل تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار گردید.

در زمان شروع کارگاه، جناب آقای دکتر باستی، رییس پارک علم و فناوری گیلان، ضمن خوش آمدگویی به حضار، در در ارتباط با لزوم اهمیت ثبت اختراع و موازین قانونی آن، برای دانشجویان، اعضای هیئت‌علمی و مدیران شرکت‌های فناور مطالبی را بیان نمودند. همچنین ایشان در خصوص رویکرد این مرکز نسبت به تمایل به محافظت از دارایی‌های فکری مجموعه از طریق ثبت پتنت اظهار داشتند: «این کارگاه و موارد مشابهی که در آینده برگزار خواهد شد، در راستای اهمیت دادن به موضوع ثبت اختراع بوده و پارک علم و فناوری گیلان، در صدد است تا در خصوص آگاهی دادن و برجسته نمودن موضوع ثبت اختراع، اقدامات موثرتری داشته باشد».

این کارگاه تئوری/ عملی، با هدف آشنایی شرکت‌ها و هسته‌های فناور، اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان، با مبحث مالکیت فکری و ثبت اختراع در مجامع بین‌المللی، تشویق محققین و مخترعین و ارتقای سطح علمی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی سراسر گیلان، مدیران شرکت‌های فناور، اعضای هسته‌های فناور، کارشناسان و دانشجویان برگزار گردید.

عناوین مطرح شده در روز اول این کارگاه، شامل کلیات حقوق مالکیت فکری، بررسی شروط چهارگانه ثبت اختراع و حقوق پتنت و اصول ثبت اختراع داخلی و خارجی بود. در روز دوم نیز، کارگاه با عناوینی شامل آشنایی با اجزای پتنت و نگارش آن، جستجوی عملی پتنت و تحلیل پتنت و تجاری‌سازی پتنت برگزار گردید.

برخی از نکات ویژه‌ای که در این کارگاه توسط مدرس محترم، آقای دکتر حسن علم‌خواه مطرح گردید، عبارتند از:

  • اهمیت ثبت اختراع در حفاظت از دارایی‌های فکری؛
  • اهمیت نگارش ادعانامه در ثبت اختراع و بار حقوقی مترتب بر آن؛
  • جستجوی پتنت و اجزای مختلف آن و بانک‌های اطلاعاتی رایگان در این خصوص؛
  • تحلیل پتنت و بانک‌های اطلاعاتی تحلیل‌گر.

همچنین، از جمله نکات مطرح در کارگاه، معرفی خدمات کانون پتنت ایران به حضار بود که از آن جمله، به مواردی نظیر حمایت از ثبت اختراع خارجی و پرداخت ۹۰٪ از هزینه‌های مربوطه توسط کانون، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ... می‌توان اشاره نمود.

میزان علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان در کارگاه، نسبت به مبحث ثبت اختراعات و دستاوردهای علمی خود، در انتهای کارگاه مورد ارزیابی قرار گرفت که مجموعه نظرات اخذ شده، حاکی از این بود که حضار از برگزاری کارگاه و مباحث عنوان شده و همچنین مدرس محترم کارگاه، نهایت رضایت را داشته و درخواست داشتند که در آینده، کارگاه‌های مفیدی نظیر این کارگاه، با موضوعات تخصصی دیگر نیز برگزار گردد.

 

 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day