تشخیص بیماری و حالات احساسی کاربر از طریق دستیار صوتی آمازون
۰۵ آبان ۱۳۹۷ تشخیص بیماری و حالات احساسی کاربر از طریق دستیار صوتی آمازون

آمازون موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع در خصوص پتنتی شده است که در مارس ۲۰۱۷ میلادی، اقدام به ثبت آن نموده بود. پتنت مذکور، فناوری نوینی را معرفی می‌نماید که می‌تواند تحولی عظیم در حوزه سلامت را به دنبال داشته باشد. در این فناوری، تکنیک جدیدی مورد استفاده قرار گرفته، تا از طریق شناسایی تغییرات در صدای کاربر، امکان تشخیص بیماری در وی فراهم گردد.

فناوری معرفی شده جدید آمازون، به الکسا «Alexa»، دستیار صوتی این شرکت، امکان می‌دهد تا بروز بیماری را به فرد اطلاع دهد. علاوه بر این، برخی داروها و دستورالعمل‌های تهیه غذا، مانند سوپ را به کاربر پیشنهاد می‌دهد. این پتنت، در تاریخ ۹ اکتبر سال جاری میلادی، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع با شماره «US10096319»، از اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا شده است.

آمازون، دائماً در حال تلاش برای بهبود قابلیت‌های الکسا است و پتنت مذکور نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود. آمازون معتقد است که الکسا، قادر به شناسایی حالات احساسی کاربر، مانند شادی، غم، خشم، خستگی، ترس، خواب‌آلودگی و گریه نیز بوده و این قابلیت را نیز دارد که از طریق تحلیل صدای پس‌زمینه، مکان جغرافیایی کاربر را تشخیص دهد.

رصد کانون پتنت ایران از فناوری‌ها و پتنت‌های ثبت شده در خصوص دستیارهای صوتی، حاکی از آن است که غول‌های بزرگ فناوری، از جمله گوگل، اپل و آمازون، پیوسته در تلاشند تا بتوانند از این ابزار، برای ارتقا و هوشمندسازی تجهیزات خود و ایجاد ارتباطی تنگاتنگ با کاربر، بهره گیرند. به عنوان مثال، «سیری»، دستیار صوتی اپل، توانایی ارائه پاسخ‌های هوشند به رد تماس‌های صورت گرفته را خواهد داشت و نیز این توانایی را دارد که یادگیری سریع‌تر کلمات و عبارات را در برنامه کاری خود قرار دهد. با این وجود، رویکرد آمازون، علاوه بر ایجاد ارتباط با کاربر، حاکی از تلاش برای درآمدزایی از طریق تبلیغات است؛ اگرچه در نگاه اول، تنها کمک نمودن به کاربر در این فناوری جدید آمازون به چشم می‌خورد و برای مثال الکسا تشخیص می‌دهد که کاربر دارای گلودرد یا سرفه شدید بوده و نیاز به دارو یا سوپ دارد. اما نگاهی دقیق‌تر، نشان می‌دهد که آمازون در همین زمان، تبلیغ یک شربت رفع سرفه و یا یک رستوران برای سفارش سوپ مرغ را نیز در برنامه خود قرار می‌دهد. پیشتر نیز آمازون با ارائه پتنتی در خصوص ضبط صدای کاربر، برای کاربردهای تبلیغاتی، این رویکرد خود را نشان داده بود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.