تشخیص بیماری و حالات احساسی کاربر از طریق دستیار صوتی آمازون
۰۵ آبان ۱۳۹۷ تشخیص بیماری و حالات احساسی کاربر از طریق دستیار صوتی آمازون

آمازون موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع در خصوص پتنتی شده است که در مارس ۲۰۱۷ میلادی، اقدام به ثبت آن نموده بود. پتنت مذکور، فناوری نوینی را معرفی می‌نماید که می‌تواند تحولی عظیم در حوزه سلامت را به دنبال داشته باشد. در این فناوری، تکنیک جدیدی مورد استفاده قرار گرفته، تا از طریق شناسایی تغییرات در صدای کاربر، امکان تشخیص بیماری در وی فراهم گردد.

فناوری معرفی شده جدید آمازون، به الکسا «Alexa»، دستیار صوتی این شرکت، امکان می‌دهد تا بروز بیماری را به فرد اطلاع دهد. علاوه بر این، برخی داروها و دستورالعمل‌های تهیه غذا، مانند سوپ را به کاربر پیشنهاد می‌دهد. این پتنت، در تاریخ ۹ اکتبر سال جاری میلادی، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع با شماره «US10096319»، از اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا شده است.

آمازون، دائماً در حال تلاش برای بهبود قابلیت‌های الکسا است و پتنت مذکور نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود. آمازون معتقد است که الکسا، قادر به شناسایی حالات احساسی کاربر، مانند شادی، غم، خشم، خستگی، ترس، خواب‌آلودگی و گریه نیز بوده و این قابلیت را نیز دارد که از طریق تحلیل صدای پس‌زمینه، مکان جغرافیایی کاربر را تشخیص دهد.

رصد کانون پتنت ایران از فناوری‌ها و پتنت‌های ثبت شده در خصوص دستیارهای صوتی، حاکی از آن است که غول‌های بزرگ فناوری، از جمله گوگل، اپل و آمازون، پیوسته در تلاشند تا بتوانند از این ابزار، برای ارتقا و هوشمندسازی تجهیزات خود و ایجاد ارتباطی تنگاتنگ با کاربر، بهره گیرند. به عنوان مثال، «سیری»، دستیار صوتی اپل، توانایی ارائه پاسخ‌های هوشند به رد تماس‌های صورت گرفته را خواهد داشت و نیز این توانایی را دارد که یادگیری سریع‌تر کلمات و عبارات را در برنامه کاری خود قرار دهد. با این وجود، رویکرد آمازون، علاوه بر ایجاد ارتباط با کاربر، حاکی از تلاش برای درآمدزایی از طریق تبلیغات است؛ اگرچه در نگاه اول، تنها کمک نمودن به کاربر در این فناوری جدید آمازون به چشم می‌خورد و برای مثال الکسا تشخیص می‌دهد که کاربر دارای گلودرد یا سرفه شدید بوده و نیاز به دارو یا سوپ دارد. اما نگاهی دقیق‌تر، نشان می‌دهد که آمازون در همین زمان، تبلیغ یک شربت رفع سرفه و یا یک رستوران برای سفارش سوپ مرغ را نیز در برنامه خود قرار می‌دهد. پیشتر نیز آمازون با ارائه پتنتی در خصوص ضبط صدای کاربر، برای کاربردهای تبلیغاتی، این رویکرد خود را نشان داده بود.

پربازدید‌ترین‌ها

برگزاری نخستین وبینار تخصصی مالکیت فکری توسط باشگاه فناوری و نوآوری یونسکو
۱۲ آبان ۱۴۰۰

برگزاری نخستین وبینار تخصصی مالکیت فکری توسط باشگاه فناوری و نوآوری یونسکو

باشگاه فناوری و نوآوری یونسکو، با حمایت کانون پتنت ایران، اقدام به برگزاری یک وبینار تخصصی مالکیت فکری برای کسب‌و‌کارهای نوپا، مراکز دانش‌بنیان و دانشگاهیان نموده است. در پایان این رویداد سه روزه که ۲۲ لغایت ۲۵ آبان ماه برگزار می‌گردد، گواهینامه بین‌المللی باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو نیز به شرکت‌کنندگان اعطا می‌گردد.

برگزاری افتتاحیه مدرسه پاییزه وزارت بهداشت با حضور مدیران فناوری و مالکیت فکری
۱۲ آبان ۱۴۰۰

برگزاری افتتاحیه مدرسه پاییزه وزارت بهداشت با حضور مدیران فناوری و مالکیت فکری

اولین رویداد از مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت، روز دوشنبه هفته جاری، مورخ دهم آبان ماه، با حضور ۱۰۳ نفر از مدیران فناوری، کارشناسان دفاتر مالکیت فکری و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های وابسته به این وزارتخانه برگزار گردید. تمرکز ویژه این رویداد که با عنوان «بررسی سیاست‌های مالکیت فکری رایج در دنیا» برگزار شد، بیان سیاست‌های متداول مالکیت فکری در دانشگاه‌های جهان و رویکردهای ممکن برای دانشگاه‌های داخلی بود.

لزوم حمایت از پتنت‌های راهبردی در مسیر ایده تا بازار
۲۳ آبان ۱۴۰۰

لزوم حمایت از پتنت‌های راهبردی در مسیر ایده تا بازار

دومین وبینار «مدرسه پاییزه» با عنوان «مالکیت فکری، بودن یا نبودن مسئله این است!» ویژه مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت برگزار گردید.  

رده ۶۰ شاخص جهانی نوآوری به ایران رسید
۲۴ آبان ۱۴۰۰

رده ۶۰ شاخص جهانی نوآوری به ایران رسید

بر اساس آمار منتشر شده، ایران در شاخص‌های مختلف در مقایسه با ده کشور برتر، کشورهای منطقه و گروه کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا در حوزه خروجی‌های فناوری عملکرد مطلوبی داشته تا جایی که به جایگاه 60 در شاخص جهانی نوآوری رسیده است.

محفظه هوشمند تحویل سفارشات پستی
۹ آبان ۱۴۰۰

محفظه هوشمند تحویل سفارشات پستی

یک شرکت فعال در صنعت پهپاد، ایده‌ای جدید و نوآورانه برای نسل آتی صندوق‌های پست خانگی ارائه نموده است. دران‌دک در حال توسعه یک محفظه هوشمند برای دریافت محموله‌های پستی است که مجهز به قابلیت‌های مختلفی نظیر سیستم‌های گرمایش و سرمایش، احراز هویت، امضای از راه دور، رهگیری مرسوله و حتی قابلیت شارژ پهبادها بوده و می‌تواند انقلابی در زمینه خدمات پستی و تحویل سفارشات ایجاد نماید.