گام بزرگ گوگل در پیشرفت فناوری واقعیت مجازی
۲۶ آبان ۱۳۹۷ گام بزرگ گوگل در پیشرفت فناوری واقعیت مجازی

اگرچه پروژه عینک گوگل «Google Glass»، نتوانست آن تغییر و تحول بزرگی که مدنظر این شرکت فناور بود را به وجود بیاورد، با این حال، توسعه فناوری‌های واقعیت مجازی «VR»، هنوز هم در دستور کار گوگل قرار دارد. در جدیدترین پتنت انتشاریافته این شرکت، فناوری جدیدی برای رهگیری تصاویر چهره، از طریق ردیابی چشمی دوربین معرفی شده است که می‌تواند ایجاد تجربیات واقعیت مجازی سه‌بعدی و نزدیک به واقعیت را به‌شدت ارتقاء دهد.

پتنت جدید گوگل که در ۵ دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی به ثبت رسیده بود، در اول نوامبر سال جاری، تحت شماره «US20180314881»، توسط اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، منتشر شد. فناوری مورد اشاره در این پتنت، از یک الگوریتم یادگیری ماشین، همراه با تعدادی سنسور رهگیری چشم، برای بیان حالات چهره کاربران استفاده می‌نماید.

نیاز به ارائه فناوری جدید معرفی شده توسط گوگل، به آنجا بر می‌گردد که هدست واقعیت مجازی تا حدی چهره کاربر را مبهم می‌نماید، در نتیجه بیان حالات چهره در هنگام استفاده از آن، دشوار خواهد بود. با این حال، یک الگوریتم یادگیری ماشین کمک نموده، تا حالات مربوط به خشم، شادی، تعجب و ... در یک فرایند هوشمند و از طریق شناسایی چیزهایی مانند حرکت لب‌ها، پایین آمدن خطوط ابرو و زوایای چشم‌ها، یاد گرفته و برای بیان حالات فوق، مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است، فناوری‌های مرتبط با واقعیت مجازی، با سرعت بسیار بالایی از سوی شرکت‌های بزرگ فناور دنبال می‌شوند. این سرعت به نحوی است که تلاش برای ایجاد حس ارتباط لمسی با اشیاء مجازی، تجربه فضایی متفاوت از یک رانندگی طولانی و حتی معرفی محل‌هایی بر روی دست و صورت که نیاز به کرم ضد آفتاب دارند را پوشش داده است. جالب اینجاست که حتی شرکت‌هایی مانند نایک نیز، استفاده از این فناوری را، برای یک بازی لذت‌بخش گلف و تشخیص جهت و سرعت مورد نیاز برای زدن توپ، پیش‌بینی نموده‌اند. در این مسیر پرهیاهو برای توسعه این فناوری، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، عدم جذابیت به دلیل گرافیک نسبتاً پایین، کارایی کند و عدم قابلیت برای نمایش کاربر به صورت واقعی است که پتنت جدید گوگل، می‌تواند گامی بزرگ برای رفع آن به‌حساب آید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day