اصلاحات سیستم پتنت آمریکا با هدف افزایش شفافیت و قابلیت اطمینان
۲۶ آبان ۱۳۹۷ اصلاحات سیستم پتنت آمریکا با هدف افزایش شفافیت و قابلیت اطمینان

چند ماه پیش، نامه‌ای از «آندره یانکو»، مدیر دفتر ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا «USPTO» انتشار یافت که لزوم اصلاحات جامع با هدف افزایش شفافیت و قابلیت اعتماد سیستم پتنت را متذکر می‌شد. حال به نظر می‌رسد که اصلاحات مدنظر وی، در حال اجرا و پیاده‌سازی است. یکی از مهم‌ترین مواردی که آقای یانکو بر آن تأکید دارد، ذینفعان سیستم پتنت است که راه را بر بهبود سیستم هموار می‌سازد.

بنا بر گزارش «IP Watchdog»، روند اصلاحات در «USPTO» را می‌توان در چند محور کلیدی خلاصه نمود:

  • هماهنگ‌سازی استانداردهای مرتبط با ادعاهای پتنت که می‌تواند پارادوکس ناخوشایند پتنت‌های شرودینگر (هم‌زمانی معتبر بودن و عدم اعتبار ادعاهای پتنت بنا به فروم های ارزیابی) را حذف می‌سازد.
  • شفافیت در روش‌ها و رویه‌های داخلی «PTAB» (لازم به ذکر است که «Patent Trial and Appeal Board-PTAB» مجموعه‌ای است که مسئولیت هدایت مواردی از جمله بررسی و رسیدگی به پتنت‌ها پس از مرحله گرنت، تجدید نظر در خصوص پتنت‌های مورد استفاده و بررسی درخواست‌های تجدیدنظر در تصمیمات ارزیابان در پرونده‌های ثبت پتنت را به عهده دارد).
  • وضوح و شفافیت بیشتر در رویه‌های دفتر، به منظور تعیین موضوعات واجد شرایط که علاوه بر پیش‌بینی‌پذیری بیشتر، می‌تواند به دادگاه‌ها نیز کمک شایان توجهی نماید.

بخشی از نامه یانکو، به خوبی اهداف و مسیر آتی این نهاد کلیدی در حوزه مالکیت فکری را نشان می‌دهد: «مردم در مورد کار جدید من می‌پرسند. آیا می‌خواهیم مدافع یک سیستم پتنت قوی و یا ضعیف باشیم؟ آیا ما به پتنت‌های خوب احترام می‌گذاریم و یا این‌که با پتنت‌های بد مخالفیم؟ این سؤالات در این دفتر هیچ جایگاهی نخواهند داشت، ایده‌آل ما این است که هر درخواست ثبت پتنت واجد شرایط و معتبر را تأیید نموده و موارد نامعتبر را از آن‌ها تمییز دهیم.»

وی همچنین در سخنانی که ۱۸ اکتبر سال جاری در تگزاس داشت، باز هم بر ذینفعان سیستم پتنت و لزوم توجه به آن ها در کنار مقابله جدی با باج‌گیران پتنت تأکید نمود: «اشتیاق ما به از بین بردن ترول‌ها و اختراعات بد، نباید به منزله عدم توجه به دیگر جنبه‌های سیستم پتنت باشد. ما باید تعادل را به سیستم خود بازگردانیم. بنابراین، به جای تمرکز صرف بر سیاست‌هایی که خطرات را در سیستم برجسته می‌کنند، باید روی سیاست‌هایی که مخترعان و کارآفرینان را تشویق می‌نمایند، تمرکز داشته باشیم.»

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.