روند صعودی درخواست‌های ثبت پتنت در تایوان
۲۷ آبان ۱۳۹۷ روند صعودی درخواست‌های ثبت پتنت در تایوان

شرکت تایوانی «TSMC» که در حوزه تولید نیمه هادی‌ها، شرکتی مطرح در سطح جهان است، موفق به قرارگیری در رده نخست فهرست شرکت‌های دارای بیشترین پرونده ثبت اختراع تایوان، در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی (جولای تا سپتامبر) شده است. بنا به گزارش دفتر ثبت اختراعات تایوان، این غول صنعت نیمه‌هادی‌ها، در بازه زمانی یادشده، ۳۰۳ پتنت جدید به ثبت رسانیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که فعالیت‌های ثبت اختراع «TSMC»، محدود به تایوان نبوده و این شرکت در سال ۲۰۱۷ میلادی، جزء ده شرکت برتر ثبت‌کننده پتنت در آمریکا بوده است.

دومین شرکت تایوانی که عملکرد مناسبی در زمینه ثبت و انتشار پتنت داشته است، «AU Optronics» است که موفق به ثبت ۱۰۸ پتنت جدید شده است. عملکرد این شرکت نیز در مقایسه با سال گذشته، افزایشی ۸ درصدی را نشان می‌دهد. رده سوم فهرست شرکت‌های تایوانی، به «MediaTek» متعلق است که با ۸۳ درخواست جدید، کاهشی ۱۴ درصدی در زمینه تعداد درخواست‌ها داشته است. گفتنی است، شرکت‌های «Acer» و نهاد دولتی «Industrial Technology Research Institute» نیز به ترتیب با ۸۲ و ۶۴ درخواست، در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

در میان شرکت‌های خارجی فعال در تایوان نیز، کوآلکام در سه ماهه سوم میلادی، دارای بیشترین فعالیت‌های ثبت و انتشار پتنت بوده است. این شرکت، موفق به ثبت ۲۳۴ درخواست جدید شده است که در مقایسه با سال گذشته میلادی، ۷۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. پس از کوآلکام، شرکت چینی «Alibaba Group» با ۱۳۲ درخواست قرار دارد؛ این در حالی است که علی بابا در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، موفق به پیشی گرفتن از کوالکام شده بود و همچنین در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ نیز، با ۱۵۱ درخواست، در جایگاه اول قرار داشت. شرکت ژاپنی توشیبا، با ۱۱۵ درخواست و شرکت آمریکایی «Applied Materials» نیز با ۱۰۸ درخواست، در رده‌های دوم تا چهارم جای گرفته‌اند.

لازم به ذکر است، در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، بیش از ۱۱۷۴۶ پرونده جدید در سیستم پتنت تایوان به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۱۶۳۱ عدد)، یک درصد افزایش داشته است. با احتساب رشد یک درصدی امسال، روند صعودی سه‌ماهه سوم، برای هفتمین سال متوالی ادامه یافته است. گفتنی است، پتنت‌ها در سیستم پتنت تایوان به سه دسته «Invention Patents»، «یوتیلیتی مدل» و «پتنت‌های طراحی» تقسیم می‌شوند که پتنت‌های دسته اول، تا حدودی شبیه به یوتیلیتی پتنت در سیستم پتنت آمریکا بوده که از نظر ایده‌های فنی، در سطوح بالاتری از اهمیت، نسبت به دو دسته دیگر قرار دارد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day