ارزش‌گذاری ۱ دلاری برای مجموعه پتنت‌های یک باج‌گیر ورشکسته
۲۸ آبان ۱۳۹۷ ارزش‌گذاری ۱ دلاری برای مجموعه پتنت‌های یک باج‌گیر ورشکسته

یکی از مشهورترین باج‌گیران پتنت در آمریکا، به انتهای راه خود رسید. شرکت «Shipping & Transit» که پیش از این با نام «Arrival star» فعالیت می‌نمود، پس از یک دهه دادرسی و ورود به بیش از ۵۰۰ پرونده نقض پتنت، اقدام به اعلام ورشکستگی و توقف فعالیت نموده است. یکی از الزامات فرآیند ورشکستگی، اعلام دارایی‌های شرکت بوده که از آن جمله، می‌توان به پتنت‌های تحت مالکیتش اشاره نمود. در این میان، سبد پتنت این شرکت، متشکل از ۳۴ پتنت ثبت شده در «USPTO» است که به منظور طی فرایند ورشکستگی می‌بایست تعیین ارزش گردد. نکته جالب اینجا است که این مجموعه پتنت، برابر با «۱» دلار ارزش‌گذاری شده است!

بی‌ارزش بودن پتنت‌های فوق، پدیده‌ای عجیب و دور از ذهن نیست. در واقع، این پتنت‌ها تنها به‌عنوان یک سلاح حقوقی در دستان این باج‌گیر به‌حساب می‌آمدند که خسارات فراوانی، به ارزش بیش از ۱۵ میلیون دلار، به شرکت‌های فناور تولیدی وارد نموده است. در واقع، شرکت‌های فناوری، مجبور به پرداخت هزینه‌های صدور مجوز و مجموعه‌ای عظیم از هزینه‌های حقوقی شدند که می‌توانست صرف سرمایه‌گذاری در توسعه محصولات جدید و یا افزایش حقوق کارگران شود.

گفتنی است، باج‌گیر یادشده، هنگامی که با نام «Arrival star» شناخته می‌شد، مدعی نقض پتنت‌های خود در زمینه برنامه‌های حمل‌ونقل، از سوی تعداد بسیار زیادی از آژانس‌های حمل‌ونقل در سرتاسر امریکا شد. این اقدامات سوء، در طی سال‌های بعد با قدرت بیشتری ادامه یافت، به طوری که در سال ۲۰۱۶ میلادی، این شرکت در صدر شرکت‌های ثبت‌کننده پرونده‌های نقض پتنت در سرتاسر آمریکا قرار گرفت. بخش عمده استراتژی این باج‌گیر، هدف قرار دادن شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک در حوزه حمل‌ونقل و دریافت حق امتیاز صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت‌های متعلق به خود بود که با اعلام ورشکستگی، داستان باج‌گیری‌های این شرکت نیز به پایان رسید.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.