فناوری هدایت خودکار وسائط نقلیه، از موضوعاتی است که مورد توجه جدی شرکتهای فناور و برخی از خودروسازان مطرح جهان قرار گرفته است. با سرمایهگذاریهای وسیع انجام گرفته، این فناوری به شدت پیشرفت نموده و به نظر میرسد که در آیندهای نزدیک، تجاریسازی آن نیز عملی گردد. نکته اینجاست که به موازات فعالیتهای توسعهای صورت گرفته در این حوزه، حفاظت از فناوریها و ابداعات نیز در دستور کار بازیگران اصلی قرار دارد. این موضوع، به قدری مهم تلقی میشود که بخشی از مهمترین سرخط خبرهای مرتبط با حقوق مالکیت فکری و بهویژه سیستم پتنت، به فناوریهای خودروهای خودران اختصاص یافته است.
نتایج مطالعه جدید دفتر ثبت اختراع اروپا «EPO» که در تاریخ ۶ نوامبر سال جاری میلادی انتشار یافته است، نشان میدهد که نوآوریها در زمینه هدایت خودکار وسائط نقلیه، بهشدت افزایش یافته و استراتژیهای حفاظت از داراییهای فکری و ثبت اختراع نیز، روندی صعودی یافته است. بنا بر گزارش مذکور، شمار درخواستهای ثبت اختراع ۲۰ سال گذشته در اروپا که با موضوع رانندگی خودکار بودهاند، با رشدی ۲۰ برابری در مقایسه با دیگر فناوریها همراه بوده و طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ میلادی، رشدی ۳۳۰ درصدی را (در مقایسه با رشد ۱۶ درصدی دیگر فناوریها) تجربه نموده است. در ۱۰ سال گذشته، بالغ بر ۱۸۰۰۰ درخواست ثبت پتنت در «EPO» به ثبت رسیده است که از این تعداد، حدوداً ۴۰۰۰ درخواست، متعلق به سال ۲۰۱۷ میلادی بوده است. «آنتونیو کامپینوس»، رئیس «EPO»، با تأکید بر افزایش قابلتوجه درخواستهای ثبت پتنت در این حوزه، اظهار داشت: «فناوریهای مرتبط با خودرو و فناوریهای دیجیتال، به طور سنتی در مقایسه با دیگر حوزههای فناوری، نوآوری بیشتری را تجربه میکنند. حال، نقطه تقاطع این دو حوزه نوآورانه، در خودروهای خودران پدیدار شده است. این حجم از پتنت، میتواند درکی عمیق و منحصربهفرد در مورد مسیر پیشرفت فناوری و شرکتها و کشورهای فعال در آن را فراهم نماید.»
گفتنی است، نیمی از ۲۵ شرکت برتر ثبتکننده پتنت در «EPO» (از جمله ۴ شرکت برتر)، نه خودروسازان سنتی و فعالان حوزه حملونقل که شرکتهای فعال در حوزه «ICT» هستند. بررسیهای دقیق نشان داده است که استراتژیهای ثبت اختراع و حفاظت از داراییهای فکری در این حوزه، با روند معمول در صنعت خودرو متفاوت بوده و بیشتر به بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات خودروسازی نزدیک است.