ناکامی بزرگ کوآلکام و الزام این شرکت به صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت به رقبا
۰۶ آذر ۱۳۹۷ ناکامی بزرگ کوآلکام و الزام این شرکت به صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت به رقبا

در ادامه مجادلات حقوقی کوآلکام با سازندگان و تولیدکنندگان تراشه‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند، این شرکت با یک ناکامی بزرگ دیگر مواجه شده است. قاضی دادگاه فدرال آمریکا، کوآلکام را ملزم به صدور مجوزهای بهره‌برداری از پتنت، برای رقبا نموده است که این تصمیم، می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای مدل کسب‌وکار کوآلکام، در زمینه صدور مجوزهای بهره‌برداری از پتنت، به همراه داشته باشد.

بنا بر گزارش «SF Gate»، برای دهه‌های متوالی، حق امتیاز بهره‌برداری از دارایی‌های فکری در صنایع سلولی، بر مبنای یک عرف معمول بوده است. این روند، با ایجاد برخی اختلافات تجاری بین کوآلکام و برخی بازیگران صنعت گوشی‌های هوشمند، تا حدی دچار اختلال شده است. بخش عمده این اختلافات، بین اپل و کوآلکام به وجود آمده که به یک جنگ حقوقی دامنه‌دار، بین این دو غول فناوری انجامیده است. در پی اختلافات فوق، کوآلکام از فروش تراشه‌های سلولی خود به شرکت‌هایی مانند اینتل و مدیاتک، امتناع می‌ورزید و حال، با حکم جدید دادگاه، می‌بایست اقدام به صدور مجوز نماید.

گفتنی است، حکم ارائه شده توسط دادگاه، می‌تواند به معنای تغییر در نحوه تعیین حق امتیاز مجوزهای صادر شده نیز باشد. بر این اساس، کوآلکام دیگر نمی‌تواند حق امتیاز پتنت را بر اساس قیمت نهایی گوشی هوشمند تولیدشده دریافت نماید. در حال حاضر، کوآلکام برای پتنت‌های ضروری استاندارد مرتبط با فناوری‌های سلولی، ۳.۲۵ درصد از قیمت گوشی‌های هوشمند تا قیمت ۴۰۰ دلار را دریافت می‌دارد (۱۳ دلار برای هر گوشی فروخته شده).

لازم به ذکر است که دادگاه مذکور، به‌عنوان بخشی از دعوی حقوقی «Anti Trust» است که از سوی «FTC»، علیه کوآلکام اقامه شده است. پرونده فوق، در سال ۲۰۱۷ میلادی به ثبت رسیده و فرآیند دادرسی نهایی، تا سال آینده ادامه خواهد داشت.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day