گوگل در طی سالهای اخیر، مجموعهای از محصولات و خدمات ضد جعل و سرقت داراییهای فکری را معرفی نموده است. آخرین گزارش گوگل، بیانگر چگونگی اثرگذاری محصولات ارائه شده توسط این غول فناوری، به منظور حفاظت از حقوق مالکیت فکری، بوده است.
یکی از موارد شایان ذکر اشاره شده، پرداخت ۳ میلیارد دلاری یوتیوب به صاحبان حقوق کپیرایت، از طریق سیستم «Content ID» است؛ این سیستم، مرتبط با پلتفرمهای ویدئویی است که بر مبنای یک پایگاه داده، فایلهای آپلود شده را رصد نموده و از مقایسه با فایلهای مرتبط با صاحبان محتوا و سازندگان آثار، این قابلیت را داشته که نقض حقوق داراییهای فکری متعلق به دیگران را شناسایی نماید. اگرچه بنا بر نقطه نظرات کارشناسی ارائه شده، سیستم «Content ID»، تا بلوغ و تکامل، راهی دراز در پیش دارد، با این وجود، این ابزار جالب، به برخی از پلتفرمهای اشتراکگذاری محتوای ویدئویی، نظیر یوتیوب، امکان داده است تا با پرداخت پول، اجازه صاحبان محتوا برای ادامه یافتن بارگذاری فایلهای مختلف را اخذ نمایند.
بر اساس اعلام گوگل، این شرکت، یک سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیون دلاری، به منظور توسعه و پشتیبانی از سیستم «Content ID» تخصیص داده است که این اقدام، در راستای تلاش برای اطمینان از دسترسی مشتریان به محتوای مشروع، انجام گرفته است. توسعه ابزار فوق، نهتنها به کسب درآمد صاحبان حقوق کپیرایت کمک مینماید که میتواند راهکاری مؤثر برای جلوگیری از جعل و سرقت ادبی محسوب شود.