فناوری‌های صوتی، اپل را به چه سمت و سویی می‌کشاند؟
۱۰ آذر ۱۳۹۷ فناوری‌های صوتی، اپل را به چه سمت و سویی می‌کشاند؟

بر اساس اعلان جدید دفتر ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا، ۴۶ پتنت اپل، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع شده‌اند. این اطلاعیه که در تاریخ ۱۳ نوامبر سال جاری میلادی انتشار یافته است، فهرستی از اختراعات جالب و بعضاً عجیب اپل را پوشش می‌دهد. یکی از این پتنت‌ها که تحت شماره «۱۰۱۲۹۶۵۲» ارائه گردیده، ایده‌ای خلاقانه برای بهبود اسپیکرهای اپل، معرفی می‌نماید. در پتنت یاد شده، سیستم جدیدی معرفی شده که حرکات غیرپیستونی دیافراگم در فرکانس‌های صوتی مختلف را کاهش می‌دهد و در نتیجه آن، کیفیت صدا به شدت افزایش می‌یابد. همچنین، فناوری جدید معرفی شده توسط اپل، کاهش لرزش‌های ناشی از تغییر فرکانس را نیز به همراه خواهد داشت.

تیم صوتی اپل، بر روی چندین پروژه مختلف کار می‌کند که پتنت فوق، تنها یکی از آن‌ها است. این تیم، در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز، در «US» پتنتی به شماره «۹۷۲۹۹۹۲»، یک سیستم صوتی حاوی چندین اسپیکر را معرفی نمود که برای پخش زنده تلویزیونی کاربرد دارد. این سیستم، به کاربر امکان می‌دهد تا بسته به مکان نشستن در یک آمفی‌تئاتر یا سالن سینما و زاویه با سخنران، صدا را از یک کانال خاص، دریافت نماید.

علاوه بر موارد ذکر شده، اپل توجه ویژه‌ای به فناوری‌های صوتی مرتبط با هدفون دارد. یکی از آخرین دستاوردهای معرفی شده در این خصوص، نوعی هدفون خاص است که قابلیت تشخیص خودکار گوش راست و چپ کاربر را داشته و وی را از چک کردن اینکه کدام گوشی مربوط به گوش راست و کدام مربوط به گوش چپ است، رهایی می‌دهد. هدفون معرفی شده، دارای پنج میکروفون در هر یک از گوشی‌ها بوده که پس از قرار گرفتن بر روی سر کاربر، این میکروفون‌ها با بررسی ورودی‌ها و تعیین هدف، سیستم پخش را به صورت خودکار تنظیم می‌کنند.

از دیگر گام‌های بلند اپل برای توسعه فناوری‌های صوتی خود، می‌توان از یک سیستم تصویربرداری صوتی، برای جایگزینی اسکن اثر انگشت نام برد که با توجه به انعطاف‌پذیری کاربرد، می‌تواند طیف وسیعی از قابلیت‌ها را برای آیفون به همراه داشته باشد. برای مثال، در آینده این امکان وجود خواهد داشت که به صورت خودکار، با فاصله گرفتن گوش از تلفن همراه، گوشی به حالت بلندگو تغییر وضعیت دهد. گفتنی است، فعالیت گسترده اپل در زمینه فناوری‌های صوتی و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه انجام گرفته این شرکت، لزوماً به معنای تجاری‌سازی تک‌تک این فناوری‌ها نبوده و اهدافی ترکیبی، شامل تجاری‌سازی فناوری‌های برگزیده، تقویت سبد پتنت و جلوگیری از فعالیت‌های توسعه‌ای رقبا را دنبال می‌نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day