به همت ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی و همکاری کانون پتنت ایران، در مورخ 5 و 6 آذرماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارگاه تئوری و عملی آموزش پیشرفته ثبت اختراعات در حوزه سلامت» و با حضور بیش از 25 نفر از اعضای هیئتعلمی, کارشناسان و دانشجویان، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.
در زمان شروع کارگاه، سرکار خانم دکتر «دیبا قاسمی»، مسئول واحد ثبت اختراعات، ضمن خوش آمدگویی به حضار، در خصوص اهمیت مالکیت فکری و پتنت اعلام نمودند که: «در راستای حفاظت از ایدههای حوزه سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی، واحد ثبت اختراعات ستاد، بعنوان یکی از مراجع استعلام ثبت اختراع مرکز مالکیت معنوی قوه قضاییه، با هدف حمایت از ایدهها و سوق آنها به سوی تجاریسازی و ایجاد فناوریهای جدید این حوزه، راهاندازی شده و فعالیت خود را آغاز نموده است». همچنین ایشان در خصوص رویکرد این مرکز نسبت به تمایل به محافظت از داراییهای فکری مجموعه از طریق ثبت پتنت، اظهار داشتند: «این واحد، آمادگی ارائه مشاورههای لازم در خصوص قابلیت پتنت شدن و مکانیزمهای ثبت در داخل و خارج از کشور و پیگیری امور اجرایی مربوطه را دارد.»
این کارگاه تئوری/ عملی، با هدف آشنایی اعضای هیئتعلمی و دانشجویان، با مالکیت فکری و ثبت اختراع در مجامع بینالمللی، تشویق محققین و مخترعین و ارتقای سطح علمی آنها و با حضور آقای دکتر «حمیدیه»، دبیر محترم ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی، کارشناسان و دانشجویان برگزار گردید.
عناوین مطرح شده در روز اول این کارگاه، شامل مبانی مالکیت فکری و پتنت، اجزا و شرایط احراز پتنت و فرایند ثبت پتنت بود. در روز دوم نیز، کارگاه عملی با عناوینی شامل مبانی جستجوی پتنت، آشنایی با پایگاههای جستجو، تمرین عملی جستجو و مبانی تحلیل پتنت، برگزار گردید.
برخی از نکات ویژهای که در این کارگاه توسط مدرس محترم، آقای دکتر برنایی مطرح گردید، عبارتند از:
- آشنایی با اطلاعات سند و گواهی اختراع؛
- نحوه نگارش ادعاها؛
- نحوه جستجوی پتنت با ابزارهای مناسب؛
- روشهای تحلیل پتنت.
همچنین، از نکات ویژهای که در کارگاه مطرح گردید، معرفی خدمات کانون پتنت ایران به حضار بود که از آن جمله، میتوان به مواردی نظیر تسهیلات مختلف کانون و ثبت اختراع در آمریکا و «PCT»، اشاره نمود.
میزان علاقهمندی شرکتکنندگان در کارگاه، نسبت به مبحث ثبت اختراعات و دستاوردهای علمی خود، در انتهای کارگاه مورد ارزیابی قرار گرفت که مجموعه نظرات اخذ شده، حاکی از این بود که شرکت کنندگان ارائه چنین دورهها و آموزشهایی را، خصوصاً برای دانشجویان و قبل از شروع پایان نامه، جهت جلوگیری از دوبارهکاریها و صرف وقت و هزینههای گزاف، لازم و ضروری میدانستند.