کفش‌هایی برای حذف محدودیت راه رفتن در واقعیت مجازی
۱۲ آذر ۱۳۹۷ کفش‌هایی برای حذف محدودیت راه رفتن در واقعیت مجازی

واقعیت مجازی «VR»، تجربه‌ای هیجان‌آور و اغوا برانگیز برای کاربران مختلف آن است و همین مسئله، شرکت‌های فناور بزرگی از جمله اپل، لنوو، فیسبوک، مایکروسافت و گوگل را بر آن داشته، تا در حوزه‌های مختلفی، از سلامت گرفته تا ورزش و حتی خودروهای خودران، از آن استفاده نمایند. با این وجود، محدودیت‌های موجود در فناوری‌های مبتنی بر آن، منجر شده که استفاده از «VR»، در بسیاری از حوزه‌ها، هنوز خام و ناقص باشد. به عقیده بیشتر کاربران این فناوری، برخی تناقضات بین دنیای واقعی و مجازی، از جمله بی حرکت بودن بدن در دنیای واقعی و داشتن تحرک زیاد در فضای واقعیت مجازی، تجربه‌ای نه چندان لذت‌بخش و حتی در برخی شرایط، گیج‌کننده است. این خلأ موجود در فناوری واقعیت مجازی، نیاز به توسعه ابزارها و روش‌های جدیدی برای ارتباط این دو دنیا با یکدیگر را الزامی نموده است.

به نظر می‌آید که پتنت جدید گوگل، بتواند این نیاز را تا حدودی مرتفع نموده و تجربه واقعیت مجازی را برای کاربران لذت‌بخش‌تر نماید. این پتنت که در پانزدهم نوامبر و با شماره «US20180326286» منتشر شده است، پاپوش‌هایی را معرفی نموده که به کاربر کمک می‌نماید تا بتواند در محیط‌های مجازی راه رود. در فناوری معرفی شده، به کمک کفش‌هایی که مجهز به موتورهای خاصی هستند می‌توان در محیط فیزیکی حرکت نموده و این حرکت، به کمک سنسورهای موجود، به واقعیت مجازی منتقل می‌گردد و این یعنی تعاملی جدید میان دنیای مجازی و واقعی. همچنین، در صورتی که در دنیای مجازی حرکت‌های خاصی صورت پذیرد، به کمک موتورهای موجود، کاربر در دنیای واقعی نیز آن حرکات را خواهد داشت. البته برای انجام حرکات، یک محدوده تعریف شده نیز وجود خواهد داشت که موتورهای تعبیه شده، کنترل حفظ این موقعیت و بازگشتن به محدوده را بر عهده خواهند داشت.

لازم به ذکر است که علاوه بر توسعه و ارتقا کفش و پاپوش‌های واقعیت مجازی، بازخورد لمسی نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تحقیق و توسعه در زمینه «VR» به شمار می‌رود. در این راستا، فعالیت‌هایی هم برای امکان لمس اشیاء در واقعیت مجازی توسعه یافته است که از آن جمله، می‌توان به پتنت شرکت مایکروسافت، اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day