صدور مجوز بهره‌برداری برای کاربردهای غیرنظامی یک پهپاد ارتشی
۱۳ آذر ۱۳۹۷ صدور مجوز بهره‌برداری برای کاربردهای غیرنظامی یک پهپاد ارتشی

تیمی از محققین و مهندسان آزمایشگاه تحقیقات دریایی ارتش آمریکا، موفق به ساخت پهپادی منحصربه‌فرد شده‌اند که قابلیت‌های گسترده‌ای در جنگ‌های الکترونیک خواهد داشت. این پهپاد که نومد «Nomad» نام دارد، می‌تواند موشک‌های پرتاب شده از سوی دشمن را با اختلال مواجه سازد.

بنا به گفته‌های «استیو تایمان»، مهندس ارشد هوافضا در آزمایشگاه تحقیقات دریایی، نومد یک وسیله نقلیه ارزان قیمت به حساب می‌آید که قابلیت استفاده در تحقیقات کنترل پرواز خودکار، هماهنگی در پروازهای ایمن و کنترل از راه دور را خواهد داشت. نومد همچنین می‌تواند انواع سنسورها و تجهیزات سبک، مانند انواع دوربین را حمل نماید. وزن کم و طراحی منحصربه‌فرد این پهپاد، اجازه می‌دهد تا در کمترین زمان ممکن، برای واکنش سریع آماده باشد.

نکته بسیار مهم در مورد پهپاد ساخته شده توسط آزمایشگاه تحقیقات دریایی ارتش آمریکا، این است که با توجه به انتشار پتنت مربوطه در تاریخ 4 اکتبر سال جاری میلادی، کسب‌وکارها و صنایع مختلف، می‌توانند نسبت به اخذ مجوز بهره‌برداری از آن، جهت بهره‌مندی از دیگر کاربردهای بالقوه آن و یا ساخت نومد با هدف فروش تجاری، اقدام نمایند. «برایان متزگر»، مدیر ارشد فناوری در «TechLink» که کارگزار و همکار وزارت دفاع در امور انتقال فناوری است، در این زمینه اظهار داشته است: «صدور مجوز بهره‌برداری از نومد و ساخت محصول تجاری مبتنی بر آن، از طریق انتقال فناوری ممکن خواهد بود. ما به صدها شرکت کمک نموده‌ایم تا روند صدور مجوز پتنت در وزارت دفاع را به خوبی شناخته و بتوانند از پتنت‌های این مجموعه، در جهت سودآوری خود استفاده نمایند. پتنت مرتبط با نومد نیز در همین قالب قرار می‌گیرد.»

شایان ذکر است که استراتژی ارائه مجوز بهره‌برداری از فناوری‌های موجود در سازمان‌های بزرگ و مطرح آمریکا، امری جدید نبوده و پیشتر علاوه بر صنایع دفاعی، تعدادی از سازمان‌های بزرگ و حساس، از جمله ناسا، چنین رویکردی را برای سرعت دادن به جریان انتقال فناوری در پیش گرفته‌اند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.