در خطر قرار گرفتن رأی تاریخی آلیس و خوشحالی باج‌گیران پتنت
۱۳ آذر ۱۳۹۷ در خطر قرار گرفتن رأی تاریخی آلیس و خوشحالی باج‌گیران پتنت

امسال، چهارمین سالگرد صدور حکم تاریخی پرونده «Alice & CLS Bank» است که بر مبنای آن، یک ایده انتزاعی که به سادگی توسط یک کامپیوتر عمومی به اجرا در می‌آید، قابلیت تبدیل شدن به یک پتنت را نخواهد داشت. این رأی که نقش بسیار پررنگی در افزایش چشمگیر نوآوری‌های حوزه نرم‌افزاری داشته است، دست دادگاه‌های منطقه‌ای را برای رد پتنت‌های انتزاعی نامناسب، در مراحل اولیه ارزیابی، باز می‌نماید. رأی دادگاه آلیس، توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری مستقل و کسب‌وکارهای کوچک فعال در این حوزه را قادر می‌ساخت تا بدون آن‌که هزینه زیادی را متحمل شوند، با ادعاهای نقض پتنت مقابله نمایند. از این منظر، آلیس به سیستم پتنت، در دسترسی به اهداف بنیادین خود، یعنی ارتقاء نوآوری‌های فناورانه و رشد اقتصادی، کمک نمود.

بنا به گزارش «eff»، با گذشت ۴ سال از دادگاه آلیس، اثرات این رأی نوآورانه، در معرض خطر قرار گرفته است. تصمیم اخیر دادگاه فدرال در پرونده «Berkheimer v. HP»، مبنی بر در نظر گرفتن سؤال در مورد اعتبار یک پتنت به‌عنوان یک «Factual Question»، به طول انجامیدن دادرسی‌های حقوقی و افزایش قابل‌توجه هزینه‌ها را در پی خواهد داشت. این امر، از آنجا ناشی می‌شود که یک پرسش این‌چنینی، نیازمند اکتشافات بسیار پرهزینه و طی یک روند حقوقی پیچیده برای حل شدن خواهد داشت. جالب اینجا است که دادگاه‌های منطقه‌ای و ارزیابان سیستم پتنت، با اتکا بر رأی دادگاه فوق، مترصد حمایت از دادخواست‌هایی هستند که پیش از این بر مبنای دادگاه آلیس می‌بایست لغو می‌شد. این اتفاق، خبری بسیار خوب برای باج‌گیران پتنت به حساب می‌آید که می‌توانند رونقی مجدد به کسب‌وکار خود داده و در مقابل، خبری بد برای استارت‌آپ‌های نرم‌افزاری، توسعه‌دهندگان و کاربران محصولات نرم‌افزاری محسوب می‌شود.

دادگاه‌های حقوقی آمریکا، متأثر از رأی دادگاه آلیس، که می‌توان آن را نقطه عطفی در دادرسی‌های حقوقی پتنت دانست، بسیاری از پتنت‌های نرم‌افزاری را که عموماً از سوی باج‌گیران پتنت برای کسب درآمد مورد استفاده قرار می‌گرفتند، رد اعتبار نموده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دادگاه‌های منطقه‌ای و فدرال، بیش از ۴۰۰ مورد صدور رأی در مراحل اولیه دادرسی و یا تجدیدنظر مرتبط با دادگاه آلیس وجود دارد که ادعاهای پتنت را نامعتبر دانسته‌اند. گفتنی است، تنها نهادی که می‌تواند این خطر بزرگ را رفع نماید، دیوان عالی است که با تغییر در آرای چنین پرونده‌هایی، از تبدیل شدن دستاورد آلیس به یک رأی مرده، جلوگیری خواهد کرد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day