هوشمندسازی ارائه محتواهای مناسب، رابطه صمیمی‌تر با کاربر یا دخالت بیشتر در زندگی خصوصی؟
۱۴ آذر ۱۳۹۷

هوشمندسازی ارائه محتواهای مناسب، رابطه صمیمی‌تر با کاربر یا دخالت بیشتر در زندگی خصوصی؟

غول‌های بزرگ اینترنتی، مانند گوگل و فیسبوک، به صورت دائم در حال ثبت و آنالیز رفتار کاربران خود هستند و از این راه، آن‌ها را به وسیله ارسال محتوا و تبلیغات مناسب، بمباران می‌کنند. اگر کاربر گوگل و یا جیمیل باشید و آن را در همه دستگاه‌های خود پیاده نموده باشید، حتماً بارها دیده‌اید که آنچه شما در گوشی همراهتان به دنبال آن گشته‌اید، در لپ‌تاپ یا تبلتتان نیز با راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها و یا صفحات اینترنتی مختلف و یا حتی صفحه اول جیمیلتان، با تبلیغات متناسب با آن روبرو می‌گردید. این آش، برخی مواقع تا جایی شور می‌گردد که حتی فناوری‌هایی در خصوص ضبط مخفیانه صدای کاربران، از سوی شرکت‌هایی چون آمازون و فیسبوک ارائه می‌گردد. اگرچه استراتژی‌های مشابه دیگری نیز مانند طبقه‌بندی اجتماعی کاربران و یا پیش‌بینی تغییرات زندگی آن‌ها را هم می‌توان به این حجم از دخالت‌های خصوصی این شرکت‌ها اضافه نمود، اما این فعالیت‌ها همیشه هم بد نبوده و در بسیاری از موارد، اگر از تجاوز به حریم خصوصی چشم پوشی کنیم، محتواهای مناسبی را برایمان به ارمغان می‌آورد.

به واسطه دو پتنت جدید گوگل برای خانه‌های هوشمند، می‌توان بخشی از مفید بودن این قبیل فعالیت‌ها و تلاش برای ایجاد ارتباط صمیمی‌تر با کاربر را بیشتر درک نمود. فناوری‌های ارائه شده در این پتنت‌ها، می‌تواند با تحلیل محیط خانه و اتفاقات درون آن، به ارائه محتوای بهتر و شخصی‌سازی شده و همچنین تحلیل و بهبود سبک زندگی کمک نماید. در یکی از این پتنت‌ها، دستگاهی به نام «Google imagines device» معرفی شده که با دوربین و میکروفن‌های مورد استفاده، می‌تواند با اسکن و آنالیز محیط خانه، از یافته‌هایش در ارائه محتوا استفاده نماید. به‌عنوان مثال، دوربین هوشمند دستگاه، در کمد شما پیراهنی که عکس هنرمند به خصوصی روی آن است را تشخیص داده و با در نظر گرفتن سابقه جستجوهای شما در خصوص وی، تمام برنامه‌هایی که توسط این هنرمند در نزدیکی محل سکونت شما برگزار می‌شود را برایتان اطلاع‌رسانی می‌نماید. همچنین، با قابلیت تشخیص اشیا و اسکن کردن لباس‌ها، سلیقه مد شما را شناسایی نموده و یا می‌تواند بر اساس وسایل گران‌قیمت موجود در خانه، سطح درآمدی شما را تشخیص دهد.

بر اساس پتنت دوم گوگل نیز، دستگاه‌های این شرکت می‌توانند به هر چیز هوشمند در خانه متصل شده و اطلاعات به‌روز شده در خصوص تغییرات در سبک زندگی را برای شما و یا یک شخص دیگر، ارسال نمایند. به کمک این دستگاه‌ها، گوگل حتی بدون دوربین و تنها با استفاده از میکروفن‌های هوشمند و تحلیل صداهای محیط، کارهای شما را تشخیص می‌دهد. مثلاً از صدای کلیک یا ورق زدن، می‌فهمد که شما در حال کار کردن هستید و یا از صدای مسواک‌زدن، به میزان توجه شما به بهداشت دهان و دندان پی می‌برد و یا حتی عادت‌های غذایی شما را دنبال می‌کند. این فناوری، برای والدینی که قصد کنترل بیشتر فرزندانشان را دارند، برای شرکت‌های بیمه‌ای که به دنبال تشویق مشتریان خود و حتی قیمت‌گذاری خدمات خود بر اساس سبک زندگی مشتری، عادات غذایی، مصرف دخانیات و ... هستند، می‌تواند مفید باشد.

با این وجود، رویکرد استفاده از این فناوری‌ها، نحوه دسترسی افراد غیر به اطلاعات شخصی کاربران و هزاران سؤال دیگر، چیزی است که با پیشرفت روزانه فناوری‌های مبتنی بر هوشمندسازی، ذهن کاربران و به خصوص افرادی که به حریم اطلاعات شخصی حساسیت بیشتری دارند را به خود مشغول نموده است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

خبرهای امیدوارکننده از درمان ویروس کرونا
۲۶ بهمن ۱۳۹۸

خبرهای امیدوارکننده از درمان ویروس کرونا

ویروس کرونا، به سیستم ثبت اختراعات نیز راه یافت. بنا بر آخرین گزارش‌های ارائه شده از تلاش‌های روزافزون برای یافتن یک راه درمان مؤثر برای این ویروس مرگبار، محققین چینی اقدام به تکمیل یک پرونده ثبت اختراع ملی برای دارویی نموده‌اند که احتمالاً توانایی مقابله با ویروس جدید کرونا را خواهد داشت. این پتنت، توسط انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان و با مشارکت یک آکادمی نظامی چینی به ثبت رسیده است. اگرچه در نگاه نخست، خبرهای امیدوارکننده مقابله با این بیماری هولناک مطرح شده، اما نکته عجیبی در این خبر وجود دارد. اقدام انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان به عنوان یک نهاد دولتی، در به ثبت رساندن دارویی که سه سال پیش از سوی شرکت آمریکایی «گیلید» به ثبت رسیده است، می‌تواند ابعاد و جنبه‌های گوناگونی را به همراه داشته باشد.

National Post
مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران
۸ بهمن ۱۳۹۸

مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران

کانون پتنت ایران، در همکاری مشترک خود با انستیتو پاستور ایران، اقدام به برگزاری یک مدرسه زمستانه مالکیت فکری می‌نماید. این مدرسه زمستانه، با هدف آموزش در حوزه مالکیت فکری و به طور خاص پتنت، در مورخ سوم لغایت پنجم اسفندماه سال جاری برگزار می‌گردد. اهداف مورد نظر در این دوره سه روزه، آشنایی مخاطبین با مالکیت فکری با تأکید بر ثبت اختراع، آشنایی با مفاهیم ثبت اختراع برای کسانی که با این حوزه به صورت عملی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همچنین آموزش فرایند ثبت اختراع در ایران می‌باشد.

گزارش اولیه فعالیت‌های تحقیقاتی آموزشی دفتر ثبت اختراع اروپا با محوریت نوآوری و پتنت
۱۲ بهمن ۱۳۹۸

گزارش اولیه فعالیت‌های تحقیقاتی آموزشی دفتر ثبت اختراع اروپا با محوریت نوآوری و پتنت

دفتر ثبت اختراع اروپا، در راستای برنامه‌های تحقیقاتی آموزشی خود در خصوص نوآوری و پتنت، اقدام به انتشار نتایح اولیه نموده است. این نتایج که در قالب شش گزارش پژوهشی آماده گردیده، موضوعاتی همچون تأمین مالی نوآوری، انتقال دانش و فناوری، رهگیری اختراعات در بازار و روند رشد و توسعه فناوری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را هدف قرار داده است.

EPO
تلاش‌های «IP5» برای تدوین سیاست‌های مالکیت فکری در زمینه هوش مصنوعی
۷ بهمن ۱۳۹۸

تلاش‌های «IP5» برای تدوین سیاست‌های مالکیت فکری در زمینه هوش مصنوعی

پنج دفتر بزرگ مالکیت فکری، جلسه افتتاحیه کارگروه مشترک خود در زمینه فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی را در برلین برگزار نمودند. هدف اصلی از تشکیل این کارگروه، شناسایی حوزه‌هایی بود که در بهبود فرآیندهای ثبت اختراع، می‌توانند بیشترین بهره را از هوش مصنوعی ببرند. علاوه بر این، به‌کارگیری الزامات ثبت اختراع در حوزه فناوری هوش مصنوعی و مدیریت پرونده‌های ثبت اختراع ایجاد شده توسط ماشین‌ها، از اهداف جانبی این کارگروه محسوب می‌شود.

EPO
کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو
۶ بهمن ۱۳۹۸

کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو

تسلا موفق به تولید شیشه‌های جدیدی برای خودروهای خود شده است که علاوه بر کاهش محسوس سروصدای محیط، قادر به کنترل بهتر دما در داخل وسایط نقلیه نیز می‌باشد. این شیشه‌ها، دارای ساختار خاصی متشکل از سوراخ‌های ریز و عایق‌بندی شده هستند که کاهش سروصدا و تنظیم راحت‌تر درجه حرارت داخل خودرو را ممکن می‌نماید.

electrek
گزارش برگزاری کارگاه علائم تجاری؛ کسب‌وکار خود را علامت‌دار کنید!
۶ بهمن ۱۳۹۸

گزارش برگزاری کارگاه علائم تجاری؛ کسب‌وکار خود را علامت‌دار کنید!

در راستای برنامه‌های آموزشی مخاطب‌محور آکادمی کانون پتنت ایران، در مورخ سوم بهمن‌ماه سال جاری، کارگاهی با تمرکز بر علائم تجاری برگزار گردید. این کارگاه که مطابق با برنامه منتشر شده در تقویم آموزشی زمستانه آکادمی کانون برگزار شد، دومین مورد از کارگاه‌های با عنوان «علامت تجاری» بود که شعار "کسب‌وکار خود را علامت‌دار کنید" را دنبال نموده و در تلاش است که شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای مختلف را، به ثبت علائم تجاری و استفاده از مزایای ناشی از آن، ترغیب نماید.