هوشمندسازی ارائه محتواهای مناسب، رابطه صمیمی‌تر با کاربر یا دخالت بیشتر در زندگی خصوصی؟
۱۴ آذر ۱۳۹۷

هوشمندسازی ارائه محتواهای مناسب، رابطه صمیمی‌تر با کاربر یا دخالت بیشتر در زندگی خصوصی؟

غول‌های بزرگ اینترنتی، مانند گوگل و فیسبوک، به صورت دائم در حال ثبت و آنالیز رفتار کاربران خود هستند و از این راه، آن‌ها را به وسیله ارسال محتوا و تبلیغات مناسب، بمباران می‌کنند. اگر کاربر گوگل و یا جیمیل باشید و آن را در همه دستگاه‌های خود پیاده نموده باشید، حتماً بارها دیده‌اید که آنچه شما در گوشی همراهتان به دنبال آن گشته‌اید، در لپ‌تاپ یا تبلتتان نیز با راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها و یا صفحات اینترنتی مختلف و یا حتی صفحه اول جیمیلتان، با تبلیغات متناسب با آن روبرو می‌گردید. این آش، برخی مواقع تا جایی شور می‌گردد که حتی فناوری‌هایی در خصوص ضبط مخفیانه صدای کاربران، از سوی شرکت‌هایی چون آمازون و فیسبوک ارائه می‌گردد. اگرچه استراتژی‌های مشابه دیگری نیز مانند طبقه‌بندی اجتماعی کاربران و یا پیش‌بینی تغییرات زندگی آن‌ها را هم می‌توان به این حجم از دخالت‌های خصوصی این شرکت‌ها اضافه نمود، اما این فعالیت‌ها همیشه هم بد نبوده و در بسیاری از موارد، اگر از تجاوز به حریم خصوصی چشم پوشی کنیم، محتواهای مناسبی را برایمان به ارمغان می‌آورد.

به واسطه دو پتنت جدید گوگل برای خانه‌های هوشمند، می‌توان بخشی از مفید بودن این قبیل فعالیت‌ها و تلاش برای ایجاد ارتباط صمیمی‌تر با کاربر را بیشتر درک نمود. فناوری‌های ارائه شده در این پتنت‌ها، می‌تواند با تحلیل محیط خانه و اتفاقات درون آن، به ارائه محتوای بهتر و شخصی‌سازی شده و همچنین تحلیل و بهبود سبک زندگی کمک نماید. در یکی از این پتنت‌ها، دستگاهی به نام «Google imagines device» معرفی شده که با دوربین و میکروفن‌های مورد استفاده، می‌تواند با اسکن و آنالیز محیط خانه، از یافته‌هایش در ارائه محتوا استفاده نماید. به‌عنوان مثال، دوربین هوشمند دستگاه، در کمد شما پیراهنی که عکس هنرمند به خصوصی روی آن است را تشخیص داده و با در نظر گرفتن سابقه جستجوهای شما در خصوص وی، تمام برنامه‌هایی که توسط این هنرمند در نزدیکی محل سکونت شما برگزار می‌شود را برایتان اطلاع‌رسانی می‌نماید. همچنین، با قابلیت تشخیص اشیا و اسکن کردن لباس‌ها، سلیقه مد شما را شناسایی نموده و یا می‌تواند بر اساس وسایل گران‌قیمت موجود در خانه، سطح درآمدی شما را تشخیص دهد.

بر اساس پتنت دوم گوگل نیز، دستگاه‌های این شرکت می‌توانند به هر چیز هوشمند در خانه متصل شده و اطلاعات به‌روز شده در خصوص تغییرات در سبک زندگی را برای شما و یا یک شخص دیگر، ارسال نمایند. به کمک این دستگاه‌ها، گوگل حتی بدون دوربین و تنها با استفاده از میکروفن‌های هوشمند و تحلیل صداهای محیط، کارهای شما را تشخیص می‌دهد. مثلاً از صدای کلیک یا ورق زدن، می‌فهمد که شما در حال کار کردن هستید و یا از صدای مسواک‌زدن، به میزان توجه شما به بهداشت دهان و دندان پی می‌برد و یا حتی عادت‌های غذایی شما را دنبال می‌کند. این فناوری، برای والدینی که قصد کنترل بیشتر فرزندانشان را دارند، برای شرکت‌های بیمه‌ای که به دنبال تشویق مشتریان خود و حتی قیمت‌گذاری خدمات خود بر اساس سبک زندگی مشتری، عادات غذایی، مصرف دخانیات و ... هستند، می‌تواند مفید باشد.

با این وجود، رویکرد استفاده از این فناوری‌ها، نحوه دسترسی افراد غیر به اطلاعات شخصی کاربران و هزاران سؤال دیگر، چیزی است که با پیشرفت روزانه فناوری‌های مبتنی بر هوشمندسازی، ذهن کاربران و به خصوص افرادی که به حریم اطلاعات شخصی حساسیت بیشتری دارند را به خود مشغول نموده است.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

برگزاری دومین آزمون برخط مالکیت فکری
۸ مهر ۱۳۹۹

برگزاری دومین آزمون برخط مالکیت فکری

پیرو برگزاری موفق نخستین آزمون بر خط مالکیت فکری و استقبال قابل توجه مخاطبین، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری دومین دوره این آزمون در مهرماه سال جاری، انجام شده است. این آزمون، در راستای اهداف آموزشی و ترویجی کانون پتنت در حوزه مالکیت فکری و به‌طور خاص ثبت اختراع، روز یکشنبه مورخ ۲۰ مهرماه، از ساعت ۱۰ الی ۱۲ برگزار می‌گردد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت
۱۹ مهر ۱۳۹۹

امضای تفاهم‌نامه همکاری کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت

در راستای حمایت از دارایی‌های فکری فناوران حوزه سلامت و با عنایت به ظرفیت‌های موجود در کانون پتنت ایران، تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضا رسید.

نوآوری مخترع ۱۴ ساله ایرلندی برای کمک به کشاورزان
۱۴ مهر ۱۳۹۹

نوآوری مخترع ۱۴ ساله ایرلندی برای کمک به کشاورزان

یک نوجوان ایرلندی، با ایده هوشمندانه و جالب خود، موفق به دریافت جایزه «نوآور جوان»، گردیده است. «آلانا مک‌کیب» چهارده ساله، با اختراع دستگاه عبور ایمن از حصارهای الکتریکی در مزارع کشاورزی، کمک شایان ذکری به کشاورزان نموده تا تجربه وحشتناک لمس این حصارها را برای همیشه حذف نماید. استفاده از این وسیله ساده، به کاربران امکان می‌دهد تا بدون ترس از شوک الکتریکی حصارها، آن‌ها را به پایین فشار داده و از رویشان رد شوند.

برگزاری وبینار مقدمات نگارش پتنت ویژه کارشناسان پارک‌های علم و فناوری
۲۳ مهر ۱۳۹۹

برگزاری وبینار مقدمات نگارش پتنت ویژه کارشناسان پارک‌های علم و فناوری

در پی همکاری مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کانون پتنت ایران، در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه، مورخ سیزدهم و چهاردهم مهرماه سال جاری، وبینار آموزشی با عنوان «مقدمات نگارش پتنت»، با حضور بیش از ۳۰ نفر از کارشناسان پارک‌های علم و فناوری برگزار گردید. این کارگاه، با هدف آشنایی کارشناسان پارک‌های علم و فناوری، با ساختار ادعاها، نکات و چالش‌های مربوط به آن و موارد تأثیرگذار بر نگارش اصولی یک متن اختراع برگزار گردید.

برگزاری وبینار آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن در دانشگاه تهران
۱۳ مهر ۱۳۹۹

برگزاری وبینار آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن در دانشگاه تهران

به همت انجمن علمی مهندسی شیمی دانشگاه تهران و همکاری کانون پتنت ایران، در روز سه‌شنبه مورخ هشتم مهرماه سال جاری، وبیناری با عنوان «آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن»، با حضور بیش از ۹۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی، کارشناسان و دانشجویان برگزار گردید. در این کارگاه که با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار گردید، مقدماتی در خصوص مالکیت فکری، ضرورت نیاز به ثبت اختراع و اهمیت آن برای محققین و فناوران و شرایط و الزامات لازم برای اخذ یک گواهی ثبت اختراع شرح داده شد.

استفاده از هوش مصنوعی برای جستجوی تصاویر پتنت‌های طراحی
۲۳ مهر ۱۳۹۹

استفاده از هوش مصنوعی برای جستجوی تصاویر پتنت‌های طراحی

از آنجا که ارزیابان پتنت‌های طراحی، زمان محدودی برای جستجو در دریایی از دانش پیشین موجود دارند، دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، درصدد استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای تسهیل این کار است. این نهاد پیشرو در حوزه مالکیت فکری، به دنبال یک درخواست عمومی برای دریافت پیشنهادها، این پرسش را مطرح نموده که آیا هوش مصنوعی آن‌قدر بالغ شده که بتواند جستجوی تصاویر مرتبط با پرونده‌های ثبت اختراع را انجام دهد؟