اخبار
هوشمندسازی ارائه محتواهای مناسب، رابطه صمیمی‌تر با کاربر یا دخالت بیشتر در زندگی خصوصی؟
۱۴ آذر ۱۳۹۷

هوشمندسازی ارائه محتواهای مناسب، رابطه صمیمی‌تر با کاربر یا دخالت بیشتر در زندگی خصوصی؟

غول‌های بزرگ اینترنتی، مانند گوگل و فیسبوک، به صورت دائم در حال ثبت و آنالیز رفتار کاربران خود هستند و از این راه، آن‌ها را به وسیله ارسال محتوا و تبلیغات مناسب، بمباران می‌کنند. اگر کاربر گوگل و یا جیمیل باشید و آن را در همه دستگاه‌های خود پیاده نموده باشید، حتماً بارها دیده‌اید که آنچه شما در گوشی همراهتان به دنبال آن گشته‌اید، در لپ‌تاپ یا تبلتتان نیز با راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها و یا صفحات اینترنتی مختلف و یا حتی صفحه اول جیمیلتان، با تبلیغات متناسب با آن روبرو می‌گردید. این آش، برخی مواقع تا جایی شور می‌گردد که حتی فناوری‌هایی در خصوص ضبط مخفیانه صدای کاربران، از سوی شرکت‌هایی چون آمازون و فیسبوک ارائه می‌گردد. اگرچه استراتژی‌های مشابه دیگری نیز مانند طبقه‌بندی اجتماعی کاربران و یا پیش‌بینی تغییرات زندگی آن‌ها را هم می‌توان به این حجم از دخالت‌های خصوصی این شرکت‌ها اضافه نمود، اما این فعالیت‌ها همیشه هم بد نبوده و در بسیاری از موارد، اگر از تجاوز به حریم خصوصی چشم پوشی کنیم، محتواهای مناسبی را برایمان به ارمغان می‌آورد.

به واسطه دو پتنت جدید گوگل برای خانه‌های هوشمند، می‌توان بخشی از مفید بودن این قبیل فعالیت‌ها و تلاش برای ایجاد ارتباط صمیمی‌تر با کاربر را بیشتر درک نمود. فناوری‌های ارائه شده در این پتنت‌ها، می‌تواند با تحلیل محیط خانه و اتفاقات درون آن، به ارائه محتوای بهتر و شخصی‌سازی شده و همچنین تحلیل و بهبود سبک زندگی کمک نماید. در یکی از این پتنت‌ها، دستگاهی به نام «Google imagines device» معرفی شده که با دوربین و میکروفن‌های مورد استفاده، می‌تواند با اسکن و آنالیز محیط خانه، از یافته‌هایش در ارائه محتوا استفاده نماید. به‌عنوان مثال، دوربین هوشمند دستگاه، در کمد شما پیراهنی که عکس هنرمند به خصوصی روی آن است را تشخیص داده و با در نظر گرفتن سابقه جستجوهای شما در خصوص وی، تمام برنامه‌هایی که توسط این هنرمند در نزدیکی محل سکونت شما برگزار می‌شود را برایتان اطلاع‌رسانی می‌نماید. همچنین، با قابلیت تشخیص اشیا و اسکن کردن لباس‌ها، سلیقه مد شما را شناسایی نموده و یا می‌تواند بر اساس وسایل گران‌قیمت موجود در خانه، سطح درآمدی شما را تشخیص دهد.

بر اساس پتنت دوم گوگل نیز، دستگاه‌های این شرکت می‌توانند به هر چیز هوشمند در خانه متصل شده و اطلاعات به‌روز شده در خصوص تغییرات در سبک زندگی را برای شما و یا یک شخص دیگر، ارسال نمایند. به کمک این دستگاه‌ها، گوگل حتی بدون دوربین و تنها با استفاده از میکروفن‌های هوشمند و تحلیل صداهای محیط، کارهای شما را تشخیص می‌دهد. مثلاً از صدای کلیک یا ورق زدن، می‌فهمد که شما در حال کار کردن هستید و یا از صدای مسواک‌زدن، به میزان توجه شما به بهداشت دهان و دندان پی می‌برد و یا حتی عادت‌های غذایی شما را دنبال می‌کند. این فناوری، برای والدینی که قصد کنترل بیشتر فرزندانشان را دارند، برای شرکت‌های بیمه‌ای که به دنبال تشویق مشتریان خود و حتی قیمت‌گذاری خدمات خود بر اساس سبک زندگی مشتری، عادات غذایی، مصرف دخانیات و ... هستند، می‌تواند مفید باشد.

با این وجود، رویکرد استفاده از این فناوری‌ها، نحوه دسترسی افراد غیر به اطلاعات شخصی کاربران و هزاران سؤال دیگر، چیزی است که با پیشرفت روزانه فناوری‌های مبتنی بر هوشمندسازی، ذهن کاربران و به خصوص افرادی که به حریم اطلاعات شخصی حساسیت بیشتری دارند را به خود مشغول نموده است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)
پربازدید‌ترین‌ها
مسابقه طراحی کاراکتر
۱۸ مرداد ۱۳۹۸ مسابقه طراحی کاراکتر
کانون پتنت ایران، در راستای اجرای پروژه‌های خود، طراحی یک کاراکتر اختصاصی را مد نظر دارد. در این راستا، یک مسابقه طراحی کاراکتر راه‌اندازی شده که کلیه علاقه‌مندان در این حوزه، می‌توانند طرح‌های پیشنهادی خود را، تا ۳۱ مردادماه ارسال نموده و در رقابتی جذاب شرکت نمایند.
رشد ۱۰۰۰ درصدی سبد پتنت آمازون طی یک دهه گذشته
۷ مرداد ۱۳۹۸ رشد ۱۰۰۰ درصدی سبد پتنت آمازون طی یک دهه گذشته
آمازون یکی از مشهورترین شرکت‌های فروش آنلاین در جهان محسوب شده که توجه خاصی به نوآوری و توسعه فناوری‌های نوین دارد. آمار و ارقام منتشر شده، این رویکرد نوآورانه آمازون را تأیید نموده و حاکی از آن است که طی یک دهه اخیر، سبد پتنت آمازون با تجربه رشدی ۱۰۰۰ درصدی، از حدود ۱۰۰۰ پتنت فعال در سال ۲۰۱۰ میلادی، به حدود ۱۰۰۰۰ پتنت در جولای ۲۰۱۹ افزایش یافته است.
Forbes
تغییر در چشم‌انداز پتنت و اثرات آن بر صنایع مالی و بیمه
۵ مرداد ۱۳۹۸ تغییر در چشم‌انداز پتنت و اثرات آن بر صنایع مالی و بیمه
با تشدید رقابت‌ها در فضای کسب‌وکار کنونی و افزایش توجهات به سیستم ثبت اختراع، چشم‌انداز جدیدی برای ثبت اختراع در حال شکل‌گیری بوده که صنایع مختلف را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. این مجموعه قابل توجه از تأثیرات محسوس، نه تنها حوزه‌های فنی را درگیر خود نموده، بلکه صنایع مالی و بیمه‌ای را نیز بی‌بهره نگذاشته و آن‌ها نیز، از تغییرات رخ داده در سیستم پتنت، اثرپذیری فراوانی خواهند داشت.
JD SUPRA
استفاده از بلاک‌چین برای جمع‌آوری داده‌ها در خانه‌های هوشمند
۶ مرداد ۱۳۹۸ استفاده از بلاک‌چین برای جمع‌آوری داده‌ها در خانه‌های هوشمند
یک شرکت فعال در حوزه انرژی، ایده‌ای جالب و منحصربه‌فرد ارائه نموده که با جمع‌آوری داده‌های خانه‌های هوشمند، از آن‌ها برای انجام آنالیزهای پیشرفته، استفاده می‌نماید. دستگاه ابداعی «E.ON»، متشکل از حسگرهایی برای جمع‌آوری داده‌های کاربران بوده که با بهره‌گرفتن از فناوری بلاک‌چین، امکان کنترل شرایط محیطی، از جمله پیشگیری از آتش‌سوزی و یا ردیابی حیوانات خانگی را، فراهم می‌نماید.
Cointelegraph
انتشار کتاب «مالک فکر خود باشید»؛ گامی برای آشنایی رده‌های سنی مختلف با مالکیت فکری
۲۴ مرداد ۱۳۹۸ انتشار کتاب «مالک فکر خود باشید»؛ گامی برای آشنایی رده‌های سنی مختلف با مالکیت فکری
"شما همانطور که صاحب و مالک اسباب‌بازی‌ها، مداد، دفتر، کیف مدرسه و بسیاری از وسایل خود هستید و از آن‌ها حفاظت می‌کنید، مالک فکر، ایده و نوآوری‌های خود نیز هستید و حق دارید از آن‌ها حفاظت کنید." این جملات، بخشی از کتاب «مالک فکر خود باشید» است که به قلم «نگار زاده ختمی مآب» و با حمایت کانون پتنت ایران، توسط انتشارات دیبایه منتشر شده است.
ساخت یکپارچه بدنه خودرو با استفاده از ریخته‌گری دایکست
۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساخت یکپارچه بدنه خودرو با استفاده از ریخته‌گری دایکست
تسلا در ادامه نوآوری‌های عجیب‌وغریب خود، روشی جدید و کاملاً ابتکاری برای تولید بدنه خودرو ارائه نموده که این امکان را در زمانی کوتاه‌تر و با هزینه بسیار کمتر، فراهم می‌نماید. در این روش، برای ساخت فریم یا چهارچوب بدنه خودرو، از تکنیک «دایکست» یا «ریخته‌گری تحت‌فشار» استفاده شده که می‌تواند فرآیندهای سنتی مونتاژ قطعات را، به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.
Clean Technica