هوشمندسازی ارائه محتواهای مناسب، رابطه صمیمی‌تر با کاربر یا دخالت بیشتر در زندگی خصوصی؟
۱۴ آذر ۱۳۹۷

هوشمندسازی ارائه محتواهای مناسب، رابطه صمیمی‌تر با کاربر یا دخالت بیشتر در زندگی خصوصی؟

غول‌های بزرگ اینترنتی، مانند گوگل و فیسبوک، به صورت دائم در حال ثبت و آنالیز رفتار کاربران خود هستند و از این راه، آن‌ها را به وسیله ارسال محتوا و تبلیغات مناسب، بمباران می‌کنند. اگر کاربر گوگل و یا جیمیل باشید و آن را در همه دستگاه‌های خود پیاده نموده باشید، حتماً بارها دیده‌اید که آنچه شما در گوشی همراهتان به دنبال آن گشته‌اید، در لپ‌تاپ یا تبلتتان نیز با راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها و یا صفحات اینترنتی مختلف و یا حتی صفحه اول جیمیلتان، با تبلیغات متناسب با آن روبرو می‌گردید. این آش، برخی مواقع تا جایی شور می‌گردد که حتی فناوری‌هایی در خصوص ضبط مخفیانه صدای کاربران، از سوی شرکت‌هایی چون آمازون و فیسبوک ارائه می‌گردد. اگرچه استراتژی‌های مشابه دیگری نیز مانند طبقه‌بندی اجتماعی کاربران و یا پیش‌بینی تغییرات زندگی آن‌ها را هم می‌توان به این حجم از دخالت‌های خصوصی این شرکت‌ها اضافه نمود، اما این فعالیت‌ها همیشه هم بد نبوده و در بسیاری از موارد، اگر از تجاوز به حریم خصوصی چشم پوشی کنیم، محتواهای مناسبی را برایمان به ارمغان می‌آورد.

به واسطه دو پتنت جدید گوگل برای خانه‌های هوشمند، می‌توان بخشی از مفید بودن این قبیل فعالیت‌ها و تلاش برای ایجاد ارتباط صمیمی‌تر با کاربر را بیشتر درک نمود. فناوری‌های ارائه شده در این پتنت‌ها، می‌تواند با تحلیل محیط خانه و اتفاقات درون آن، به ارائه محتوای بهتر و شخصی‌سازی شده و همچنین تحلیل و بهبود سبک زندگی کمک نماید. در یکی از این پتنت‌ها، دستگاهی به نام «Google imagines device» معرفی شده که با دوربین و میکروفن‌های مورد استفاده، می‌تواند با اسکن و آنالیز محیط خانه، از یافته‌هایش در ارائه محتوا استفاده نماید. به‌عنوان مثال، دوربین هوشمند دستگاه، در کمد شما پیراهنی که عکس هنرمند به خصوصی روی آن است را تشخیص داده و با در نظر گرفتن سابقه جستجوهای شما در خصوص وی، تمام برنامه‌هایی که توسط این هنرمند در نزدیکی محل سکونت شما برگزار می‌شود را برایتان اطلاع‌رسانی می‌نماید. همچنین، با قابلیت تشخیص اشیا و اسکن کردن لباس‌ها، سلیقه مد شما را شناسایی نموده و یا می‌تواند بر اساس وسایل گران‌قیمت موجود در خانه، سطح درآمدی شما را تشخیص دهد.

بر اساس پتنت دوم گوگل نیز، دستگاه‌های این شرکت می‌توانند به هر چیز هوشمند در خانه متصل شده و اطلاعات به‌روز شده در خصوص تغییرات در سبک زندگی را برای شما و یا یک شخص دیگر، ارسال نمایند. به کمک این دستگاه‌ها، گوگل حتی بدون دوربین و تنها با استفاده از میکروفن‌های هوشمند و تحلیل صداهای محیط، کارهای شما را تشخیص می‌دهد. مثلاً از صدای کلیک یا ورق زدن، می‌فهمد که شما در حال کار کردن هستید و یا از صدای مسواک‌زدن، به میزان توجه شما به بهداشت دهان و دندان پی می‌برد و یا حتی عادت‌های غذایی شما را دنبال می‌کند. این فناوری، برای والدینی که قصد کنترل بیشتر فرزندانشان را دارند، برای شرکت‌های بیمه‌ای که به دنبال تشویق مشتریان خود و حتی قیمت‌گذاری خدمات خود بر اساس سبک زندگی مشتری، عادات غذایی، مصرف دخانیات و ... هستند، می‌تواند مفید باشد.

با این وجود، رویکرد استفاده از این فناوری‌ها، نحوه دسترسی افراد غیر به اطلاعات شخصی کاربران و هزاران سؤال دیگر، چیزی است که با پیشرفت روزانه فناوری‌های مبتنی بر هوشمندسازی، ذهن کاربران و به خصوص افرادی که به حریم اطلاعات شخصی حساسیت بیشتری دارند را به خود مشغول نموده است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

برگزاری کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با همکاری کانون پتنت و صندوق نوآوری و شکوفایی
۳ خرداد ۱۳۹۹

برگزاری کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با همکاری کانون پتنت و صندوق نوآوری و شکوفایی

کانون پتنت ایران، با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، دوره‌ای سه‌روزه تحت عنوان «کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی (اختراعات)» را برگزار می‌نمایند. هدف از این کمپ که در مورخ ۲۴ لغایت ۲۶ خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد، ایجاد فرصتی مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر علاقه‌مندان به حوزه مالکیت فکری است، تا با مفاهیم اولیه این حوزه و نقش پتنت در حفاظت از فناوری‌های نوآورانه و تجاری‌سازی آن‌ها، آشنا شوند.

کارگاه «هنر مطالعه پتنت»: چگونه خواندن پتنت را فرا گیرید!
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

کارگاه «هنر مطالعه پتنت»: چگونه خواندن پتنت را فرا گیرید!

کانون پتنت ایران، در ادامه برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع خود، اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاه «هنر مطالعه پتنت» نموده است. در این کارگاه که در مورخ ۲۲ خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد، با اجزای پتنت آشنا شده و پس از مطالعه عملی یک پتنت، نحوه استخراج اطلاعات مورد نیاز از آن را فرا می‌گیرید.

پلتفرم جدید «USPTO» برای کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های پتنت شده
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

پلتفرم جدید «USPTO» برای کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های پتنت شده

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، با هدف تسهیل ارتباط بین دارندگان حقوق پتنت‌ها و اخذکنندگان بالقوه مجوزهای بهره‌برداری از آن‌ها، اقدام به راه‌اندازی یک پلتفرم جدید نموده است. این پلتفرم جدید که «Patents 4 Partnerships» نام دارد، در گام ابتدایی در برگیرنده مجموعه‌ای از گواهی‌های ثبت اختراع و پرونده‌های انتشار یافته مرتبط با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بوده که آن‌ها را برای واگذاری مجوز، در دسترس قرار داده است. البته این پلتفرم در آینده با توسعه‌هایی نیز همراه بوده و ممکن است حوزه‌های دیگری را نیز شامل شود.

USPTO
سیستم ایمنی هوندا برای جلوگیری از صدمات به عابران پیاده
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

سیستم ایمنی هوندا برای جلوگیری از صدمات به عابران پیاده

شرکت ژاپنی هوندا، سیستم کیسه هوای جدیدی برای خودروهای خود ابداع نموده که در عین توجه به ایمنی سرنشینان، به افراد حاضر در خارج از خودرو نیز توجهی ویژه دارد. سیستم ابداعی هوندا، ترکیبی از کیسه‌های هوا و حسگرهای خاصی است که در صورت هر گونه برخورد، شدت آسیب‌ها به عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران را کاهش می‌دهد. در این سیستم حفاظتی، حسگرها اندازه و فاصله شیء (مثلاً یک موتورسیکلت یا یک عابر پیاده) را اندازه‌گیری نموده و بر اساس اطلاعات دریافتی، کیسه هوای خارجی با سرعت کافی و در لحظه مناسب عمل می‌کند.

Ride Apart
حلقه هوشمند اپل؛ تجسمی از یک فناوری پوشیدنی پیشرفته و پرکاربرد
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

حلقه هوشمند اپل؛ تجسمی از یک فناوری پوشیدنی پیشرفته و پرکاربرد

اپل در ادامه تلاش‌های قبلی خود برای توسعه و تجاری‌سازی حلقه هوشمند «Apple Ring»، نوآوری جدیدی ارائه نموده است. این شرکت در پتنت جدید خود، بر نحوه کنترل دستگاه‌های الکترونیکی از جمله تلویزیون، با استفاده از حرکات از پیش تعریف شده دست متمرکز شده است. حلقه بی‌سیم، بر روی یک یا چند انگشت کاربر قرار گرفته و در پاسخ به تشخیص ورودی‌ها که می‌تواند یک حرکت خاص دست و یا حتی لمس حلقه از سوی کاربر باشد، دستورالعملی تعریف شده را به‌عنوان خروجی به اجرا در می‌آورد. این خروجی، نوعی ارتباط بی‌سیم با یک دستگاه الکترونیک خارجی است.

patentlyapple
تسلا در آستانه پرداخت یک خسارت ۲ میلیارد دلاری
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

تسلا در آستانه پرداخت یک خسارت ۲ میلیارد دلاری

اختلاف دو میلیارد دلاری «تسلا» و «نیکولا»، بر سر شباهت بخشی از فناوری‌های مورد استفاده در کامیون‌های تولیدی این دو شرکت، وارد مرحله جدیدی شده است. بنا بر آخرین رأی صادر شده در خصوص این دعوی بزرگ، درخواست تسلا مبنی بر رد اعتبار یکی از پتنت‌های نیکولا، تأیید نشده و همین موضوع، یک پیروزی اولیه برای نیکولا محسوب می‌گردد که این شرکت را یک گام دیگر تا دستیابی به ۲ میلیارد دلار خسارت نزدیک می‌نماید.

Auto Blog