غولهای بزرگ اینترنتی، مانند گوگل و فیسبوک، به صورت دائم در حال ثبت و آنالیز رفتار کاربران خود هستند و از این راه، آنها را به وسیله ارسال محتوا و تبلیغات مناسب، بمباران میکنند. اگر کاربر گوگل و یا جیمیل باشید و آن را در همه دستگاههای خود پیاده نموده باشید، حتماً بارها دیدهاید که آنچه شما در گوشی همراهتان به دنبال آن گشتهاید، در لپتاپ یا تبلتتان نیز با راهاندازی اپلیکیشنها و یا صفحات اینترنتی مختلف و یا حتی صفحه اول جیمیلتان، با تبلیغات متناسب با آن روبرو میگردید. این آش، برخی مواقع تا جایی شور میگردد که حتی فناوریهایی در خصوص ضبط مخفیانه صدای کاربران، از سوی شرکتهایی چون آمازون و فیسبوک ارائه میگردد. اگرچه استراتژیهای مشابه دیگری نیز مانند طبقهبندی اجتماعی کاربران و یا پیشبینی تغییرات زندگی آنها را هم میتوان به این حجم از دخالتهای خصوصی این شرکتها اضافه نمود، اما این فعالیتها همیشه هم بد نبوده و در بسیاری از موارد، اگر از تجاوز به حریم خصوصی چشم پوشی کنیم، محتواهای مناسبی را برایمان به ارمغان میآورد.
به واسطه دو پتنت جدید گوگل برای خانههای هوشمند، میتوان بخشی از مفید بودن این قبیل فعالیتها و تلاش برای ایجاد ارتباط صمیمیتر با کاربر را بیشتر درک نمود. فناوریهای ارائه شده در این پتنتها، میتواند با تحلیل محیط خانه و اتفاقات درون آن، به ارائه محتوای بهتر و شخصیسازی شده و همچنین تحلیل و بهبود سبک زندگی کمک نماید. در یکی از این پتنتها، دستگاهی به نام «Google imagines device» معرفی شده که با دوربین و میکروفنهای مورد استفاده، میتواند با اسکن و آنالیز محیط خانه، از یافتههایش در ارائه محتوا استفاده نماید. بهعنوان مثال، دوربین هوشمند دستگاه، در کمد شما پیراهنی که عکس هنرمند به خصوصی روی آن است را تشخیص داده و با در نظر گرفتن سابقه جستجوهای شما در خصوص وی، تمام برنامههایی که توسط این هنرمند در نزدیکی محل سکونت شما برگزار میشود را برایتان اطلاعرسانی مینماید. همچنین، با قابلیت تشخیص اشیا و اسکن کردن لباسها، سلیقه مد شما را شناسایی نموده و یا میتواند بر اساس وسایل گرانقیمت موجود در خانه، سطح درآمدی شما را تشخیص دهد.
بر اساس پتنت دوم گوگل نیز، دستگاههای این شرکت میتوانند به هر چیز هوشمند در خانه متصل شده و اطلاعات بهروز شده در خصوص تغییرات در سبک زندگی را برای شما و یا یک شخص دیگر، ارسال نمایند. به کمک این دستگاهها، گوگل حتی بدون دوربین و تنها با استفاده از میکروفنهای هوشمند و تحلیل صداهای محیط، کارهای شما را تشخیص میدهد. مثلاً از صدای کلیک یا ورق زدن، میفهمد که شما در حال کار کردن هستید و یا از صدای مسواکزدن، به میزان توجه شما به بهداشت دهان و دندان پی میبرد و یا حتی عادتهای غذایی شما را دنبال میکند. این فناوری، برای والدینی که قصد کنترل بیشتر فرزندانشان را دارند، برای شرکتهای بیمهای که به دنبال تشویق مشتریان خود و حتی قیمتگذاری خدمات خود بر اساس سبک زندگی مشتری، عادات غذایی، مصرف دخانیات و ... هستند، میتواند مفید باشد.
با این وجود، رویکرد استفاده از این فناوریها، نحوه دسترسی افراد غیر به اطلاعات شخصی کاربران و هزاران سؤال دیگر، چیزی است که با پیشرفت روزانه فناوریهای مبتنی بر هوشمندسازی، ذهن کاربران و به خصوص افرادی که به حریم اطلاعات شخصی حساسیت بیشتری دارند را به خود مشغول نموده است.