درخواستی عجیب از یک مخترع برای رد اعتبار پتنت‌های خود
۱۴ آذر ۱۳۹۷ درخواستی عجیب از یک مخترع برای رد اعتبار پتنت‌های خود

شاید ماهی نباشد که با خبر جدیدی در خصوص ادعای یک شرکت، مبنی بر لزوم رد اعتبار پتنت‌های ارائه شده توسط شرکت دیگر روبرو نشویم؛ اما این پدیده که یک مخترع درخواست رد اعتبار پتنت‌های خود را ارائه نماید چیزی است جدید و به نسبت غریب. «دیوید چریتون»، این مسیر تازه و عجیب را به عنوان یک مخترع حاضر در دره سیلیکون شروع نموده است. وی که دو پتنت گرنت شده، با شماره های «US7340597B1» و «US6377577B1» را در اداره ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا را به خود اختصاص داده است، درخواست بررسی مجدد این پتنت‌ها، که در مالکیت شرکت سیسکو هستند را به دادگاه ارائه نموده است. پرسش مهم این است که مخترع یاد شده با چه دلیلی می‌خواهد اختراع خود را زیر سؤال ببرد؟

چریتون، زمانی که در سیسکو مشغول به کار بود، تمامی حق و حقوق مرتبط با این پتنت‌ها که مربوط به محصولات سوئیچینگ اترنت است را به سیسکو واگذار نمود و بنا به ادعای این شرکت، تمامی حقوق و مزایای مرتبط با فعالیت‌های نوآورانه خود و نیز، پرداخت‌های جبرانی در قبال توسعه فناوری را دریافت نموده است. وی پس از گذشت مدت کوتاهی از ثبت پتنت‌های فوق، به همراه حداقل ۱۲ نفر از کارکنان سیسکو، این شرکت را ترک نموده و شرکت جدیدی به نام «Arista» بنیان نهادند. جالب این‌که چریتون در مارس سال ۲۰۱۴ میلادی، از سیسکو استعفا داده و در آوریل سال ۲۰۱۵، اقدام به درخواست بازبینی مجدد پتنت‌های خود نموده است.

بنا بر قوانین ثبت اختراع، یک مخترع، مجاز به زیر سؤال بردن پتنت خود، ذیل دکترین «Assignor Estoppel» (یک اصل حقوقی در مورد متوقف شدن فرآیند درخواست بازبینی) نمی‌باشد. با این حال، دادگاه فدرال با بررسی دقیق این مسئله، قوانین و رویه‌های پیشین را رد نموده و رأی به مجاز بودن درخواست چریتون داده است. بنا بر این رأی، تنها مالک یک پتنت است که نمی‌تواند نسبت به درخواست ارزیابی مجدد آن اقدام نماید و مخترع پتنت، شامل این قانون نخواهد بود. بر این اساس، چریتون مالک پتنت نبوده و می‌تواند درخواست بازبینی مجدد پتنت‌ها را داشته باشد. دادگاه فدرال، برای بررسی‌های بیشتر پتنت‌های فوق، پرونده را به «PTAB» بازگرداند.  

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day