پتنت جدید فیسبوک، در کمین عکس‌های خانوادگی
۱۵ آذر ۱۳۹۷ پتنت جدید فیسبوک، در کمین عکس‌های خانوادگی

این روزها، سبک زندگی افراد، تحت تأثیر فناوری‌های مختلف قرار گرفته است. شاید اینترنت را بتوان به عنوان یکی از اصلی‌ترین فناوری‌هایی دانست که بیشترین اثر را بر تغییر سبک زندگی و تعاملات با دیگران، داشته است. زندگی اینترنتی، با زندگی فردی یا اجتماعی سابق بر این بسیار متفاوت است. کاربران اینترنت، همواره در حال رصد شدن توسط کمپانی‌های بزرگ هستند و اطلاعاتشان برای مقاصد متنوعی، از جمله بازاریابی هدفمند و یا ارائه محتوای مناسب به آن‌ها، جمع‌آوری می‌شود. بی‌شک، غول‌هایی همچون گوگل و فیسبوک، چیزهای زیادی در مورد کاربرانشان می‌دانند، با این وجود، بر اساس پتنت جدید فیسبوک که در پانزدهم نوامبر سال جاری، با شماره «20180332140» توسط اداره ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، منتشر شده است، به نظر می‌رسد که این غول رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعاتی کامل‌تر از کاربرانش را دارد.

الگوریتم پوشش داده شده در این پتنت، توانایی شناسایی المان‌های تصاویر ارسالی، از جمله چهره‌ها و علائم و ارجاع متقابل آن‌ها را دارد. اگرچه در حال حاضر نیز فیسبوک با چک کردن قسمت نسبت‌های خانوادگی «relationship»، نام خانوادگی افراد، موقعیت و ...، توانایی تشخیص اعضای یک خانواده را دارد، اما مدل ارائه شده در این پتنت، سطح بالایی از داده‌کاوی را شامل شده و جزییات مربوط به تصاویر ارسالی به فیسبوک یا اینستاگرام را به داده‌های نظیر «IP» آدرس پست کننده، توضیحات، نظرات و ... ارجاع متقابل داده و با انجام تحلیل بر روی آن‌ها، اطلاعات خانوارها، از جمله طبقه اجتماعی، تعداد، سن، علایق و جنسیت اعضا را، به همراه سایر آمارهای جمعیت شناسی، به دست می‌آورد. نکته جالبی که در روش ارائه شده وجود دارد، این است که در صورتی که اعضای خانواده فرد، کاربر فیسبوک نباشند، الگوریتم باز هم توانایی شناسایی آن هم‌اکنون ها را دارد. به طور مثال، فرض کنید در عکس‌های موجود در صفحه مردی، تصویر دختربچه‌ای به طور مکرر توسط الگوریتم شناسایی می‌شود و با ارجاع آن به توضیحی مانند «فرشته کوچک من»، مدل تشخیص می‌دهد که این دختر، فرزند مرد است.

شایان ذکر است که انتشار خبر این پتنت جدید، در میان برخی از کاربران، نگرانی‌هایی را ایجاد نموده است، چرا که برخی افراد، با توجه به موارد متعدد نقض حریم خصوصی توسط این شرکت، به‌ویژه مورد اخیر رسوایی کمبریج آنالیتکا، فیسبوک را بزرگ‌ترین ناقض حریم خصوص می‌دانند. این نکته را باید در کنار سایر فناوری‌های دلهره‌برانگیز معرفی شده توسط این شرکت گذاشت که از آن جمله، می‌توان به «موتور پیش‌بینی تغییرات زندگی کاربران»، «طبقه‌بندی اجتماعی کاربران با هدف افزایش تأثیرگذاری محتوا»، «ضبط مخفیانه صدای کاربر»، «تشخیص حالت چهره کاربر» و ده‌ها مورد دیگر، اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.