طراحی شمشیر لیزری جنگ ستارگان از سوی والت دیزنی
۱۷ آذر ۱۳۹۷ طراحی شمشیر لیزری جنگ ستارگان از سوی والت دیزنی

شرکت والت دیزنی که یکی از بزرگ‌ترین و در عین حال مشهورترین شرکت‌های فعال در حوزه رسانه است، اقدام به ثبت پتنت جدیدی نموده که یک شمشیر لیزری «Lightsaber»، مشابه با آنچه در مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان مورد استفاده قرار می‌گرفت را معرفی می‌نماید. این اسباب‌بازی را می‌توان واقع‌بینانه‌ترین نسخه از شمشیرهای لیزری معرفی شده تاکنون دانست که دارای تیغه‌هایی از پرتو نور قدرتمند است و می‌تواند به صورت جدی، خاطره مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان که میلیون‌ها طرفدار را به خود جلب نموده است، زنده نماید. گفتنی است، پتنت جدید دیزنی،  ایده تخیلی شمشیرهای لیزری که در فیلم جنگ ستارگان، از سوی شوالیه‌های جادویی مورد استفاده قرار می‌گیرند را به یک واقعیت ملموس بدل می‌نماید.

بنا بر گزارش «WDW News Today»، با وجود آن‌که در پرونده پتنت ثبت شده توسط دیزنی، نامی از شمشیر لیزری دیده نمی‌شود، اما تمامی جنبه‌های آیکونی مرتبط با فیلم مشهور «جرج لوکاس» را در خود جای داده است. این شمشیر اسباب‌بازی، دارای یک تیغه داخلی است که روشنایی آن، با استفاده از لامپ‌های «LED» تأمین می‌شود. کاربر با فشردن دکمه مخصوص، می‌تواند نوارهای متشکل از لامپ‌های «LED» را به بیرون هدایت نموده و یک تیغه روشن و شفاف را ظاهر نماید. مکانیسم جمع شدن این نوارها و حذف تیغه نورانی نیز در این پتنت تشریح شده است. علاوه بر این، برخی جلوه‌های صوتی نیز برای این شمشیر در نظر گرفته شده که می‌تواند تجربه کامل و واقعی از یک شمشیر لیزری جنگ ستارگان را برای کاربر فراهم سازد.

اگرچه سناریویی که در پس این پتنت جدید وجود دارد، هنوز هم به صورت کامل مشخص نیست، اما تعداد گزینه‌های روی میز که محتمل می‌باشد هم، آن‌چنان زیاد نیست. یک احتمال، این است که با توجه به عرضه نسخه جدید فیلم جنگ ستارگان در سال ۲۰۱۹ میلادی، ممکن است این طرح جدید، در این فیلم مورد استفاده قرار گیرد؛ شاید هم تنها نمایش نمونه‌ای از شمشیر در استودیوی هالیوود دیزنی، پارک دیزنی‌لند و یا «Star War Land»، مد نظر باشد و یا ممکن است به دنبال یک استراتژی گسترده‌تر، دیزنی به‌عنوان یک اسباب‌بازی مورد علاقه کودکان، اقدام به تجاری‌سازی و فروش آن نماید. شاید هم تنها در راستای یک اقدام محافظه‌کارانه، برای به دور نگه داشتن رقبا، اقدام به ثبت چنین پتنتی شده باشد. اما به صورت کلی، آنچه مسلم است، این است که خیلی به طول نخواهد انجامید تا سیاست دیزنی مشخص گردد. البته بایستی توجه داشت که این اولین باری نیست که دیزنی برای ثبت تجهیزات مورد استفاده توسط شخصیت‌های فیلم‌های خود، اقدام به ثبت پتنت می‌نماید؛ سپر کاپیتان آمریکا «Captain America»، نمونه دیگری از مواردی است که دیزنی در سال جاری میلادی، نسبت به محافظت از طرح جدیدی از آن، اقدام نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day