لزوم آموزش دانشجویان هندی فعال در حوزه‌های فنی با حقوق مالکیت فکری
۱۷ آذر ۱۳۹۷ لزوم آموزش دانشجویان هندی فعال در حوزه‌های فنی با حقوق مالکیت فکری

اکوسیستم‌های استارت‌آپی، با هدف پرورش استعدادهای جوان و به‌کارگیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، به منظور خلق ایده‌های نوآورانه و اختراع دستگاه‌هایی جدید، طراحی می‌شوند. با در نظر داشتن این موضوع، کشورهای مختلف، هم در مقیاس کلان سیاست‌گذاری خود و هم در سطوح پایین‌تر، در دانشگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های مختلف، ترویج و حمایت این رویکرد را دنبال می‌نمایند. در میان همه فعالیت‌های ترویجی و آموزشی موجود برای تولید ایده تا تجاری‌سازی آن، یکی از اصول مهمی که به‌دلیل بی‌توجهی و سطحی در نظر گرفتن آن، منجر به شکست یا آسیب شدید استارت‌آپ‌ها می‌گردد، توجه به مباحث حقوق مالکیت فکری است که تمرکز شدید بسیاری از این اکوسیستم‌ها را به خود جلب نموده است. در همین راستا، دانشگاه «VTU» هند، تصمیم گرفته است تا یک دوره آنلاین حقوق مالکیت فکری، برای دانشجویان مهندسی خود برگزار نماید. مقامات ارشد این دانشگاه، معتقدند که این اقدام، به دانشجویان کمک می‌نماید تا بسیاری از پروژه‌ها و اختراعات خود را از طریق سیستم پتنت مورد حفاظت قرار دهند.

لازم به ذکر است که بیش از ۵۰۰ شرکت فناور در حوزه‌های مختلف خودرو، داروسازی، علوم زیستی، ساخت و تولید و فناوری اطلاعات، از طریق تأسیس مراکز تحقیقاتی در هند، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود را به این کشور منتقل نموده‌اند و صنعت جهانی، به این کشور به‌عنوان یک مقصد ارجح می‌نگرد. با توجه به نیاز فعالیت‌های فناورانه به زیرساخت‌های مالکیت فکری و متخصصین آشنا به مباحث مربوطه، نیروهای آموزش‌دیده در این حوزه، به عنوان یک ضرورت اساسی بوده که تقاضای زیادی را در سال‌های آتی به همراه خواهد داشت. در همین راستا، برنامه آموزشی ترتیب داده شده، مبتنی بر نیازهای صنعت و با کمک کارشناسان حقوق مالکیت فکری، وکلای حقوقی، متخصصین صنعت و نهادهای ثبت اختراع، برگزار خواهد شد.

گفتنی است، این دوره آنلاین، از سوی مرکز آموزش‌های الکترونیکی این دانشگاه و با هدف پر کردن شکاف بین صنعت و دانشگاه برگزار می‌شود و متشکل از ۱۰ ماژول درسی است که در یک بازه زمانی سه ماهه، به مخاطبین ارائه خواهد شد. ارزشیابی هر یک از ماژول‌ها، بر مبنای تعدادی پروژه عملی است که روش‌های ثبت اختراع، ریسک‌های نقض پتنت و نیز، ارزیابی ایده‌های جدید و امکان ثبت آن‌ها در سیستم پتنت، از مهم‌ترین این پروژه‌ها محسوب می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day