توسعه یک سیستم تصفیه پساب از سوی تسلا
۱۸ آذر ۱۳۹۷ توسعه یک سیستم تصفیه پساب از سوی تسلا

بدون شک، تسلا در زمره یکی از پویاترین شرکت‌های صنعتی حال حاضر قرار دارد که تعهد خود نسبت به نوآوری و دستیابی به اهداف بلندپروازانه را، در پروژه‌های مختلف به خوبی نشان داده است. این فرهنگ جالب و منحصربه‌فرد که در صحبت‌های مدیران ارشد تسلا، از جمله «الون ماسک» و «جروم گویلن»، به صورت مرتب بر آن تأکید شده و حتی خبرساز هم می‌شود، بر فعالیت‌های ثبت اختراع این شرکت نیز اثرگذار بوده است.

پتنت اخیر تسلا، یکی دیگر از مواردی است که این رویکرد نوآورانه را به خوبی نشان می‌دهد. این پتنت، به معرفی یک سیستم تصفیه پساب هوشمند پرداخته که می‌تواند راه را برای صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌های عملیاتی باز کند. پتنت فوق که در سال ۲۰۱۷ میلادی، با نام «سیستم بازتولید هیدروکسید سدیم و اسید سولفوریک، از آب‌های پسماند حاوی یون‌های سدیم و سولفات»، در دفتر ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسید و درخواست «PCT» آن هم در ماه می سال جاری میلادی به ثبت رسیده بود، به تازگی و در تاریخ ۱۵ نوامبر، با شماره «WO/2018/207149»، انتشار یافته است.

یکی از فرایندهای رایج برای تصفیه پساب‌ها، شامل اسیدشویی توسط اسیدسولفوریک و خنثی‌سازی توسط هیدروکسیدسدیم است که در نتیجه آن، پسماندهای حاوی یون‌های سدیم و سولفات تولید می‌شود. با توجه به هزینه قابل توجه فرایند موجود و مضرات آن برای محیط‌زیست، لزوم ایجاد فرایندی تکمیلی یا جایگزین، برای تصفیه و بازتولید مواد مصرفی، بسیار راهگشا خواهد بود؛ چیزی که در سیستم ابداعی تسلا می‌توان به آن دست یافت.

گفتنی است، پتنت‌های انتشار یافته از سوی تسلا در طی چند ماه اخیر، نشان می‌دهد که تسلا بر بهبود ابعاد و جنبه‌های مختلف فرآیند تولید خود، به‌ویژه در زمینه باتری‌های الکتریکی متمرکز شده است. با این وجود، ورود این شرکت به حوزه تصفیه پساب‌های آبی، تا حدودی عجیب و به دور از حوزه کاری تسلا به نظر می‌رسد. البته اظهار نظرهایی نیز در این خصوص وجود دارد که در فرایندهای تولیدی مورد استفاده توسط کارخانه‌های تسلا، حجم زیادی پساب تولید شده که حاوی مقادیر قابل توجهی از یون‌های سولفات و سدیم است. با فرض صحت این اظهارنظرها، تسلا با ثبت این پتنت و تحقیقات مرتبط با این فناوری، به دنبال کاهش هزینه‌های تولیدی خود بوده است. اما با توجه به رویکرد ارائه تقاضانامه بین‌المللی «PCT» توسط این شرکت، به نظر می‌رسد که چیزی فراتر از ثبت یک فناوری که توسط خود شرکت مورد استفاده قرار خواهد گرفت، مد نظر است. سیاستی که ممکن است تجاری‌سازی گسترده یک فناوری جدید و در واقع حوزه کاری جدید را برای تسلا به دنبال داشته باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.