فعالیت‌های گسترده چین در حوزه ثبت اختراع
۱۸ آذر ۱۳۹۷ فعالیت‌های گسترده چین در حوزه ثبت اختراع

طی سال‌های اخیر، نوآوری به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی رشد اقتصادی و توسعه در چین بوده است. آخرین برنامه پنج ساله چین که تا سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه می‌یابد، نوآوری را در کنار هماهنگی، توسعه سبز، باز کردن فضای اقتصادی و به اشتراک‌گذاری، به عنوان یکی از پنج هدف کلیدی این کشور، در نظر گرفته است. در همین راستا، برای سال ۲۰۲۰ میلادی، افزایش نسبت هزینه‌های تحقیق و توسعه در تولید ناخالص داخلی، به ۲.۵ درصد، مدنظر سیاست‌گذاران این کشور قرار گرفته است. بدیهی است که یکی از زیرساخت‌های بسیار مهم برای دستیابی به این هدف، حفاظت از دارایی‌های فکری و به‌ویژه سیستم پتنت است که رشد انفجاری تعداد پتنت‌های چین طی سال‌های اخیر، همین امر را نشان می‌دهد. در طی پنج سال گذشته، میانگین رشد پرونده‌های ثبت اختراع در چین، برابر با ۲۵.۲ درصد بوده است که در کنار رشد ۸.۲ درصدی یوتیلیتی مدل‌ها و ۲۲.۹ درصدی پتنت‌های گرنت شده، افزایش خیره‌کننده پتنت‌ها را در چین به همراه داشته است.

 

شکل ۱- تعداد پرونده‌های ثبت اختراع، یوتیلیتی مدل‌ها و پتنت‌های گرنت شده چین در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی

 

یک نکته بسیار جالب پیرامون وضعیت ثبت اختراع در چین، نقش پررنگ و رو به افزایش مخترعین و شرکت‌های چینی، در فعالیت‌های ثبت و انتشار پتنت است. بنا بر آمار، سهم شرکت‌های چینی، از ۸۰.۵ درصد در سال ۲۰۱۳ میلادی، به بیش از ۸۹ درصد در سال ۲۰۱۷، افزایش یافته است. این روند، در ارتباط با یوتیلیتی مدل‌ها بیشتر به چشم می‌خورد، به‌طوری که در بازه پنج ساله مشابه، سهم چینی‌ها از یوتیلیتی مدل‌های به ثبت رسیده، بین ۹۸.۹ تا ۹۹.۴ درصد در نوسان بوده است.

لازم به ذکر است که در زمینه پتنت‌های گرنت شده، تا حدی وضعیت متفاوت است. با توجه به توانمندی‌های مالی و فناورانه شرکت‌های خارجی فعال در بازار چین، عملکرد آن‌ها موفق‌تر از موارد مشابه چینی است که موجب شده است تا سهم شرکت‌های چینی از پتنت‌های گرنت شده در سال ۲۰۱۷ میلادی، تا ۷۶.۸ درصد کاهش یابد. آمریکا، ژاپن و آلمان، با ۷، ۶.۶ و ۲.۱ درصد، در رده‌های نخست کشورهای دارای بیشترین پتنت‌های گرنت شده در چین محسوب می‌شوند.

گفتنی است، شرکت‌های بزرگ چینی، علاوه بر فعالیت‌های ثبت اختراع در این کشور، حفاظت از دارایی‌های فکری در سرتاسر جهان را دستور کار خود قرار داده‌اند. از صد شرکت بزرگ و نوآور چینی، ۳۹ شرکت، اقدام به ثبت و محافظت از حداقل ۱۰ درصد از دارایی‌های فکری خود در سطح بین‌المللی نموده‌اند. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی، برابر با ۲۰ شرکت بوده است. به نظر می‌رسد که فناوران چینی، در حال تغییر رویکرد و نگاه به بازارهای بین‌المللی، برای گسترش کسب‌وکارهای خود هستند.

حسین فریدی
حسین فریدی۱۳۹۷/۰۹/۱۹

سلام علیکم* با توجه به اینکه بیشترین در صد از بودجه تحقیقات و توسعه جهانی در ایالات متحده مصرف میشود و بیشترین تعداد دانشمندان و مخترعین و ابداع کنندگان جهانی در ایالات متحده اقامت دارند و بیشترین درصد دانشمندان H.C.R یا برجسته جهانی در ایالات متحده حضور دارند چگونه امکان دارد که تعداد اختراعات و پتنت های چین از ایالات متحده بیشتر است و ایالات متحده مقام دوم جهانی را در پتنت های افراد مقیم یا رزیدنت دارد؟ لطفاً پاسخ بنده را ارسال فرمایید

ADMIN
پاسخ مسئول سایت

با سلام

طی سال‌های اخیر، نوآوری به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی رشد اقتصادی و توسعه در چین بوده است. حمایت‎های دولتی، قوانین ثبت اختراع، تلاش برای اداره یک سیستم مالکیت فکری قوی، تلاش برای اخذ جایگاه برتر در جهان چه از نظر فناوری و چه بازار و هزاران مورد دیگر، منجر شده که چین تلاش فراوانی در راستای حقوق مالکیت فکری داشته باشد که در سال‎های اخیر اثرات قابل ملاحظه‎ای را هم در بر داشته. بعلاوه چین با توجه به تمایل در کسب بازار در کشورهای مختلف، نسبت به ثبت اختراعات در آن کشورها هم اقدام می‎کند که برای این کشور لازم است ثبت در خود چین را شرکت‎ها و محققین داشته باشند.

از طرف دیگر، جمعیت این کشور را هم بایستی در نظر داشت. در کنار این موارد تفاوت‎هایی در قوانین ثبت اختراعات کشورهای مختلف وجود دارد که میزان سخت‎گیری‎های متفاوتی را به دنبال خواهد داشت. استفاده از سیستم‎های یوتیلیتی مدل در کشورهایی مثل چین از نمونه‎هایی در این خصوص است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day