رقابت در زمینه ارائه نسل جدیدی از گوشیهای هوشمند تاشو و انعطافپذیر، بهصورت کاملاً تنگاتنگ و با حضور غولهای این حوزه، در حال پیشروی است. از طرفی، سامسونگ وعده تجاریسازی قریبالوقوع این نسل از گوشیهای خود را میدهد، پتنت مرتبط با آن را ثبت میکند و در راستای حفاظت در محدوده جغرافیایی گستردهتر، اقدام به ثبت تقاضانامه بینالمللی «PCT» برای آن مینماید و از طرف دیگر، رقبایی چون موتورلا، با مطرح نمودن عیوبی مثل چروک شدن صفحه پس از تا شدن، به دنبال رفع آنها هستند.
سونی، به عنوان یکی از شرکتهای صاحبنام در حوزه گوشیهای هوشمند، نمیخواهد از این کارزار عقب بماند. فعالیتهای ثبت اختراع سونی، حاکی از طراحیهای جدید این شرکت بوده که حرفی جدا از آنچه رقبا میگویند، ارائه میدهد. رقابت در این بازار پرمخاطب، چیزی است جذاب که هیچ شرکتی نمیخواهد حتی قدمی پا پس بکشد، چراکه کمی عقب ماندن از بازار و تقاضای مخاطب، میتواند به شکستی غیر قابل جبران منجر گردد. پتنت جدید سونی، از گوشی هوشمندی رونمایی میکند که علاوه بر تاشو بودن، شفاف است و کاربر میتوان با نگاه به یک طرف گوشی، پشت آن را نیز مشاهده نماید.
این پتنت که در ۲۲ نوامبر سال جاری میلادی، با شماره «US20180336851A1» منتشر شده است، میتواند بیانگر حرکتی نو در راستای طراحی و تولید گوشیهای تاشو و انعطافپذیر باشد، چیزی که توسط شرکتهای مختلف، با رویکردهای متفاوتی ارائه شده است. به عنوان مثال، مایکروسافت، احتمال استفاده از یک لولای ۳۶۰ درجه را در دستگاه آندرومدای خود داده است. شرکتهای دیگری همچون «LG» هم، از برخی طراحیهای احتمالی خود رونمایی نمودهاند.
سونی در طراحی خود در پتنت جدید، دو صفحه نمایش برای گوشی هوشمند در نظر گرفته است، چیزی که از نقطه نظر کاربر، کاملاً منحصربهفرد است. اما تجربه بکارگیری سیستم پتنت توسط شرکتهای بزرگ فناور، خصوصاً در حوزههایی که به یک باره در بازار رقابتی توسعه ایده قرار میگیرد، حاکی از آن است که برخی از این شرکتها، تنها به منظور بستن دست رقیب برای ارائه برخی ایدههای جدید، اقدام به ثبت پتنت مینمایند. در نتیجه، رویکرد واقعی سونی برای ارائه این پتنت و اینکه آیا به دنبال تجاریسازی آن است یا خیر، هنوز مشخص نیست.