صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، راهکاری برای رفع چالش‌ها در صنعت خودروهای خودران
۲۴ آذر ۱۳۹۷

صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، راهکاری برای رفع چالش‌ها در صنعت خودروهای خودران

همگرایی فناوری‌های مورد استفاده در خودروهای خودران، موجب شده است تا تعامل بین شرکت‌های خودروساز و برخی تأمین‌کنندگان فناوری، مانند شرکت‌های مخابراتی، به چالشی جدی بدل شود. از یک طرف، دارندگان فناوری‌های مهم پتنت شده در این حوزه، که بعضاً شامل پتنت‌های ضروری استاندارد «SEPs» نیز می‌شوند، خواهان صدور مجوزهای بهره‌برداری برای شرکت‌های متقاضی هستند. از سوی دیگر، شرکت‌های خودروساز، دارای فرهنگ کاری نسبتاً متفاوتی بوده که مبتنی بر دریافت رایگان فناوری و حقوق مرتبط با آن، برای استفاده در نسل جدید خودروهای خودران است. همین همگرایی و همپوشانی فناوری‌ها و سرعت بالای پیشرفت‌های فناورانه، در کنار تفاوت فرهنگی و انتظارات متضاد، موجب شده است تا برخی از شرکت های فناور فعال در حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی، رادارهای مخابراتی، سیستم‌های «5G»، وارد دعوی‌های حقوقی علیه شرکت‌های خودروساز شوند.

بنا بر گزارش «Managing IP»، در حال حاضر نوعی برخورد فرهنگ‌های متمایز، بر صنعت خودروهای خودران حکم‌فرما شده که تمامی ذینفعان را با دشواری‌هایی روبرو نموده است. از یک‌سو، شرکت‌های خودرویی تمایلی برای ورود به پرونده‌های حقوقی پرهزینه و زمان‌بر نداشته و از سوی دیگر، صاحبان پتنت‌های ضروری استاندارد، بر دریافت حق امتیاز حقوق مالکیت فکری خود تأکید دارند و به هیچ عنوان، دوست ندارند تا این جریان درآمدی بسیار سودآور را از دست بدهند. از دید صاحب‌نظران حوزه مالکیت فکری، راهکار مؤثر برای رفع این چالش، توافق‌های مبتنی بر مجوزهای بهره‌برداری از پتنت است که می‌تواند خواسته‌های طرفین را تأمین نماید، چیزی که نمونه مشابه آن، اخیرآً میان فولکس‌واگن و غول صنعت نیمه‌هادی‌ها، برودکام، به امضا رسید.

گفتنی است، دفتر ثبت اختراعات اروپا «EPO»، به تازگی اقدام به انتشار گزارشی از برترین شرکت‌های ثبت‌کننده پتنت در حوزه فناوری‌های هدایت خودکار وسایط نقلیه در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ میلادی نموده است که در بین ۲۵ شرکت برتر، تنها ۹ شرکت خودروساز دیده می‌شوند. در کنار این ۹ خودروساز، شش شرکت فعال در حوزه «ICT»، چهار شرکت فعال در حوزه مخابرات، و سه شرکت نیز فعال در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات الکترونیک مربوطه می‌باشند و سه شرکت باقیمانده نیز، در سایر حوزه‌های حمل‌و‌نقل فعالیت می‌نمایند. این فعالیت گسترده شرکت‌های فناور در کنار خودروسازان، به نحوی در حال پیشروی است که حتی در میان پنج شرکت برتر فعال در حوزه خودروهای خودران، تنها نام یک خوروساز به چشم می‌خورد. شرکت‌های سامسونگ، اینتل، کوآلکام، «LG» و روبرت بوش، به ترتیب با ۶۲۴، ۵۹۰، ۳۶۱، ۳۴۸ و ۳۴۳ درخواست پتنت، در رده‌های اول تا پنجم فهرست مذکور قرار دارند.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران
۸ بهمن ۱۳۹۸

مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران

کانون پتنت ایران، در همکاری مشترک خود با انستیتو پاستور ایران، اقدام به برگزاری یک مدرسه زمستانه مالکیت فکری می‌نماید. این مدرسه زمستانه، با هدف آموزش در حوزه مالکیت فکری و به طور خاص پتنت، در مورخ سوم لغایت پنجم اسفندماه سال جاری برگزار می‌گردد. اهداف مورد نظر در این دوره سه روزه، آشنایی مخاطبین با مالکیت فکری با تأکید بر ثبت اختراع، آشنایی با مفاهیم ثبت اختراع برای کسانی که با این حوزه به صورت عملی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همچنین آموزش فرایند ثبت اختراع در ایران می‌باشد.

کارگاه آموزشی
۲ بهمن ۱۳۹۸

کارگاه آموزشی "شکار فرصت‌های تجاری‌سازی به کمک پتنت" را از دست ندهید!

ثبت اختراع، ابزاری تجاری برای حفاظت از دارایی‌های فکری بوده و نباید به آن تنها به عنوان یک ابزار علمی اتکا نمود. در همین راستا، کانون پتنت با تأکید بر پتانسیل‌های شایان ذکر پتنت‌ها برای ایجاد درآمد، اقدام به برگزاری برخی کارگاه‌های ویژه نموده که یکی از این نمونه دوره‌ها، در تاریخ ۱۶ و ۱۷ بهمن‌ماه سال جاری، با عنوان «شکار فرصت‌های تجاری‌سازی به کمک پتنت» برگزار می‌گردد.

گزارش اولیه فعالیت‌های تحقیقاتی آموزشی دفتر ثبت اختراع اروپا با محوریت نوآوری و پتنت
۱۲ بهمن ۱۳۹۸

گزارش اولیه فعالیت‌های تحقیقاتی آموزشی دفتر ثبت اختراع اروپا با محوریت نوآوری و پتنت

دفتر ثبت اختراع اروپا، در راستای برنامه‌های تحقیقاتی آموزشی خود در خصوص نوآوری و پتنت، اقدام به انتشار نتایح اولیه نموده است. این نتایج که در قالب شش گزارش پژوهشی آماده گردیده، موضوعاتی همچون تأمین مالی نوآوری، انتقال دانش و فناوری، رهگیری اختراعات در بازار و روند رشد و توسعه فناوری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را هدف قرار داده است.

EPO
تلاش‌های «IP5» برای تدوین سیاست‌های مالکیت فکری در زمینه هوش مصنوعی
۷ بهمن ۱۳۹۸

تلاش‌های «IP5» برای تدوین سیاست‌های مالکیت فکری در زمینه هوش مصنوعی

پنج دفتر بزرگ مالکیت فکری، جلسه افتتاحیه کارگروه مشترک خود در زمینه فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی را در برلین برگزار نمودند. هدف اصلی از تشکیل این کارگروه، شناسایی حوزه‌هایی بود که در بهبود فرآیندهای ثبت اختراع، می‌توانند بیشترین بهره را از هوش مصنوعی ببرند. علاوه بر این، به‌کارگیری الزامات ثبت اختراع در حوزه فناوری هوش مصنوعی و مدیریت پرونده‌های ثبت اختراع ایجاد شده توسط ماشین‌ها، از اهداف جانبی این کارگروه محسوب می‌شود.

EPO
شکل‌گیری یک همکاری فناورانه به منظور استفاده از هوش مصنوعی برای تولید داروهای جدید
۲۹ دی ۱۳۹۸

شکل‌گیری یک همکاری فناورانه به منظور استفاده از هوش مصنوعی برای تولید داروهای جدید

شرکت «اکسلجیا» که در زمینه تحقیق و توسعه مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارائه داروهای جدید متمرکز است، به منظور توسعه و تجاری‌سازی داروهای مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های سرطانی، وارد یک همکاری فناورانه با غول داروسازی آلمانی، یعنی «بایر» شده است. بر این اساس، «اکسلجیا» در راستای انجام آزمایشات بالینی خود، واجد شرایط برای دریافت مبلغ ۲۰۴ میلیون پوند به عنوان پیش‌پرداخت و گرنت تحقیقاتی بوده و حتی پیش‌بینی شده که از محل فروش آتی محصولات نیز، حق امتیازی نصیب این شرکت گردد.

Insider
کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو
۶ بهمن ۱۳۹۸

کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو

تسلا موفق به تولید شیشه‌های جدیدی برای خودروهای خود شده است که علاوه بر کاهش محسوس سروصدای محیط، قادر به کنترل بهتر دما در داخل وسایط نقلیه نیز می‌باشد. این شیشه‌ها، دارای ساختار خاصی متشکل از سوراخ‌های ریز و عایق‌بندی شده هستند که کاهش سروصدا و تنظیم راحت‌تر درجه حرارت داخل خودرو را ممکن می‌نماید.

electrek