تشویق شرکت‌های عمانی برای بهره‌گیری از اطلاعات مندرج در پتنت‌ها
۲۵ آذر ۱۳۹۷ تشویق شرکت‌های عمانی برای بهره‌گیری از اطلاعات مندرج در پتنت‌ها

وزارت بازرگانی و صنعت عمان، تصمیم دارد که از طریق یک سرویس خاص، اطلاعاتی را درباره اختراعات ارائه نماید که برای نوآوران و شرکت‌های فعال در این کشور، بسیار مفید خواهد بود. این سرویس، اطلاعات و جزئیات بسیار سازنده‌ای را در خصوص ثبت اختراعات صورت گرفته توسط افراد بومی یا خارجی ارائه نموده که می‌تواند گامی بسیار مثبت، در راستای توسعه فناوری‌های مختلف باشد.

سیستم اطلاع‌رسانی مذکور، به فناوران کمک نموده که فناوری‌هایی که پیشتر به ثبت رسیده‌اند را مشاهده نموده و در انتخاب حوزه فعالیت خود و همچنین توسعه فناوری‌های مد نظرشان، از آن استفاده نمایند. همچنین، این سیستم، گامی بسیار مثبت در راستای ایجاد مصونیت و حفاظت از اختراعات به ثبت رسیده خواهد بود. بر اساس اعلام بخش مالکیت فکری این وزارتخانه، اطلاعات ارائه شده در این سرویس، صرفاً مربوط به موارد فنی بوده و اطلاعات حقوقی مربوطه، توسط دفاتر ثبت اختراع، اعلام می‌گردد.

مجموعه اطلاعاتی مورد نظر، با توجه به اهمیت وافر پتنت‌ها برای انتقال فناوری، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و تشویق شرکت‌ها به تحقیق و توسعه، راه‌اندازی شده و نشان دهنده جلب توجه مقامات مسئول کشور عمان، به مسئله بهره‌گیری از اطلاعات موجود در پتنت‌ها، برای دسترسی به فناوری‌های جدید و همچنین جلب توجه شرکت‌های فناوران جهان، برای ورود به این کشور، طراحی شده است. پتنت‌ها، منابع غنی‌ای از اطلاعات فنی گسترده‌ای هستند که فناوری‌های روز جهان را معرفی می‌کنند، اطلاعات منحصر به فردی که شاید در هیچ منبعی غیر از همین پتنت‌های به ثبت رسیده، قابل دسترسی نباشد. این منبع غنی اطلاعاتی، به شرکت‌های مختلف کمک نموده که از دوباره‌کاری جلوگیری کنند و به منظور توسعه تجهیزات و محصولات خود و یا شروع تولید یک محصول جدید، هزینه‌های بسیار بالای تحقیق و توسعه را متحمل نشوند.

در ادامه اعلامیه ارائه شده توسط وزارت بازرگانی و صنعت عمان، آمده است که الزام افشای اطلاعات فنی مندرج در درخواست‌های ثبت پتنت، تعادل لازم را برای سیستم پتنت و حقوق انحصاری اعطا شده به صاحبان امتیاز پتنت‌های فوق، فراهم می‌آورد. به عبارت دیگر، از یک طرف، حقوق انحصاری مذکور، موجب افزایش انگیزه مخترعین و فناوران برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در فعالیت‌های تحقیق و توسعه شده و از سوی دیگر، الزام افشای اطلاعات، موجب می‌شود تا دسترسی به فناوری‌های تازه توسعه یافته، برای عموم مردم فراهم گردد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.