توافقنامه جدید نوکیا این بار با یک تولیدکننده چینی گوشی‌های هوشمند
۲۶ آذر ۱۳۹۷ توافقنامه جدید نوکیا این بار با یک تولیدکننده چینی گوشی‌های هوشمند

نوکیا و سازنده چینی گوشی‌های هوشمند، اوپو «OPPO»، از امضای یک توافقنامه مجوز بهره‌برداری از پتنت خبر داده‌اند. اگرچه شرایط بین طرفین این قرارداد، به صورت محرمانه بوده و هیچ یک از شرکت‌های نوکیا و اوپو، حاضر به اظهار نظر در خصوص جزئیات آن نشده‌اند، اما چیزی که مشخص است، این است که اوپو در یک بازه چندساله، پرداخت‌های منظمی به نوکیا خواهد داشت.

تنها شواهدی که در خصوص جزئیات این قرارداد محرمانه وجود دارد، سخنان «ماریا وارسلونا»، مدیریت شرکت نوکیا است که در این خصوص اعلام نموده: «اوپو، یکی از رهبران صنعت گوشی‌های هوشمند است و ما خوشحالیم که مجوز نوکیا را به آن‌ها داده‌ایم. این توافق، برنامه جهانی ما برای صدور مجوز را بیشتر تأیید می‌کند». با وجود عدم شفافیت خبری در خصوص اطلاعات موجود در قرارداد، چیزی که مسلم است، سود هر دو شرکت، در نتیجه این همکاری است؛ اوپو می‌تواند از موقعیت و تخصص نوکیا، به‌عنوان یک شرکت پیشرو در جهان در حوزه فناوری ارتباطات، برای دست یافتن به محصولات نوآورانه و با کیفیت استفاده نماید و نوکیا نیز به دنبال استراتژی درازمدت خود، برای واگذاری مجوز بهره‌برداری به شرکت‌های مختلف، از عواید دریافتی از طرف مقابل، بهره می‌برد.

گفتنی است، نوکیایی که این روزها می‌شناسیم، با نوکیایی که سال‌های پیش از این، با توجه به بازار اشباع شده از گوشی‌های همراهش می‌شناختیم، تفاوت عمده‌ای دارد. نوکیا، تمرکز بیشتری بر روی سودآوری از طریق واگذاری مجوزهای بهره‌برداری از گنجینه‌ای از پتنت‌های مختلف خود، به شرکت‌های مختلف، از جمله تولیدکننده‌های گوشی‌های هوشمند نموده است. این چیزی است که توسط خود نوکیا و همچنین شرکت‌های همکارش در حوزه مالکیت فکری، بارها اعلام شده است. به عنوان مثال، در سال گذشته میلادی، «آکوا لایسنسینگ»، اعلام نمود که نوکیا قصد عرضه عمومی بیش از ۶۰۰۰ پتنت خود را دارد. پس از آن هم، آکوآ که وظیفه مدیریت عرضه و فروش دومین سبد از اختراعات نوکیا را نیز داشت، خبر از عرضه عمومی جدید نوکیا که شامل ۵۵۷ پتنت بود را اعلام نمود.

شایان ذکر است که نوکیا، با توجه به استراتژی جهانی خود برای واگذاری گسترده مجوز بهره‌برداری از پتنت‌هایش، با شرکت‌های مختلفی، از جمله اپل و هوآووی نیز توافقنامه‌هایی را به امضا رسانده است. همچنین، نوکیا وارد دعوی‌های حقوقی بسیاری نیز با شرکت‌های مختلف شده است که برخی مانند اپل را در نهایت مجبور به پرداخت غرامت و ورود به توافق نموده و با برخی مانند بلک‌بری نیز، با وجود متهم شدن نوکیا، مسئله را در سکوتی خبری و با یک توافق دوطرفه، منتفی نموده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.