پیشتازی همتای چینی گوگل در حوزه هوش مصنوعی
۰۱ دی ۱۳۹۷ پیشتازی همتای چینی گوگل در حوزه هوش مصنوعی

با توجه به رویکرد مثبت شرکت‌های فناور جهان به حوزه هوش مصنوعی و همچنین تمایل شدید آن‌ها به حفاظت از دستاوردهای حاصل شده در این حوزه، تعداد درخواست‌های ثبت اختراع مربوطه در سال‌های اخیر، با رشد شدیدی همراه بوده است. بر اساس گزارش انجمن حفاظت از حقوق ثبت اختراع چین، بایدو «Baidu»، که برخی آن را همتای چینی گوگل می‌دانند، بیشتر از هر شرکت دیگری در چین، درخواست ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی ارائه داده است. بر اساس آنالیز صورت گرفته در خصوص پتنت‌های مرتبط با هوش مصنوعی، این موتور جستجوی چینی که ارزش آن ۱۹۱ میلیارد دلار برآورد شده است، تعداد ۲۳۶۸ اختراع ثبت‌شده، در حوزه هوش مصنوعی دارد.

پس از بایدو، آکادمی علوم چین  با ۲۰۳۶ پتنت، مایکروسافت با ۱۶۴۸ پتنت، تنسنت با ۱۱۶۸ مورد و سامسونگ با ۱۰۴۷ عدد، از پیشتازان دیگر ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی هستند. بر اساس گزارش منتشر شده، بایدو در چهار حوزه اصلی هوش مصنوعی که عبارت است از پردازش زبان طبیعی «natural language processing»، جستجو و توصیه هوشمند «smart search and recommendation»، تشخیص گفتار «speech recognition» و خودروی خودران «autonomous driving»، به صورت کاملاً فعالانه عمل نموده و در هر یک از این حوزه‌ها، با عملکردی منحصربه فرد، به ترتیب، ۶۹۳، ۵۷۶، ۵۷۰ و ۱۵۵ ثبت اختراع داشته است.

هوش مصنوعی، یکی از حوزه‌های بسیار جذاب، برای بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف فناوری‌های نوین به شمار می‌رود. از مسیریابی خودرو و ایمن‌سازی رانندگی  گرفته، تا تولید یک اپلیکیشن ساده برای بررسی احساسات کاربر، همه و همه، از قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره گرفته‌اند. کاربردهای فراوان این حوزه نسبتاً نوین، تا حدی است که حتی نهادهای مختلف، از جمله نهادهای مالکیت فکری معتبر جهان نیز نسبت به آن عکس‌العمل نشان داده و از کارکردهای آن استفاده می‌نمایند. در گردهمایی سالانه «IP5» که در ماه ژوئن سال جاری میلادی برگزار شد، هوش مصنوعی به عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های استراتژیک برای دفاتر پنج‌گانه ثبت اختراع مطرح گردید. حتی سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO» نیز، ابزار جدید ترجمه خود، «WIPO Translate»، را مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده است.

گزارش‌های پیشین در خصوص فعالیت کشورهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی، حاکی از آن بود که در این حوزه، آمریکا از نظر امکانات زیرساختی، فناوری، سخت‎افزار و اطلاعات، با اختلافی فاحش نسبت به دیگر کشورها، قرار دارد و شانس شرکت‌های چینی برای به چالش کشیدن رهبری مطلق آمریکا، نسبتاً کم و محدود به برخی زمینه‌های خاص است. با این حال، به نظر می‌رسد که نرخ پیشرفت شرکت‌های چینی، بسیار بالاتر از مقادیر پیش‌بینی شده بوده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day