باز شدن درب صندوقچه پتنت‌های تسلا به روی خوروسازان؛ محدودیت یا مصونیت؟!
۰۲ دی ۱۳۹۷

باز شدن درب صندوقچه پتنت‌های تسلا به روی خوروسازان؛ محدودیت یا مصونیت؟!

در سال ۲۰۱۴ میلادی، ایلان ماسک اعلام نمود که به دنبال ارائه پتنت‌های تسلا، به صورت منبع باز «open-source» است. او اظهار داشت که انجام این کار، امکان افزایش رشد بازار خودروهای الکتریکی را فراهم می‌نماید. به دنبال این اظهارنظر کوتاه و بدون ذکر جزئیات، تسلا اطلاعات اضافی پیرامون این مسئله را در قالب یک الگو، به نام «تعهد پتنت»، ارائه نموده است. این الگو، بیان می‌کند که «تسلا برای نقض پتنت‌هایش توسط دیگران، برای هرگونه فعالیت مربوط به وسایل نقلیه الکتریکی و یا تجهیزات مرتبط با آن، تا زمانی که با حسن نیت رفتار شود، هیچ شکایتی نخواهد کرد.»

تسلا، صاحب طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها، از سیستم‌های حرارتی گرفته تا دستگیره‌های در است. «تعهد پتنت»، این امکان را برای شرکت‌ها ایجاد نموده، تا از فناوری‌های تحت پوشش انحصاری تسلا، استفاده نمایند. با این حال، شرکت‌هایی که می‌خواهند از فناوری پتنت شده تسلا استفاده کنند، باید چند محدودیت اصلی موجود در این تعهد را بررسی نمایند. تعهد بیان می‌دارد که تسلا تا زمانی کسی را برای نقض پتنت مورد تعقیب قضایی قرار نمی‌دهد که «با حسن نیت رفتار نماید». برای تعریف حسن نیت نیز، بیان می‌دارد که لازم است، کارهای زیر را انجام نداده باشد:

  • در هر گونه پتنت یا سایر حقوق مالکیت فکری، علیه تسلا یا در هر پتنت، علیه یک شخص ثالث، برای استفاده‌اش از فناوری مربوط به وسایل نقلیه الکتریکی و یا تجهیزات مرتبط، ادعایی داشته باشد یا به دیگران در این ادعا کمک نماید یا هرگونه منفعت مالی در چنین ادعایی داشته باشد.
  • ثبت اختراعات تسلا را به چالش بکشد، یا به دیگران کمک نماید که آن‌ها را به چالش بکشند و یا در هر گونه چالش برای هر کدام از آن‌ها، منفعت مالی داشته باشد.
  • هر محصول «knock-off» را بفروشد یا وارد بازار نماید، یا کمک‌های مادی به طرف دیگری که این کار را انجام می‌دهد برساند. (برای مفهوم «knock-off» نیز، مثالی ارائه نموده است که توسط تقلید یا کپی کردن از طراحی یا ظاهر یک محصول تسلا ایجادشده یا نشان‌دهنده همکاری با تسلا یا تأیید تسلا از آن باشد.)

بر اساس این تعهد، شرکت‌هایی که قصد استفاده از اختراعات تسلا را دارند، حق هیچ‌گونه ادعای ثبت اختراع یا مالکیت فکری، علیه تسلا را نخواهند داشت و این، شامل نقض علائم تجاری، کپی‌رایت و همچنین اسرار تجاری است. بنابراین، برای مثال، اگر تسلا کد منبع یک شرکت را خط به خط کپی کند، باید این شرکت از حمایت ارائه‌شده توسط تعهد محروم شود تا بتواند حقوق خود را اجرا نماید.

همچنین، در صورتی که یک شرکت، علیه یک شخص ثالث، برای استفاده از فناوری مربوط به وسایل نقلیه الکتریکی و یا تجهیزات مرتبط با آن، هر گونه شکایتی در خصوص حقوق پتنت داشته باشد، چنین شرکتی با حسن نیت رفتار نکرده است. بنابراین، قبل از استفاده از فناوری‌های پتنت شده تسلا، شرکت باید تعیین نماید که آیا مایل است موافقت کند که علیه هیچ شرکتی، در هر نقطه از جهان که در بازار خودرو الکتریکی کار می‌کند، ادعایی نداشته باشد. این ممکن است معامله‌ای باشد که یک شرکت مایل به انجام آن است، اما تصمیمی نیست که به آسانی گرفته شود. اگر رقبا قادر به استفاده از فناوری پتنت شده شرکت باشند، ممکن است به دست آوردن مزایای رقابتی در بازار، بسیار دشوار گردد.

محدودیت دوم، عدم توانایی شرکت‌های استفاده کننده از این تعهد، برای به چالش کشیدن اعتبار پتنت‌های تسلا است. اگرچه معمولاً در قراردادهای واگذاری مجوز بهره‌برداری از پتنت، چنین مواردی ذکر می‌گردد، اما باید در نظر داشت که در اینجا، محدودیت شامل تمامی پتنت‌های تسلا است، نه فقط پتنتی که شرکت از آن استفاده می‌کند. همچنین، این تعهد نیاز به این دارد که شرکت هیچ منفعت مالی بابت به چالش کشیدن ثبت اختراع تسلا، توسط هر فرد یا مجموعه دیگری، نداشته باشد.

اگرچه تعهدات ثبت اختراع تسلا، به شرکت‌های فعال در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی، فرصت فوق‌العاده‌ای می‌دهد، اما فرصتی است که ریسک بزرگی را هم به همراه دارد. موافقت به پیروی از تعهد، می‌تواند به طور قابل‌توجهی، توانایی شرکت را برای حفاظت، دفاع و ادعای مالکیت فکری خود، محدود نماید. شرکت باید قبل از تصمیم به استفاده از پیشنهاد تسلا، این پیامدها را در برابر مزایای استفاده از فناوری‌های تسلا، بسنجد.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم آموزشی بهار ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران
۶ فروردین ۱۳۹۹

انتشار تقویم آموزشی بهار ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در راستای سیاست‌های خود مبنی بر تدوین برنامه‌های مدون آموزشی که در ابتدای هر فصل از سال ارائه می‌گردد، اقدام به انتشار تقویم بهار ۹۹ نموده است. بر اساس این تقویم جدید، در سه ماهه ابتدایی سال جاری، کانون پتنت ایران ۹ رویداد را در برنامه‌های آموزشی خود قرار داده است که متقاضیان می‌توانند از فرصت‌های موجود برای شرکت در این رویدادها استفاده نمایند.

همکاری «TSMC» با رقیب اروپایی برای توسعه فناوری «GaN»
۲۱ اسفند ۱۳۹۸

همکاری «TSMC» با رقیب اروپایی برای توسعه فناوری «GaN»

شرکت‌های «TSMC» و «STMicroelectronics»، به عنوان دو غول صنعت نیمه‌هادی جهان، از یک همکاری فناورانه جدید خبر داده‌اند. بر اساس این همکاری، «STMicroelectronics» که یک تولیدکننده فرانسوی-ایتالیایی لوازم الکترونیک و نیمه‌هادی است و در واقع پردرآمدترین شرکت اروپایی در این حوزه به شمار می‌رود، به منظور تسریع در توسعه فناوری‌های مرتبط با «GaN»، به‌ویژه در صنعت خودرو (مبدل و شارژ خودروهای هیبریدی و برقی)، از فناوری‌های پتنت شده شرکت تایوانی «TSMC» کمک خواهد گرفت.

Compound Semiconductor
برتری مطلق چین در فعالیت‌های ثبت اختراع مرتبط با فناوری‌های پیشرفته
۱۷ اسفند ۱۳۹۸

برتری مطلق چین در فعالیت‌های ثبت اختراع مرتبط با فناوری‌های پیشرفته

بررسی‌ها در خصوص فعالیت‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که شرکت‌های فناور چینی، موفق به پیشی گرفتن از رقبای آمریکایی خود شده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده، چین در ۹ گروه از مجموع ۱۰ گروه فناوری‌های پیشرفته، از جمله هوش مصنوعی، دارو، خودروهای خودران، بلاک‌چین، امنیت سایبری، واقعیت مجازی، باتری‌های لیتیوم یونی، پهپادها و پلیمرهای هادی، در صدر کشورهای جهان قرار گرفته و تنها در محاسبات کوانتومی از آمریکا عقب مانده است.

RT
ناکامی چین در تصاحب سمت مدیرکلی سازمان جهانی مالکیت فکری
۱۹ اسفند ۱۳۹۸

ناکامی چین در تصاحب سمت مدیرکلی سازمان جهانی مالکیت فکری

کاندیدای سنگاپوری، با شکست رقیب چینی خود، به‌عنوان مدیرکل جدید سازمان جهانی مالکیت فکری انتخاب شد. «دارن تانگ» که در حال حاضر مدیر اجرایی دفتر مالکیت فکری سنگاپور است، با کسب ۵۵ رأی از کمیته هماهنگی وایپو، خانم «بینینگ وانگ» از چین با ۲۸ رأی را شکست داده و به‌عنوان پنجمین مدیرکل این سازمان معرفی گردید.

WIPO
عملکرد قابل توجه «ایکس‌پنگ موتورز» در خصوص فناوری‌های هوشمند در خودروها
۲۶ اسفند ۱۳۹۸

عملکرد قابل توجه «ایکس‌پنگ موتورز» در خصوص فناوری‌های هوشمند در خودروها

شرکت «ایکس‌پنگ موتورز» که عمده فعالیت‌های خود را بر توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های هوشمند مرتبط با خودروها متمرکز نموده است، در سال ۲۰۱۹ میلادی، موفق به قرارگیری در صدر دارندگان پتنت‌های این حوزه در بین خودروسازان چینی شده است. استراتژی تهاجمی این شرکت در ثبت اختراعات پیشرفته خودرویی، یک سال شلوغ و پر فراز و نشیب را برای این خودروساز به همراه داشته، به‌طوری که با ۷۴۲ پتنت انتشار یافته، خود را در میان بیست متقاضی ثبت اختراع در صنعت خودرو قرار داده است.

Inside EVs
ترک سیگار به کمک سیگار الکترونیکی مجهز به هوش مصنوعی
۲۵ اسفند ۱۳۹۸

ترک سیگار به کمک سیگار الکترونیکی مجهز به هوش مصنوعی

یک شرکت تولیدکننده سیگارهای الکترونیکی، به دنبال استفاده از فناوری‌های نوظهور برای کمک به ترک سیگار است. بنا بر پتنت جدید به ثبت رسیده توسط شرکت «جوول»، دستگاه ابداعی مجهز به فناوری هوش مصنوعی بوده و با محدود کردن مصرف روزانه نیکوتین، به کاربران کمک می‌کند تا به تدریج اقدام به ترک سیگار نمایند.

The Verge