عدم آگاهی از حقوق مالکیت فکری؛ چالش بزرگ کسب‌وکارهای کوچک و متوسط
۰۲ دی ۱۳۹۷ عدم آگاهی از حقوق مالکیت فکری؛ چالش بزرگ کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

امروزه، فعالیت‌های کارآفرینانه و راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا، به یکی از روندهای محسوس و کلیدی در جوامع مختلف، بدل شده است. در اغلب کشورها، شرکت‌های کوچک و متوسط «SMEs»، بیش از ۹۰ درصد از کسب‌وکارها را تشکیل می‌دهند. همچنین، آن‌ها سهم حداقل ۶۰ درصدی در اشتغال داشته و از این منظر، بسیار مورد توجه سیاست‌گذاران ارشد کشورها هستند. مدیریت روزمره فعالیت‌ها در یک کسب‌وکار کوچک یا متوسط، موجب می‌شود تا مالک کسب‌وکار، زمان بیشتری را به آن اختصاص داده و طبیعتاً از مواردی همچون دزدی و سرقت اموال و دارایی‌های فیزیکی و یا حتی سرقت‌های سایبری، جلوگیری نماید. با این حال، بسیاری از فعالان صنایع کوچک و متوسط، برای اموال نامشهود و دارایی‌های فکری خود، به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین منابع سازمانی، اهمیت کافی نمی‌دهند. این امر، به‌ویژه در استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته که عمده دستاورد و دارایی شرکت، دانش یا فناوری توسعه یافته است، اهمیتی مضاعف می‌یابد. دلیل عدم توجه این دسته از شرکت‌ها به حقوق مالکیت فکری، عمدتاً هزینه‌های قابل توجه و همچنین، عدم آگاهی کافی از اهمیت مسئله است.

بنا بر گزارش «Insurance Business Mag»، اهمیت مقابله با تهدیدها و مخاطرات در خصوص حقوق مالکیت فکری، همانند اهمیت بیمه نمودن اموال و سرمایه است. همان‌طور که غفلت از بیمه نمودن دارایی‌های ارزشمند را می‌توان به‌صورت کاملاً ملموس، در مواقعی همچون تصادف خودرو، سرقت یا آتش‌سوزی آپارتمان محل زندگی، مشاهده نمود، آسیب‌های ناشی از عدم حفاظت از دارایی‌های فکری نیز کاملاً محسوس خواهد بود. با این وجود، عمده فعالان صنایع کوچک و متوسط، درکی از خطراتی که می‌تواند آن‌ها را تهدید نماید، ندارند.

گفتنی است، علاوه بر ایجاد آگاهی و استفاده از ابزارهای مالکیت فکری که می‌تواند یک چتر حمایتی ویژه و مؤثر برای دارایی‌های فکری ایجاد نماید، برخی از شرکت‌های بیمه، اقدام به ارائه بیمه‌های مرتبط با دارایی‌های فکری نموده‌اند که به شرکت‌ها، در موارد خاصی نظیر ورود به یک جدال حقوقی پرهزینه نقض پتنت، کمک می‌کند. با توجه به فعالیت‌های گسترده باج‌گیران پتنت، ثبت دارایی‌های فکری، لزوماً به معنای رفع کامل مخاطرات نیست و استفاده از بیمه‌های مالکیت فکری، می‌تواند استراتژی مالکیت فکری شرکت را کاراتر نماید. 

«جف سامرویل»، مدیر ارشد یک شرکت بیمه، با تأکید بر عدم اطلاعات کافی صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با حقوق مالکیت فکری و مخاطراتی که این امر می‌تواند برای آن‌ها به همراه داشته باشد، اظهار داشت: «اکثر SMEها، فاقد آگاهی‌های مؤثر از تأثیرات دارایی‌های فکری متعلق به خود هستند. حفاظت از این دارایی‌ها، در مقابل نقض آن‌ها از سوی دیگران، گران و بسیار پیچیده است. علاوه بر این، دفاع در مقابل ادعای نقض حقوق مالکیت فکری دیگران نیز امری دشوار است».

لازم به ذکر است که در گذشته نه‌چندان دور، بیمه‌های نقض حقوق مالکیت فکری، به ویژه پتنت، به سادگی در دسترس نبود و عمدتاً خدمات ارائه شده، تنها در شرایط خاصی قابل دریافت بودند. با فراگیر شدن سیستم پتنت و استقبال قابل‌توجه شرکت‌های مختلف از این ابزار کارآمد، پوشش‌های بیمه‌ای نیز، با دسترسی راحت‌تر و هزینه‌های معقول‌تر همراه شده‌اند.

پربازدید‌ترین‌ها

تقویم پاییز آکادمی کانون پتنت ایران
۱ مهر ۱۴۰۰

تقویم پاییز آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در پاییز سال جاری، هشت مورد از پرمخاطب‌ترین رویدادهای خود را در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌نماید.

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر
۱۴ مهر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه‌های برتر کشور دعوت به همکاری به‌ عمل می‌آورد.

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت
۲۵ مهر ۱۴۰۰

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت

آکادمی کانون پتنت ایران، با همکاری مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، اقدام به برگزاری یک مدرسه پاییزه مالکیت فکری ویژه محققین دانشگاه‌ها و مراکز وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است. این مدرسه که متشکل از هفت وبینار با عناوین مختلف مالکیت فکری و با تمرکز ویژه بر ثبت اختراع است، ترغیب برای استفاده از سیستم پتنت، هم برای حفاظت از دستاوردهای فناورانه و هم برای انجام پژوهش‌های کاربردی و خلق ثروت از آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی
۷ مهر ۱۴۰۰

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی

شرکت خودروسازی فورد، در یک همکاری فناورانه با شرکت لینکلن، فناوری جدیدی برای ایجاد نوعی هولوگرام سفارشی بر روی کاپوت خودرو توسعه داده‌اند. این هولوگرام که از ذرات بسیار ریز آب معلق در هوا تشکیل شده که توسط یک نورافکن روشن می‌شود، امکان تشخیص وسیله نقلیه را در شرایط خاص، از جمله انبوه خودروهای پارک شده در یک پارکینگ، آب و هوای ابری و یا تاریکی شب فراهم می‌نماید.

قرارگیری یک نوجوان ۱۷ ساله در جایگاه یک مخترع سریالی
۱۰ مهر ۱۴۰۰

قرارگیری یک نوجوان ۱۷ ساله در جایگاه یک مخترع سریالی

نوجوان ۱۷ ساله اهل «گوام»، موفق به دریافت چهار گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا شده است. «سونگو کانگ» که از کودکی علاقه خاصی به ساختن وسایل و چیزهای جدید داشت، عمده تمرکزش را بر شناسایی مشکلات پیرامون خود و حل آن‌ها گذاشته و همین رویکرد خلاقانه، تاکنون چهار اختراع کاملاً متفاوت را برایش به ارمغان آورده است.

تعبیه یک سیستم کامل فیلم‌برداری و عکاسی در قلم هوشمند سامسونگ
۱۱ مهر ۱۴۰۰

تعبیه یک سیستم کامل فیلم‌برداری و عکاسی در قلم هوشمند سامسونگ

رصد فعالیت‌های ثبت اختراع سامسونگ نشان می‌دهد که این شرکت فناور، ایده‌های جدید و متنوعی را برای قلم هوشمند خود در سر دارد. در ثبت اختراع جدید این شرکت، قابلیت تصویربرداری و ضبط صدا هم برای قلم هوشمند توصیف شده که استقلال نسبی قابل قبولی را برای این ابزار جانبی ایجاد می‌نماید. در طراحی سامسونگ، سنسورهای دوربین در انتهای قلم تعبیه شده‌ و با بیرون کشیدن نسبی آن از داخل گوشی، امکان تغییر زاویه و ارتفاع دوربین وجود دارد.