عدم آگاهی از حقوق مالکیت فکری؛ چالش بزرگ کسب‌وکارهای کوچک و متوسط
۰۲ دی ۱۳۹۷

عدم آگاهی از حقوق مالکیت فکری؛ چالش بزرگ کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

امروزه، فعالیت‌های کارآفرینانه و راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا، به یکی از روندهای محسوس و کلیدی در جوامع مختلف، بدل شده است. در اغلب کشورها، شرکت‌های کوچک و متوسط «SMEs»، بیش از ۹۰ درصد از کسب‌وکارها را تشکیل می‌دهند. همچنین، آن‌ها سهم حداقل ۶۰ درصدی در اشتغال داشته و از این منظر، بسیار مورد توجه سیاست‌گذاران ارشد کشورها هستند. مدیریت روزمره فعالیت‌ها در یک کسب‌وکار کوچک یا متوسط، موجب می‌شود تا مالک کسب‌وکار، زمان بیشتری را به آن اختصاص داده و طبیعتاً از مواردی همچون دزدی و سرقت اموال و دارایی‌های فیزیکی و یا حتی سرقت‌های سایبری، جلوگیری نماید. با این حال، بسیاری از فعالان صنایع کوچک و متوسط، برای اموال نامشهود و دارایی‌های فکری خود، به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین منابع سازمانی، اهمیت کافی نمی‌دهند. این امر، به‌ویژه در استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته که عمده دستاورد و دارایی شرکت، دانش یا فناوری توسعه یافته است، اهمیتی مضاعف می‌یابد. دلیل عدم توجه این دسته از شرکت‌ها به حقوق مالکیت فکری، عمدتاً هزینه‌های قابل توجه و همچنین، عدم آگاهی کافی از اهمیت مسئله است.

بنا بر گزارش «Insurance Business Mag»، اهمیت مقابله با تهدیدها و مخاطرات در خصوص حقوق مالکیت فکری، همانند اهمیت بیمه نمودن اموال و سرمایه است. همان‌طور که غفلت از بیمه نمودن دارایی‌های ارزشمند را می‌توان به‌صورت کاملاً ملموس، در مواقعی همچون تصادف خودرو، سرقت یا آتش‌سوزی آپارتمان محل زندگی، مشاهده نمود، آسیب‌های ناشی از عدم حفاظت از دارایی‌های فکری نیز کاملاً محسوس خواهد بود. با این وجود، عمده فعالان صنایع کوچک و متوسط، درکی از خطراتی که می‌تواند آن‌ها را تهدید نماید، ندارند.

گفتنی است، علاوه بر ایجاد آگاهی و استفاده از ابزارهای مالکیت فکری که می‌تواند یک چتر حمایتی ویژه و مؤثر برای دارایی‌های فکری ایجاد نماید، برخی از شرکت‌های بیمه، اقدام به ارائه بیمه‌های مرتبط با دارایی‌های فکری نموده‌اند که به شرکت‌ها، در موارد خاصی نظیر ورود به یک جدال حقوقی پرهزینه نقض پتنت، کمک می‌کند. با توجه به فعالیت‌های گسترده باج‌گیران پتنت، ثبت دارایی‌های فکری، لزوماً به معنای رفع کامل مخاطرات نیست و استفاده از بیمه‌های مالکیت فکری، می‌تواند استراتژی مالکیت فکری شرکت را کاراتر نماید. 

«جف سامرویل»، مدیر ارشد یک شرکت بیمه، با تأکید بر عدم اطلاعات کافی صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با حقوق مالکیت فکری و مخاطراتی که این امر می‌تواند برای آن‌ها به همراه داشته باشد، اظهار داشت: «اکثر SMEها، فاقد آگاهی‌های مؤثر از تأثیرات دارایی‌های فکری متعلق به خود هستند. حفاظت از این دارایی‌ها، در مقابل نقض آن‌ها از سوی دیگران، گران و بسیار پیچیده است. علاوه بر این، دفاع در مقابل ادعای نقض حقوق مالکیت فکری دیگران نیز امری دشوار است».

لازم به ذکر است که در گذشته نه‌چندان دور، بیمه‌های نقض حقوق مالکیت فکری، به ویژه پتنت، به سادگی در دسترس نبود و عمدتاً خدمات ارائه شده، تنها در شرایط خاصی قابل دریافت بودند. با فراگیر شدن سیستم پتنت و استقبال قابل‌توجه شرکت‌های مختلف از این ابزار کارآمد، پوشش‌های بیمه‌ای نیز، با دسترسی راحت‌تر و هزینه‌های معقول‌تر همراه شده‌اند.

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.