عدم آگاهی از حقوق مالکیت فکری؛ چالش بزرگ کسب‌وکارهای کوچک و متوسط
۰۲ دی ۱۳۹۷

عدم آگاهی از حقوق مالکیت فکری؛ چالش بزرگ کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

امروزه، فعالیت‌های کارآفرینانه و راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا، به یکی از روندهای محسوس و کلیدی در جوامع مختلف، بدل شده است. در اغلب کشورها، شرکت‌های کوچک و متوسط «SMEs»، بیش از ۹۰ درصد از کسب‌وکارها را تشکیل می‌دهند. همچنین، آن‌ها سهم حداقل ۶۰ درصدی در اشتغال داشته و از این منظر، بسیار مورد توجه سیاست‌گذاران ارشد کشورها هستند. مدیریت روزمره فعالیت‌ها در یک کسب‌وکار کوچک یا متوسط، موجب می‌شود تا مالک کسب‌وکار، زمان بیشتری را به آن اختصاص داده و طبیعتاً از مواردی همچون دزدی و سرقت اموال و دارایی‌های فیزیکی و یا حتی سرقت‌های سایبری، جلوگیری نماید. با این حال، بسیاری از فعالان صنایع کوچک و متوسط، برای اموال نامشهود و دارایی‌های فکری خود، به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین منابع سازمانی، اهمیت کافی نمی‌دهند. این امر، به‌ویژه در استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته که عمده دستاورد و دارایی شرکت، دانش یا فناوری توسعه یافته است، اهمیتی مضاعف می‌یابد. دلیل عدم توجه این دسته از شرکت‌ها به حقوق مالکیت فکری، عمدتاً هزینه‌های قابل توجه و همچنین، عدم آگاهی کافی از اهمیت مسئله است.

بنا بر گزارش «Insurance Business Mag»، اهمیت مقابله با تهدیدها و مخاطرات در خصوص حقوق مالکیت فکری، همانند اهمیت بیمه نمودن اموال و سرمایه است. همان‌طور که غفلت از بیمه نمودن دارایی‌های ارزشمند را می‌توان به‌صورت کاملاً ملموس، در مواقعی همچون تصادف خودرو، سرقت یا آتش‌سوزی آپارتمان محل زندگی، مشاهده نمود، آسیب‌های ناشی از عدم حفاظت از دارایی‌های فکری نیز کاملاً محسوس خواهد بود. با این وجود، عمده فعالان صنایع کوچک و متوسط، درکی از خطراتی که می‌تواند آن‌ها را تهدید نماید، ندارند.

گفتنی است، علاوه بر ایجاد آگاهی و استفاده از ابزارهای مالکیت فکری که می‌تواند یک چتر حمایتی ویژه و مؤثر برای دارایی‌های فکری ایجاد نماید، برخی از شرکت‌های بیمه، اقدام به ارائه بیمه‌های مرتبط با دارایی‌های فکری نموده‌اند که به شرکت‌ها، در موارد خاصی نظیر ورود به یک جدال حقوقی پرهزینه نقض پتنت، کمک می‌کند. با توجه به فعالیت‌های گسترده باج‌گیران پتنت، ثبت دارایی‌های فکری، لزوماً به معنای رفع کامل مخاطرات نیست و استفاده از بیمه‌های مالکیت فکری، می‌تواند استراتژی مالکیت فکری شرکت را کاراتر نماید. 

«جف سامرویل»، مدیر ارشد یک شرکت بیمه، با تأکید بر عدم اطلاعات کافی صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با حقوق مالکیت فکری و مخاطراتی که این امر می‌تواند برای آن‌ها به همراه داشته باشد، اظهار داشت: «اکثر SMEها، فاقد آگاهی‌های مؤثر از تأثیرات دارایی‌های فکری متعلق به خود هستند. حفاظت از این دارایی‌ها، در مقابل نقض آن‌ها از سوی دیگران، گران و بسیار پیچیده است. علاوه بر این، دفاع در مقابل ادعای نقض حقوق مالکیت فکری دیگران نیز امری دشوار است».

لازم به ذکر است که در گذشته نه‌چندان دور، بیمه‌های نقض حقوق مالکیت فکری، به ویژه پتنت، به سادگی در دسترس نبود و عمدتاً خدمات ارائه شده، تنها در شرایط خاصی قابل دریافت بودند. با فراگیر شدن سیستم پتنت و استقبال قابل‌توجه شرکت‌های مختلف از این ابزار کارآمد، پوشش‌های بیمه‌ای نیز، با دسترسی راحت‌تر و هزینه‌های معقول‌تر همراه شده‌اند.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

نتایج سومین آزمون بر خط مالکیت فکری اعلام شد
۲۴ دی ۱۳۹۹

نتایج سومین آزمون بر خط مالکیت فکری اعلام شد

مخاطبین کانون پتنت ایران، رکورد جدیدی را در سومین آزمون بر خط مالکیت فکری بر جای گذاشتند. در این آزمون که ۱۷۱ شرکت‌کننده حضور داشتند، پنج نفر موفق به پاسخ‌دهی صحیح به همه سؤالات شدند.

اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس
۲۹ دی ۱۳۹۹

اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس

اختراع کریسمسی دو نوجوان ۱۲ ساله، درآمدی ۲۵۰ هزار دلاری نصیب آن‌ها نموده است. «آیان» و «میکی»، راهی برای جلوگیری از زمین خوردن و شکستن تزئینات درخت کریسمس یافتند و همین ایده خلاقانه، آغازی برای کارآفرینی هیجان‌انگیز آن‌ها شد. این ایده ساده و جذاب، زمانی به ذهنشان رسید که یکی از تزئینات مورد علاقه آن‌ها، از درخت کریسمس بر روی زمین افتاد و شکست. آن‌ها به این فکر افتادند که باید برای این چالش راهکاری اندیشید؛ راهکاری که در یک سال، درآمدی ۲۵۰ هزار دلاری برای آن‌ها به دنبال داشته است.

اعطای عنوان کودک سال مجله تایم به یک مخترع ۱۵ ساله
۱۵ دی ۱۳۹۹

اعطای عنوان کودک سال مجله تایم به یک مخترع ۱۵ ساله

یک مخترع ۱۵ ساله، عنوان اولین کودک سال مجله «Time» را از آن خود نموده و تصویرش بر روی جلد این مجله مشهور قرار گرفت.

اندازه‌گیری دقیق فشارخون توسط ساعت اپل
۸ دی ۱۳۹۹

اندازه‌گیری دقیق فشارخون توسط ساعت اپل

اپل در ادامه استراتژی ایجاد کاربردهای متنوع در محصولات و حرکت به سمت سلامت دیجیتال، نوآوری جدیدی برای ساعت‌های هوشمند توسعه داده که «Apple Watch»ها به سادگی امکان اندازه‌گیری و کنترل دقیق فشارخون کاربر را خواهند داشت.

بسته‌بندی ویژه برای افزایش طول عمر محصولات کشاورزی
۹ دی ۱۳۹۹

بسته‌بندی ویژه برای افزایش طول عمر محصولات کشاورزی

«وردانت تکنولوژی»، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع جدیدی شده که مرتبط با تنظیم وضعیت محصولات کشاورزی و کنترل شرایط آن‌ها در کل فرایند برداشت تا عرضه به مصرف‌کننده است.

تلاش‌ اپل برای توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی
۲۳ دی ۱۳۹۹

تلاش‌ اپل برای توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی

اپل در تلاش است تا با توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی، پا در کفش بزرگانی همچون گوگل کند. ثبت اختراع جدید این شرکت که به تازگی گواهی آن توسط دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا صادر گردیده، حاکی از عزم جدی این غول فناور برای ورود به حوزه جستجوی وب است.