عدم آگاهی از حقوق مالکیت فکری؛ چالش بزرگ کسب‌وکارهای کوچک و متوسط
۰۲ دی ۱۳۹۷

عدم آگاهی از حقوق مالکیت فکری؛ چالش بزرگ کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

امروزه، فعالیت‌های کارآفرینانه و راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا، به یکی از روندهای محسوس و کلیدی در جوامع مختلف، بدل شده است. در اغلب کشورها، شرکت‌های کوچک و متوسط «SMEs»، بیش از ۹۰ درصد از کسب‌وکارها را تشکیل می‌دهند. همچنین، آن‌ها سهم حداقل ۶۰ درصدی در اشتغال داشته و از این منظر، بسیار مورد توجه سیاست‌گذاران ارشد کشورها هستند. مدیریت روزمره فعالیت‌ها در یک کسب‌وکار کوچک یا متوسط، موجب می‌شود تا مالک کسب‌وکار، زمان بیشتری را به آن اختصاص داده و طبیعتاً از مواردی همچون دزدی و سرقت اموال و دارایی‌های فیزیکی و یا حتی سرقت‌های سایبری، جلوگیری نماید. با این حال، بسیاری از فعالان صنایع کوچک و متوسط، برای اموال نامشهود و دارایی‌های فکری خود، به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین منابع سازمانی، اهمیت کافی نمی‌دهند. این امر، به‌ویژه در استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته که عمده دستاورد و دارایی شرکت، دانش یا فناوری توسعه یافته است، اهمیتی مضاعف می‌یابد. دلیل عدم توجه این دسته از شرکت‌ها به حقوق مالکیت فکری، عمدتاً هزینه‌های قابل توجه و همچنین، عدم آگاهی کافی از اهمیت مسئله است.

بنا بر گزارش «Insurance Business Mag»، اهمیت مقابله با تهدیدها و مخاطرات در خصوص حقوق مالکیت فکری، همانند اهمیت بیمه نمودن اموال و سرمایه است. همان‌طور که غفلت از بیمه نمودن دارایی‌های ارزشمند را می‌توان به‌صورت کاملاً ملموس، در مواقعی همچون تصادف خودرو، سرقت یا آتش‌سوزی آپارتمان محل زندگی، مشاهده نمود، آسیب‌های ناشی از عدم حفاظت از دارایی‌های فکری نیز کاملاً محسوس خواهد بود. با این وجود، عمده فعالان صنایع کوچک و متوسط، درکی از خطراتی که می‌تواند آن‌ها را تهدید نماید، ندارند.

گفتنی است، علاوه بر ایجاد آگاهی و استفاده از ابزارهای مالکیت فکری که می‌تواند یک چتر حمایتی ویژه و مؤثر برای دارایی‌های فکری ایجاد نماید، برخی از شرکت‌های بیمه، اقدام به ارائه بیمه‌های مرتبط با دارایی‌های فکری نموده‌اند که به شرکت‌ها، در موارد خاصی نظیر ورود به یک جدال حقوقی پرهزینه نقض پتنت، کمک می‌کند. با توجه به فعالیت‌های گسترده باج‌گیران پتنت، ثبت دارایی‌های فکری، لزوماً به معنای رفع کامل مخاطرات نیست و استفاده از بیمه‌های مالکیت فکری، می‌تواند استراتژی مالکیت فکری شرکت را کاراتر نماید. 

«جف سامرویل»، مدیر ارشد یک شرکت بیمه، با تأکید بر عدم اطلاعات کافی صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با حقوق مالکیت فکری و مخاطراتی که این امر می‌تواند برای آن‌ها به همراه داشته باشد، اظهار داشت: «اکثر SMEها، فاقد آگاهی‌های مؤثر از تأثیرات دارایی‌های فکری متعلق به خود هستند. حفاظت از این دارایی‌ها، در مقابل نقض آن‌ها از سوی دیگران، گران و بسیار پیچیده است. علاوه بر این، دفاع در مقابل ادعای نقض حقوق مالکیت فکری دیگران نیز امری دشوار است».

لازم به ذکر است که در گذشته نه‌چندان دور، بیمه‌های نقض حقوق مالکیت فکری، به ویژه پتنت، به سادگی در دسترس نبود و عمدتاً خدمات ارائه شده، تنها در شرایط خاصی قابل دریافت بودند. با فراگیر شدن سیستم پتنت و استقبال قابل‌توجه شرکت‌های مختلف از این ابزار کارآمد، پوشش‌های بیمه‌ای نیز، با دسترسی راحت‌تر و هزینه‌های معقول‌تر همراه شده‌اند.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ) کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

آزمون بر خط مالکیت فکری
۸ تیر ۱۳۹۹

آزمون بر خط مالکیت فکری

کانون پتنت ایران، در راستای اهداف خود برای آموزش و ترویج مفاهیم مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع، در صدد برگزاری مجموعه‌ای از آزمون‌ها برای عموم مخاطبین علاقه‌مند است. در پی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اولین دوره از این سری آزمون‌ها، در روز جمعه مورخ ۲۰ تیرماه سال جاری و از ساعت ۹ الی ۱۱ صبح برگزار می‌گردد.

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی
۲ تیر ۱۳۹۹

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی

پیرو تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، برگزاری یک سلسله وبینارهای آموزشی در خصوص مالکیت فکری، در دستور کار قرار گرفته است. تقویم منتشر شده، شامل ۱۰ وبینار آموزشی و ۲ وبینار ترویجی است که ویژه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت، برگزار می‌گردد.

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران
۱ تیر ۱۳۹۹

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه سیاست‌های خود مبنی بر آموزش مخاطب‌محور در حوزه «IP» و ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اقدام به انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ نموده است. این تقویم آموزشی، مجموعاً ۹ رویداد آنلاین را شامل شده و متقاضیان می‌توانند با حضور در این دوره‌ها، آگاهی و دانش خود در حوزه مالکیت فکری را افزایش دهند.

شروع ثبت‌نام مردادماه سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت
۱۴ تیر ۱۳۹۹

شروع ثبت‌نام مردادماه سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت

پیرو تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور که برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری سلسله وبینارهای آموزشی در خصوص مالکیت فکری صورت گرفت، به استحضار اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت می‌رساند که از نهم تیرماه، امکان ثبت‌نام برای وبینارهای مردادماه فراهم شده است.

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی
۴ تیر ۱۳۹۹

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی

تسلا آماده عرضه سقف‌های خورشیدی خود به بازارهای بین‌المللی است. این شرکت فناور که به دنبال فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه‌ای خود، به فناوری بسیار جذاب سقف‌های خورشیدی دست یافته، در راستای توسعه فعالیت‌های خود، اروپا را به‌عنوان یک بازار بالقوه و جذاب در نظر گرفته است. در همین راستا، با توجه به لزوم حفاظت حداکثری از این نوآوری ارزشمند، پتنت جدیدی را در دفتر ثبت اختراع اروپا به ثبت رسانیده است.

قرارگیری کتاب «مالک فکر خود باشید» در ۳۲امین فهرست لاک‌پشت پرنده
۲۷ خرداد ۱۳۹۹

قرارگیری کتاب «مالک فکر خود باشید» در ۳۲امین فهرست لاک‌پشت پرنده

به دنبال آخرین اخبار حوزه کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان، کتاب «مالک فکر خود باشید»، در سی و دومین فهرست لاک‌پشت پرنده جای گرفته است. این کتاب، با معرفی انواع حقوق مالکیت فکری، شامل پتنت، کپی‌رایت، علائم تجاری و طراحی‌های صنعتی، به زبانی ساده و کودکانه، مخاطب را با مقوله محافظت از دارایی‌های فکری آشنا ساخته و مثال‌های کاربردی متنوعی را برای بیان مفاهیم مدنظر ارائه نموده است.