ناشناس ماندن معاملات الکترونیکی مسترکارت به کمک بلاک‌چین
۰۳ دی ۱۳۹۷ ناشناس ماندن معاملات الکترونیکی مسترکارت به کمک بلاک‌چین

بلاک‌چین، یکی از آن دسته فناوری‌هایی است که به کمتر حوزه‌ای ورود نداشته است. فناوری‌ای که قابلیت ایجاد تحولاتی بزرگ، در سیستم‌های مالی، امنیتی، لجستیک و تسهیل بهره‌گیری از فرایندهای هوشمندسازی را دارد. در خصوص اهمیت این فناوری، همین قدر کافی است که کمتر شرکت فناور مطرح در جهان است که به این حوزه ورود نداشته و در رقابت بر سر آن، دست و پا نشکند. یکی از حوزه‌هایی که بلاک‌چین، بسیار جدی گرفته شده است، سیستم‌های مالی است. غول‌های مالی جهان و بانک‌های مطرح، از جمله بانک آمریکایی «BAC» و بانک چینی «PBoC»، در حال تحقیق و توسعه در خصوص این فناوری و بهره‌برداری از دستاوردهای حاصل از آن هستند. مثال بارزی برای این مسئله، پتنت جدیدی است که از مسترکارت منتشر شده است. اختراع جدید مسترکارت، صحبت از بکارگیری بلاک‌چین، برای ناشناس ماندن تراکنش‌های مالی دارد، مسئله‌ای که بسته به کاربرد در سیستم‌های مالی کشورهای مختلف، هم می‌تواند بسیار مثبت و هم بسیار منفی باشد.

پتنت جدید مسترکارت که درخواست آن در ماه ژوئن سال گذشته میلادی، در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» به ثبت رسیده بود، در ششم دسامبر سال جاری، با شماره «۲۰۱۸۰۳۴۹۸۹۶» منتشر گردید. پتنت منتشر شده مسترکارت، با عنوان «سیستم و روشی برای ناشناس ماندن نقل و انتقالات مالی از طریق بلاک‌چین»، نشانگر آینده‌ای راحت‌تر برای سیستم‌های ارز دیجیتال و امنیت موجود در آن است. این اختراع، معامله ناشناس را، با ایجاد یک «امضای دیجیتال»، به کمک استفاده از رمزنگاری و انتقال معامله به گره دیگری در آن بلاک‌چین، آن را ناشناس نگه می‌دارد. همچنین به این منظور، از یک یا چند آدرس واسطه، برای ناشناس کردن منبع و مقصد وجوه در یک تراکنش بلاک‌چین، استفاده خواهد شد که سطح امنیت برای ناشناس ماندن را بالا می‌برد.

گفتنی است، که مسترکارت از فعالان حوزه بلاک‌چین به شمار می‌رود. بر اساس خبری که پیشتر در ابتدای مهرماه سال جاری، توسط کانون پتنت ارائه گردید، شرکت‌های چینی و آمریکایی، در صدر فهرست دارنده بیشترین پتنت‌های به ثبت رسیده در این حوزه هستند. «علی‌بابا»، همراه با شرکت‌های وابسته‌اش، با ۹۰ پتنت در جایگاه نخست بوده و «IBM» و مسترکارت، با ثبت ۸۹ و ۸۰ پتنت، در جایگاه های بعدی جای دار‌ند. لازم به ذکر است که چین، نقش قابل توجهی در تعداد پتنت‌های به ثبت رسیده در این حوزه دارد و دانشگاه‌های این کشور، به صورت خاص برای فعالیت در این حوزه، سرمایه‌گذاری نموده‌اند. اهمیت مسئله آنجاست که سازمان‌های عمومی هم، برای بحث شفافیت و امنیت مالی، دست به گریبان این فناوری شده‌اند و همه کشورهای پیشرو، از جمله کره جنوبی، از دستورالعمل‌های دولتی، برای حمایت از این بعد جدید تکنولوژی، استفاده می‌کنند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.