ممنوعیت واردات ربات‌های رقیب به دلیل نقض پتنت
۰۴ دی ۱۳۹۷ ممنوعیت واردات ربات‌های رقیب به دلیل نقض پتنت

شرکت آی‌ربات «iRobot» که از مجموعه‌های پیشرو در ساخت و عرضه ربات‌های تمیزکننده است، با بهره‌گیری از حقوق ناشی از پتنت‌های به ثبت رسیده خود، رقبا را از بازار گسترده آمریکا، دور نموده است. این شرکت، اخیراً اعلام نموده که در یک دعوی حقوقی گسترده، در خصوص ربات‌های خانگی خود، موفقیت بزرگی کسب نموده و کمیته تجارت جهانی «ITC»، واردات محصولات شرکت‌های رقیب به آمریکا را ممنوع نموده است.

در حقیقت، زمانی که در سال ۲۰۱۴ میلادی، شرکت «Dyson» از جاروی رباتیک «360 Eye robotic vacuum» خود رونمایی نمود، به نظر می‌آمد که زمان انحصار جاروهای معروف «Roomba» که متعلق به آی‌ربات است، رو به پایان خواهد گذاشت و گامی بسیار بزرگ، در اعتبار بخشیدن به بازار موجود برای جاروهای رباتیک برداشته شده است. اما رقابت در دنیای فناوری‌های پیشرفته، باید عادلانه و با رعایت حریم حقوق مالکیت فکری دیگر طرفین دخیل در ماجرا باشد. در همین راستا، در اردیبهشت ۹۶، خبری منتشر گردید که آی‌ربات، به منظور دفاع از نقض حقوق شش پتنت خود، از «ITC» درخواست نموده که واردات رقبای چینی و تایوانی این شرکت، به آمریکا را متوقف نماید.

آی‌ربات، با پیروزی در مقابل رقبای خود برای واردات به آمریکا، اقتدار قابل توجه خود در صنعت تولید ربات‌های تمیزکننده خانگی را نشان داد، اقتداری که بخشی از آن، به دلیل توان فناورانه این شرکت بوده و بخش مهم‌تر آن، از حفاظت از این ایده‌ها و اختراعات فناورانه حاصل شده است. پیروزی آی‌ربات در دعوی اعلام شده، در نتیجه نقض حقوق انحصاری آی‌ربات، در خصوص پتنت به شماره «US9038233» بوده که با عنوان «ربات خودکار تمیزکننده کف»، در دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی، توسط این شرکت به ثبت رسیده است.

گفتنی است که آی‌ربات، تمامی توان خود را برای طراحی و ساخت ربات‌هایی اختصاص داده که می‌تواند بار زیادی را از دوش مردم بردارد و همین رویکرد مشتری‌محور این شرکت که گامی نوین در مسیر هوشمندسازی خانه‌ها برداشته است، بازاری عظیم را برایش به ارمغان آورده است. این رویکرد رهبرانه در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، نیاز دارد که نوآوری را به عنوان اصلی مهم، در همه بخش‌های ساختاری شرکت وارد نماید. نوآوری‌های آی‌ربات، برایش بیش از ۳۰۰ اختراع ثبت شده در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» و ۹۰۰ اختراع در سایر کشورها، فراهم نموده است، رویکردی که اگر نبود، رقابت در این بازار تنگاتنگ را به شدت برای این شرکت محدود می‌نمود. «گلن ویستین»، از مشاوران حقوقی این شرکت، از عزم جدی آی‌ربات، برای مقابله با هرگونه نقض دارایی‌های فکری خود، خبر داده است، عزمی که حتی شرکت‌های ارزان قیمت چینی رقیب را به زانو درآورده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.