استفاده از فناوری بلاک‌چین در دادگاه‌های مالکیت فکری روسیه
۰۶ دی ۱۳۹۷ استفاده از فناوری بلاک‌چین در دادگاه‌های مالکیت فکری روسیه

فناوری بلاک‌چین، ‏این قابلیت را داشته که بدون در خطر افتادن حریم خصوصی، امنیت دارایی‌های دیجیتال و طرف‌های درگیر، بسیاری از حوزه‌های خدماتی را دست‌خوش تغییر نماید. در حال حاضر، مطالعه ابعاد استفاده از این فناوری، در دستور کار بسیاری از ارگان‌ها و نهادهای سیاست‌گذاری کشورهای مختلف قرار گرفته است. به‌طور کلی، شرکت‌ها و دولت‌هایی که می‌توانند به‌سرعت روی امواج فناوری‌های جدید سوار شوند، پیش از همه، دست به پیاده‌سازی بلاک‌چین زده‌اند. مالکیت فکری، یکی دیگر از حوزه‌هایی است که فناوری بلاک‌چین، در سال‌های اخیر به آن ورود نموده است.

یک دادگاه در روسیه که به پرونده‌های مالکیت فکری اختصاص داده شده است، به منظور ذخیره‌سازی داده‌های کپی‌رایت، به طور موفقیت‌آمیزی از بلاک‌چین استفاده نموده است. بنابر گزارش‌های موجود، این اولین بار است که در حوزه قضایی روسیه، از این فناوری استفاده شده است. در فرایند بکار گرفته شده، دادگاه به صورت نمادین، راه‌حل بلاک‌چینی ارائه شده توسط استارت‌آپ «IPchain» را، برای یک تغییر در گروه مالکین حقوق مالکیت فکری، مورد آزمایش قرار داد.

به دنبال این استفاده نمادین از بلاک‌چین، نماینده دادگاه با مثبت ارائه نمودن رویکرد سیستم قضایی روسیه برای استفاده از فناوری‌های جدید، خبر از توسعه پشتیبانی‌های فنی دادگاه، در آینده نزدیک داد که احتمال دارد تا چند سال آینده، حل تمامی کشمکش‌های حقوقی، به صورت آنلاین انجام گیرد.

استارت‌آپ روسی «IPchain»، فعالیت گسترده‌ای در حوزه مالکیت فکری داشته و تا کنون، سیستم‌های متعددی را در این زمینه توسعه داده است. «آندره کریچوسکی»، مدیر این شرکت، در خصوص سیستم بلاک‌چین ارائه شده، با اعتقاد بر اینکه این تست آزمایشی، نقطه آغازی برای سیستم قضایی روسیه، در استفاده از این فناوری خواهد بود، اظهار داشت: «بلاک‌چین، تمامی اطلاعات ذخیره‌شده را به‌روز نگه داشته و می‌تواند قابلیت همکاری متقابل در بازار کپی‌رایت را که امری بسیار مهم در حوزه مالکیت فکری است، افزایش دهد». «IPchain»، فعالیت خود را محدود به روسیه نکرده و با دولت ازبکستان نیز همکاری ویژه‌ای در حوزه کپی‌رایت محلی دارد. همچنین تفاهم‌نامه مشابهی، میان این شرکت و دفتر پتنت قرقیزستان، جهت دیجیتالی نمودن و ذخیره‌سازی سوابق پتنت‌های این دفتر در پایگاه‌های داده غیرمتمرکز، منعقد شده است. علاوه بر این، این شرکت، با ارمنستان هم مذاکراتی در خصوص پروژه‌های بلاک‌چین داشته است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.