استراتژی خاص سنگاپور برای تسریع ارزیابی اختراعات فین‌تکی
۰۸ دی ۱۳۹۷ استراتژی خاص سنگاپور برای تسریع ارزیابی اختراعات فین‌تکی

فین‌تک، یکی از حوزه‌های نوین فناوری است که تلفیقی از فناوری‌های نرم‌افزاری و کاربردهای مالی را به همراه دارد. این حوزه نوآورانه، توجه بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات مالی بزرگ جهان را به خود جلب نموده و منجر به ایجاد رقابتی فزاینده، برای حمایت و پشتیبانی از فین‌تک‌ها و ایده‌های خلاقانه آن‌ها، شده است. در همین راستا، در برخی از کشورهای پیشرو، به منظور کنترل و تسریع پیشرفت‌های فناورانه مربوطه، برنامه‌های حمایتی خاصی در نظر گرفته می‌شود. سنگاپور، یکی از کشورهایی است که به اختراعات در این حوزه، اهمیت خاصی داده و به همین منظور، برنامه جدیدی به نام «FinTech Fast Track» را با هدف تسریع در فرآیند ارزیابی و تأیید درخواست‌های ثبت اختراع در حوزه‌های پیشرفته‌ای از فناوری، مانند فین‌تک، به اجرا درآورده است.

به دنبال راه‌اندازی این برنامه حمایتی، دفتر مالکیت فکری سنگاپور «IPOS»، اعلام نموده که نخستین پتنت تأییدشده تحت این برنامه را به شرکت «Voyager Innovations»، اعطا نموده است. فرایند ارزیابی و تأیید این پرونده ثبت اختراع، تنها ۷ ماه به طول انجامیده که در مقایسه با فرآیند ۲ تا ۴ ساله معمول در سنگاپور (که در برخی مواقع می‌تواند بیشتر هم به طول بینجامد)، بسیار کوتاه است. در بیانیه «IPOS» که به همین مناسبت انتشار یافته است، بر ویژگی‌های منحصربه‌فرد برنامه جدید، تأکید شده و اعلام داشته است که: «این برنامه، با هدف تسریع در فرایند ثبت تا گرنت پتنت و بدون هیچ‌گونه هزینه اضافی، دنبال می‌شود و هر شرکت فین‌تکی، در هر نقطه‌ای از جهان، می‌تواند از آن برای محافظت از اختراعات خود در دفتر مالکیت فکری سنگاپور، استفاده نماید. انتظار چند ماهه به جای چند ساله، برای حفاظت از اختراعات، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا در زمینه‌هایی مانند فین‌تک، مزیت رقابتی قابل‌توجهی داشته باشند.»

«دارن تانگ»، مدیر اجرایی «IPOS» و رئیس کمیته کپی‌رایت سازمان جهانی مالکیت فکری، با اعتقاد بر اینکه در حال حاضر، سنگاپور تمامی موارد لازم برای یک اکوسیستم نوآوری قدرتمند و پویا را در اختیار دارد، اظهار داشت: «شبکه گسترده مالکیت فکری ما، به بیش از ۷۰ کشور جهان که بیش از ۹۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند، خدمت‌رسانی می‌کند. سنگاپور، با زیرساخت‌های خدمات مالی در سطح جهانی و سیاست‌های سازگار با همکاری‌های تجاری، محیطی مناسب برای رشد و توسعه شرکت‌های فین‌تکی و تجاری‌سازی دارایی‌های فکری در منطقه رو به رشد ASEAN است.»

گفتنی است، سنگاپور در سال‌های اخیر، مجموعه‌ای از اقدامات و برنامه‌های خاص، برای تسریع و بهبود فرآیند ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع را در دستور کار خود قرار داده است. به عنوان مثال، دفتر مالکیت فکری سنگاپور، از اواخر سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی، نوع جدیدی از ارتباطات غیررسمی در زمینه ارزیابی اولیه درخواست‌های ثبت اختراع را به کار گرفت که بر اساس آن، ارزیابان به صورت غیررسمی و از طرق مختلف، نظیر ایمیل، تماس تلفنی و در برخی مواقع، به صورت حضوری، با متقاضیان در ارتباط خواهند بود. به اعتقاد کارشناسان، چنین ارتباطات غیررسمی، می‌تواند در مواردی که توضیح بیشتری در مورد اختراع ارسالی مورد نیاز است (نظیر فناوری‌های در حال ظهور)، به ارزیابی دقیق‌تر کمک نماید. علاوه بر این، «IPOS» اقدام به راه‌اندازی برنامه‌ای تشویقی، جهت حمایت از شرکت‌های نوآور نموده است که بر اساس آن، بیش از ۷۱۷ میلیون دلار، به شرکت‌های دارای رشد اقتصادی بالا که از رژیم مالکیت فکری قوی و مدل‌های کسب‌وکار پایدار بهره‌مند هستند، پرداخت می‌گردد. سرمایه‌گذاری فوق، به‌عنوان بخشی از طرح جامع توسعه اقتصادی سنگاپور، کلید خورده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.