برگزاری کارگاه آموزشی مالکیت فکری و ثبت پتنت در دانشگاه علم و صنعت ایران
۱۰ دی ۱۳۹۷ برگزاری کارگاه آموزشی مالکیت فکری و ثبت پتنت در دانشگاه علم و صنعت ایران

به همت دانشگاه علم و صنعت ایران و همکاری کانون پتنت ایران، در روزهای ۲۷ و ۲۸ آذر ‌ماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «مالکیت فکری و ثبت پتنت»، با حضور بیش از ۳۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی, کارشناسان و دانشجویان، در دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران، برگزار گردید.

در زمان شروع کارگاه، جناب آقای «بهداد گرانمهر»، سرپرست دفتر انتقال فناوری و تجاری‌سازی دانشگاه علم و صنعت، ضمن خوش آمدگویی به حضار، در خصوص اهمیت مالکیت فکری و پتنت، اعلام نمودند که: «در دنیای امروز، ثبت اختراعات در حوزه‌های مختلف مهندسی و فناوری، یکی از شاخصه‌های مهم تولید علم و ارزیابی دانشگاه‌ها و مؤسسات برتر جهان محسوب می‌شود. از سویی دیگر، پتنت به‌عنوان ابزاری برای تجاری‌سازی و حفظ مالکیت فکری شناخته شده است که می‌تواند با جلب توجه سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر و اقناع آن‌ها جهت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فناورانه، بر میزان تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌پذیر از سوی شرکت‌های فناور، تأثیر گذارد. ارزیابی کیفیت و ارزش دارایی‌های نامشهود، نظیر دانش، مفاهیم کسب‌وکار و فناوری‌ها، اغلب برای ناظران بیرونی بسیار دشوارتر از افراد داخل سازمان است. همین عامل، موجب شده است تا ریسک اطلاعات نامتقارن، به‌عنوان یکی از موارد اثرگذار بر مبادلات فناورانه و جذب سرمایه‌گذاری مطرح شود. برخی از محققین، به پتنت‌ها به‌عنوان راهکاری ویژه برای اثبات کیفیت و ارزش فناوری‌ها و ابداعات فنی به سرمایه‌گذاران، اشاره نموده‌اند که علاوه بر کارکرد خاص آن به‌عنوان یک مکانیسم سیگنال‌دهی به سرمایه‌گذاران، دو نوع اطلاعات دیگر را نیز در اختیار آن‌ها می‌گذارد. اول این که اطلاعات ثبت اختراع، می‌تواند میزان و قدرت حفاظت‌ها از فناوری‌های اساسی را نشان دهد و دوم اینکه اطلاعاتی در مورد چشم‌انداز سرمایه‌گذاری که حتی برای بنیان‌گذاران استارت‌آپ نیز کاملاً جدید و مبهم است، فراهم می‌سازد.». همچنین ایشان در خصوص رویکرد این مرکز نسبت به تمایل به محافظت از مالکیت‌های فکری مجموعه از طریق ثبت پتنت، اظهار داشتند: «بخش بزرگی از ادبیات کارآفرینی فناورانه، به این امر اختصاص دارد که پتنت‌های ثبت‌شده، به‌عنوان یک دارایی برای شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شوند. لذا دانشگاه علم و صنعت ایران، با همکاری کانون پتنت، سعی بر حفظ این دارایی‌های فکری و ارائه هدفمند آن‌ها جهت تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاهیان دارد».

این کارگاه تئوری/عملی، با هدف آشنایی اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان، با مالکیت فکری و ثبت اختراع در مجامع بین‌المللی، تشویق محققین و مخترعین و ارتقای سطح علمی آن‌ها برگزار گردید. عناوین مطرح شده در روز اول این کارگاه، شامل تعریف پتنت، شرایط احراز پتنت، فرآیند ثبت پتنت، نحوه بررسی نوآوری و گام ابتکاری پتنت و ارائه مثال‌های مختلف بود. در روز دوم نیز، کارگاهی عملی، با عناوینی شامل نحوه جستجو در منابع موجود، استفاده از کلید واژه‌ها و چگونگی مدیریت واژه‌ها برای بررسی دقیق‌تر پتنت و جستجو در بانک‌های اطلاعاتی، برگزار گردید.

برخی از نکات ویژه‌ای که در این کارگاه، توسط مدرس محترم، آقای دکتر «خانلرخانی» مطرح گردید، عبارتند از:

  • مراحل انجام ثبت اختراع؛
  • استفاده از کلید واژگان، فرمول‌سازها و عبارات کمکی در هنگام جستجو در منابع و بانک‌های اطلاعاتی مختلف؛
  • آشنایی با منابع مختلف جستجو؛

 از جمله نکات مطرح در کارگاه، معرفی خدمات کانون پتنت ایران به حضار بود که از آن جمله، می‌توان به مواردی نظیر حمایت مالی از ثبت اختراع خارجی و ارائه آموزش‌های لازم از طریق برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های مختلف و دفاتر همکار اشاره نمود.

میزان علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان در کارگاه، نسبت به ثبت اختراعات و دستاوردهای علمی خود، در انتهای کارگاه مورد ارزیابی قرار گرفت که مجموعه نظرات اخذ شده، حاکی از این بود که مطالب آموزش داده شده، برای مخاطبان بسیار مفید و ارزنده بوده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.