دعوی حقوقی گسترده بر سر بازار چند میلیارد دلاری داروهای بیماری دیابت
۱۰ دی ۱۳۹۷ دعوی حقوقی گسترده بر سر بازار چند میلیارد دلاری داروهای بیماری دیابت

کنترل قند خون، یکی از مسائلی است که بسیاری از خانواده‌ها در سراسر دنیا، با آن دست به گریبان هستند. با توجه به خیل عظیم بیماران دیابتی و آمارهای وحشتناک اعلامی توسط دولت‌های مختلف، محققین و مخترعین زیادی بر روی راهکارهای درمانی این بیماری، متمرکز شده‌اند. در کنار فعالیت‌های بشردوستانه برای رفع و تقلیل بیماری، بسیاری از شرکت‌های نوآور نیز، این بازار بالقوه را به فال نیک گرفته و مشغول فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای در این زمینه هستند. این بازار بسیار بزرگ، رقابت شدیدی را در میان این شرکت‌های فناور ایجاد نموده و اصل حفاظت از دارایی‌های فکری را بیش از پیش الزامی نموده است.

با افزایش این رقابت تحقیقاتی و تجاری‌سازی، افزایش دعوی‌های حقوقی در خصوص نقض پتنت نیز امری عادی به نظر می‌رسد. یکی از مثال‌های قابل توجه در این خصوص، مجادله حقوقی بین شرکت‌های مایلن «Mylan» و سانوفی «Sanofi» است که از سال ۲۰۱۷ میلادی و با ثبت شکایت سانوفی، مبنی بر نقض پتنت‌هایش توسط مایلن، آغاز شده است. بنا بر اطلاعیه جدید مایلن، ادعاهای نقض پتنت سانوفی، مورد تأیید قرار نگرفته و ادعاهای ارائه شده در پتنت‌های این شرکت، رد اعتبار شده است.

گفتنی است، مایلن به دنبال دستیابی به فناوری‌های ارزان‌قیمتی است که می‌تواند یکی از کلیدی‌ترین محصولات سانوفی، به نام لانتوس «Lantus» را به چالش کشیده و بازار موجود برای آن را با خطر روبرو سازد. سانوفی، وابستگی زیادی به فروش این محصول داشته و در سال ۲۰۱۷ میلادی، فروش ۵.۲۶ میلیارد دلاری آن را تجربه نموده است. لانتوس، یک انسولین با درجه فعالیت بالا است که برای درمان و کنترل قند خون بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ و نیز بزرگسالان و کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پتنت‌های مورد ادعای سانوفی، دو «US» پتنت، با شماره‌های «US7476652» و «US7713930» هستند که از لانتوس به‌عنوان یک سوزن تزریقی یک‌بارمصرف، پشتیبانی می‌کنند. تشدید رقابت‌ها و فشار تولیدکنندگان دیگر، موجب شده است تا از سال ۲۰۱۵ میلادی به این‌سو، سهام سانوفی با روند کاهشی مواجه شود و همین امر، یکی از دلایل اصلی واکنش‌های حقوقی این شرکت، نسبت به رقبا است. این شرکت، در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز، پرونده مشابهی را علیه «Eli Lilly» به ثبت رسانید که در ادامه، دو شرکت به توافق رسیده و اختلافات آن‌ها، حل‌وفصل شد.

شایان ذکر است که فرصت‌های موجود در این بازار خاص، توجه بازیگران زیادی را در حوزه‌های مربوط به تشخیص و درمان بیماری، به خود جلب نموده و رقابت شدیدی برای تولید محصولات پیشرفته شکل گرفته است. این رونق، از عوامل متعددی نشأت می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها، روند افزایشی تعداد مبتلایان به این بیماری است. مرکز کنترل بیماری آمریکا، برآورد نموده است که در حال حاضر، بیش از ۱۰۰ میلیون آمریکایی، با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. البته، این بازار مختص آمریکا نبوده و در همه کشورها، از جمله چین نیز، محیط رقابتی شدیدی را فراهم نموده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.